3 tools voor zoekwoordonderzoek [alleen de beste]
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 oktober 2019 

3 tools voor zoekwoordonderzoek [alleen de beste]

Zoekwoordonderzoek is een thema waar je niet omheen kunt wanneer het gaat over zoekmachineoptimalisatie. Elke online marketeer krijgt er vroeg of laat mee te maken. Ook voor vele zzp’ers in de dienstverlening is het een niet te missen thema. Hoe zorg je er nu voor dat jouw website bovenaan in Google komt te staan? In dit blog laat ik mijn 3 favoriete tools zien waar wij onze onderzoeken mee doen.

Zoekwoordonderzoek, hoe werkt het?

Laten we beginnen bij de basis van zoekwoordonderzoek, want wat is het eigenlijk? Op het moment dat je meer bezoekers vanuit Google naar je website wilt trekken, is het van belang om te weten op welk zoekwoorden je gevonden wordt en op welke woorden je gevonden wilt worden. Daarnaast is het van belang om te onderzoeken hoe de markt daadwerkelijk zoekt. Zijn de zoekwoorden die jij bedenkt wel in één lijn met hoe jouw afnemers echt zoeken? We gaan op onderzoek uit…

Is zoekwoordonderzoek nog wel nodig?

Dit lijkt misschien een vreemde vraag, maar deze vraag wordt met de dag een stukje actueler. Mensen zoeken steeds slimmer en er groeit een generatie op die al gewend is aan het online zoeken naar informatie sinds ze een mobiel mogen aanraken van hun ouders. Hierdoor verandert het zoekgedrag van de consument.

Waar we jaren geleden vaak zochten op zeer algemene termen en termen bestaande uit 1 of 2 zoekwoorden, zie je dat de lengte van zoektermen steeds meer toeneemt. Steeds vaker zien we zoekopdrachten voorbij komen van 4, 5 of zelfs meer zoektermen.

Daar bovenop krijgen we nu te maken met de trend van voice search. Zoeken via apparaten als Google Home of Amazon Echo verandert niet alleen de manier waarop we zoeken, maar ook de zoekterm combinaties. In audio zoeken betekent vaker een vraag stellen.

Voice Search

Stel dat je wilt weten wanneer Michael Jackson is overleden. Achter de laptop zou je wellicht “Michael Jackson dood” of “datum Michael Jackson overleden” typen. In audio zoekopdrachten zien we de vragende variant “Hey Google, wanneer is Michael Jackson overleden?” juist gebruikt worden.

De vraag die je kunt stellen is of zoekwoordonderzoek nog nodig is? Voor nu is het antwoord, voorlopig nog wel. Als zou een beter antwoord wellicht zijn dat je altijd tijd zou moeten besteden aan het schrijven van content waarin toegevoegde waarde opgesloten zit. Dat is wat op lange termijn echt telt.

Dan nu zonder verdere inleiding…. onze top 3 tools voor zoekwoordonderzoek.

Zoekwoordonderzoek tool 1: Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is direct de meest bekende tool van de tools die wij graag gebruiken. Deze tool heeft al diverse transformaties ondergaan en is actief geweest onder verschillende namen. In deze tool kunnen wij direct op basis van de door ons gewenst zoekwoorden een overzicht krijgen van de gemiddelde zoekvolumes per maand van de afgelopen 12 maanden, de hoeveelheid concurrentie voor Google Ads en bod suggesties op basis van historische data, ook voor Google Ads.

Google Zoekwoordplanner

Bij deze zeer specifieke resultaten moeten wij wel een disclaimer plaatsen. Wanneer wij ingelogd zijn met ons Google Ads account zien wij deze cijfers perfect en zijn ze zeer nauwkeurig. Echter, wanneer wij dezelfde input geven aan Google met een “vers” account, oftewel een account met weinig historische data, dan krijg je minder te zien. En dat… is toch wel een beetje jammer van Google.

Zoekwoordonderzoek tool 2: Ubersuggest

Niet geheel toevallig staat als tweede tool Ubersuggest van Neil Patel in onze lijst. Deze tool biedt vergelijkbare functies als de Google Zoekwoordplanner, maar dan zonder het euvel dat er data wordt achter gehouden bij nieuwe accounts.

Zoekwoordonderzoek met Ubersuggest

Wanneer we de resultaten van Ubersuggest vergelijken met die van de Google Zoekwoordplanner valt op dat alleen “zoekwoorden onderzoek google” een gelijk resultaat geeft en zelfs dan alleen op basis van het zoekvolume. De geschatte biedingen voor Google Ads zijn hoger bij Ubersuggest dan dat ze bij Google Zoekwoordplanner zijn. Ook opvallend, voor het zoekwoord “zoekwoordonderzoek” denkt Google dat er 40 meer zoekopdrachten per maand zijn dan wat Ubersuggest ons suggereert.

Beide tools zijn zeer waardevol en tot op zekere hoogte goed vergelijkbaar. Wij gebruiken ze dan ook graag beide.

Zoekwoordonderzoek tool 3: AnswerThePublic

Nieuw in onze mix met zoekwoord analyse tools is AnswerThePublic. Via deze tool kun je zoektermen opgeven die vervolgens worden vertaald naar vragen die mensen aan Google stellen in de praktijk. Alles wordt weergeven in een prachtig schematisch model.

AnswerThePublic zoekwoorden

Een reden om ook AnswerThePublic te gebruiken is omdat je hiermee een beeld kunt vormen van welke vragen mensen stellen. Deze kun je ook weer omzetten in content, zoals wij dat doen met onze online marketing kennisbank. Vaak zijn de artikelen daarin een antwoord op een veel gestelde vraag.

Aan de slag met jouw zoekwoordonderzoek

Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Wat zijn de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden? Waarop word je al gevonden? Hoe zijn de zoekvolumes in jouw markt en waar liggen de kansen. Aan jou de schone taak om hier een beeld van te vormen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies