33 redenen waarom Pinterest een must is - DGOC Online Marketing
arrow_drop_up arrow_drop_down
33 redenen waarom Pinterest een must is
20 november 2020 

33 redenen waarom Pinterest een must is

Pinterest is een social media platform dat je als online business niet mag ontkennen. Het is een platform dat wereldwijd door meer dan 440 miljoen actieve gebruikers wordt gebruikt. Het gebruik van Pinterest voor je bedrijf is dan dus ook een grote kans om extra publiek te trekken. We gaan in deze blog de reden bespreken waarom ook jij Pinterest zou moeten gebruiken.

Zie hieronder de statistieken over het wereldwijde Pinterest gebruik van de afgelopen 4 jaar:

Statistic: Number of monthly active Pinterest users worldwide from 2nd quarter 2016 to 3rd quarter 2020 (in millions) | Statista

Extra aandacht voor je bedrijf

Pinterest zorgt voor extra aandacht voor je bedrijf. Je kunt je bereik enorm vergroten door actief te zijn op Pinterest. Het is niet meer dan normaal om 10 tot 25 Pins per dag te posten. Je wordt dus veel meer gezien en je kunt werken aan je branding. Hoe meer kanalen je gebruikt, hoe meer je je eigen merk opbouwt.

Pinterest zorgt voor veel extra verkeer

Zoals al eerder aangegeven is het anders dan bij Facebook normaal om 10-25 Pins per dag te posten. Al deze Pins bevatten links naar jouw website. Wanneer je per maand vervolgens duizenden of misschien wel miljoenen impressies krijgt dan krijg je automatisch ook veel kliks naar je website. Je Pins kunnen bij Pinterest organisch viral gaan, veel sneller dan op bijvoorbeeld Facebook. Dit is gratis websiteverkeer wat je via Pinterest kunt realiseren. Je zult hier wel tijd in moeten steken natuurlijk.

Meer en nieuwe leads

Meer websiteverkeer betekend meer leads. Verkoop jij je services online? Maak boards hiervan en maak meerdere Pins voor elke service met links naar je landingspagina. Bereik nieuwe mensen in je doelgroep met je Pins. Wanneer je hier veel tijd in steekt gaat dit zijn vruchten afwerpen. Pinterest werkt namelijk ook als zoekmachine waardoor je gericht verkeer binnen kunt krijgen.

Pinterest zorgt voor meer sales

Maak Pins van al je producten en maak boards van je collecties. Er zitten veel online shoppers op Pinterest die zoeken naar leuke producten. Het belangrijkste bij Pinterest is dat je content blijft maken en veel content blijft maken. Je kunt niet verwachten dat je met 5 Pins per maand veel sales binnenhaalt. Wanneer je Pinterest serieus wilt nemen als platform zul je content moeten maken. Het liefste zoveel mogelijk.

Pinterest zorgt voor veel extra inbound links

Al deze Pins die je maakt bevatten allemaal links naar je website! Helaas geven deze links geen link juice mee maar dat wilt niet zeggen dat dit niet goed is voor je website. Het zijn dan wel geen follow links maar ze zorgen wel voor veel verkeer op je website. Zo kan het dus ook geen kwaad om naar hetzelfde artikel, product of andere pagina met veel verschillende Pins te linken.

De betrokkenheid bij je berichten op Pinterest is hoog

De betrokkenheid bij de Pins is relatief hoog omdat je Pins in boards van anderen gezet kunnen worden. De kans dat je Pin gedeeld wordt met anderen is veel groter dus dan bij bijvoorbeeld Facebook.

Pinterest kan worden geïntegreerd met je website, Facebook-profiel en Twitter-account

Je kunt je Pinterest account integreren met je Facebook-profiel, website en Twitter-account zodat automatisch dingen gedeeld kunnen worden verspreid over verschillende platformen. Dit kan soms handig zijn.

Je kunt de trends van Pinterest zien

Wat de populaire trends binnen Pinterest zijn kun je ontdekken op verschillende manieren. Je kunt via trends.pinterest.com bekijken wat de actuele trends zijn voor elke categorie. Wat ook superhandig is, is dat je een zoekterm in de zoekbalk in kunt voeren om te zien hoe populair een zoekterm is per periode. Een zoekterm als ‘marketing' is het hele jaar ongeveer net zo populair terwijl ‘toys' vooral voor en rond de feestdagen populair is:

Pinterest trends voorbeeld

Je kunt echter ook in de normale zoekbalk zien wat op dit moment populair is. Je kunt Pinterest trends gebruiken en hierop inspelen door content te maken die hiermee te maken heeft. In de kerstmis periode bijvoorbeeld zul je zien dat dit thema erg populair is. Je kunt je Pins daarop aanpassen.

Trek meer vrouwelijke klanten aan

Wereldwijd is het percentage vrouwelijke gebruikers op Pinterest 77%! Dit zijn de cijfers van oktober 2020. Wanneer je vrouwen als doelgroep hebt is Pinterest dus extra interessant. Dit is natuurlijk vergeleken met de andere social mediakanalen een groot verschil. Houdt er dus rekening mee dat je Pins door meer vrouwen dan mannen bekeken zullen worden. Pas je Pins hierop aan.

Maar natuurlijk blijft er ook een mannelijke doelgroep actief op Pinterest die niet vergeten moet worden. 14% van meer dan 400 miljoen is namelijk alsnog niet niks.

Statistic: Distribution of Pinterest users worldwide as of October 2020, by gender | Statista

Je kunt makkelijk visuele links maken met afbeeldingen

De links naar je website zijn visuele afbeeldingen. Het kunnen ook video's zijn maar hier komen we later op terug. Alles wat makkelijk te scannen is met een minimum aan mentale betrokkenheid krijgt tegenwoordig de meeste aandacht. Daarom is het belang van visuele content zo groot. Pinterest is wint hier van andere platformen.

Je kunt coole Video Pins maken

Wil je extra opvallen? Maak dan video Pins! Deze zijn eigenlijk exact hetzelfde als normale Pins behalve dat het video's zijn. Over het algemeen vallen deze veel meer op omdat ze automatisch afspelen in de zoekresultaten. Bewegende beelden trekken simpelweg meer de aandacht dan stilstaande beelden. Probeer hier dus veel gebruik van te maken.

Je kunt bulk Video Pins uploaden

Je hebt de mogelijkheid om via een Excel bestand een hele bulk van video ads te uploaden. Je kunt op deze manier een stuk sneller werken. Je je vult eigenlijk hetzelfde in het Excel bestand in als wat je normaal handmatig invult. Je werkt wel met links van je video's in plaats van het los uploaden van video's.

Je kunt meerdere formaten gebruiken voor je Pins

De verschillende formaten die je kunt gebruiken zijn:

  • Standard Pins 2:3
  • Square Pins 1:1
  • Long Pins 1:2.1
  • Infographic Pins 1:3
  • Standard Video Pins 2:3
  • Square Video Pins 1:1
  • Vertical Video Pins 9:16
  • Long Video Pins 1:2

Probeer hier een beetje mee te spelen zodat je er zelf achter komt wat voor jou het beste werkt. Over het algemeen is het goed om af en toe afwijkende formaten te gebruiken zoals vierkante of extra lange pins zodat je meer opvalt.

Je kunt je website claimen

Je kunt je website koppelen aan je Pinterest account door deze te verifiëren. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een txt toe te voegen aan je DNS records van je host. Je krijgt dan een vinkje bij de website op je profiel en de content wordt geclaimd.

Je kunt de Pinterest Tag installeren op je website en zo de statistieken op je website meten

Om de analytics te kunnen bekijken zul je de Pinterest tag moeten installeren op je website. Deze bestaat uit een standaard tag en uit verschillende event tags. Wanneer je niet weet hoe dit werkt dan kun je dit het beste door je websitebouwer laten doen.

Je kunt de conversion insights bekijken

De conversion insights geven je inzicht in je conversies. Je kunt precies zien welke Pins het beste converteren. Je ziet het aantal add-to-carts, page visits en checkouts. Ook kun je zien hoe je het doet in verloop van tijd.

Je kunt de audience insights bekijken

De audience insights is een superhandige manier om te zien welke doelgroep jouw Pins aantrekt. Je kunt verschillende statistieken bekijken zoals:

  • Categorieën en interesses van je doelgroep
  • Geslacht
  • Locatie
  • Leeftijdscategorie
  • Apparaten

Je kunt deze data gebruiken om je Pins beter te optimaliseren voor je doelgroep. Je kunt kiezen tussen je totale doelgroep en de doelgroep die betrokken is geweest bij je Pins.

Je kunt veel Pins blijven posten zonder dat dit je bereik aantast

Over het algemeen wordt het aangeraden om tussen de 10 tot 25 Pins per dag te posten. Je vergroot je bereik hier extreem veel mee. 25 Pins per dag zijn er 750 per maand. Zelfs als je maar 1 klik per Pin krijgt dan heb je alsnog 750 website bezoekers per maand. Je kunt je websitevolume flink omhoog krijgen.

De leeftijd van je Pins is 3,5 maand

Je Pins blijven tot wel 3,5 maand rondzwerven in de feeds van Pinterest gebruikers. Zoals eerder aangegeven is het verstandig om tussen de 10 tot 25 Pins te posten per dag. Wanneer deze ook nog eens zo lang zichtbaar blijven in de feeds dan kun je echt extreem veel website traffic genereren via Pinterest. Je zult hier natuurlijk wel actief voor moeten zijn en hier elke dag de tijd voor moeten nemen.

Je kunt je eigen boards maken met aparte secties

Maak boards! Voor elke mogelijk bedenkbare categorie van jouw online business zou je een aparte boards moeten maken zodat je Pins goed geordend zijn. Ook kunnen mensen naar boards zoeken en hieraan meedoen zelfs wanneer je dit toelaat. Boards zijn verzamelingen van Pins en zijn superhandig. Je kunt binnen een board ook aparte secties maken om deze in subcategorieën op te delen. Gebruik zoekwoorden in je boardnamen en hou deze boards ook actief.

Je kunt hashtags gebruiken van Pinterest

Gebruik tags in je Pins voor extra vindbaarheid van je Pins. Probeer het zo relevant mogelijk te houden zodat je niet in een verkeerde categorie vindbaar bent. Over het algemeen hoef je hier niet extreem veel aandacht aan te besteden want ze zijn niet heel erg belangrijk binnen dit platform. Het is echter wel altijd beter om ze wel te gebruiken dan helemaal niet.

Je kunt Pins maken via Canva en deze direct uploaden

Canva is een briljant programma om te gebruiken in combinatie met Pinterest. Je kunt automatisch Pinterest formaten selecteren en deze ook via Canva direct uploaden naar je Pinterest account. Er zijn talloze templates beschikbaar voor je normale of video-Pins. Canva kun je gratis gebruiken maar wanneer je dit serieus neemt dan is een betaald account aan te raden. Je kunt hier geweldige dingen mee doen op grafisch gebied en het is makkelijk te gebruiken.

Zie hieronder een voorbeeld. Je kunt sjablonen gebruiken en direct publiceren op Pinterest:

Pinterest Canva voorbeeld

Je kunt meerdere Pins naar dezelfde landingspagina laten gaan

Dit is iets wat vaak vergeten wordt of simpelweg niet aan wordt gedacht door veel mensen. Als je bijvoorbeeld bij Facebook of LinkedIn iets deelt dan deel je vaak de link. Als je een klikbare link deelt kun je hier niet ook nog eens een andere afbeelding aan toe voegen. Dit komt omdat de link al een afbeelding bevat.

Bij Pinterest is dit anders en dit is waarom Pinterest zo briljant is. Je kunt dus meerdere Pins maken naar dezelfde link. Je kunt op deze manier je pagina vanuit verschillende invalshoeken uit lichten en veel meer verkeer naar de pagina sturen. Wat slim is om te doen is om bijvoorbeeld om de zoveel tijd een nieuwe Pin te maken voor dezelfde pagina. Zo hou je ook oudere pagina's levend.

Pinterest verbetert je Google SEO

Je Pins zelf tellen helaas niet als follow links. Als je bijvoorbeeld honderd Pins voor dezelfde pagina maakt heeft dit geen invloed op je Google-positie. Maar hoe meer interessante Pins je hebt hoe meer reacties en likes je zult ontvangen. Het is belangrijk om te weten dat bij zowel likes als repins de originele source-link aan de Pin blijft zitten. Dus een link naar je landingspagina.

Hoe meer likes en repins je originele pin ontvangt hoe meer exposure je hebt naar meer gebruikers. Dit betekent meer links naar je website binnen het bereik van je doelgroep. Na verloop van tijd verhoogt dit het verkeer naar je website waardoor je Google-positie stijgt. Ook zijn je Pins terug te vinden in de Google zoekresultaten!

Mensen op Pinterest zoeken naar inspiratie

Omdat mensen op Pinterest echt op zoek zijn naar onderwerpen die ze echt interessant vinden zijn ze vaak veel meer geïnteresseerd in je Pins. Pinners krijgen alleen te zien wat ze interessant vinden, wat ze volgen of waar ze actief naar zoeken. Dit is anders dan bij Facebook waar vaak ook berichten voorbijkomen die helemaal niet boeiend zijn voor iemand. Het is dus meer gefocust. Omdat mensen zoeken naar inspiratie zullen ze je Pins ook sneller opslaan.

Pinterest is een zoekmachine

Pinterest is net als Google een zoekmachine en steeds meer mensen gebruiken het ook op deze manier. Net als Google gebruikt Pinterest zoekwoorden om je Pins te vinden en te laten zien aan gebruikers die ernaar op zoek zijn.

Dit is waar veel Pinterest-gebruikers een fout maken. Ze denken dat het hebben van een goed uitziende Pin op zichzelf al voldoende is. Dit is absoluut niet zo! Je zult zoekwoorden moeten gebruiken in je profiel, boards en Pins.

De gemiddelde tijd dat iemand op Pinterest spendeert is ongeveer 5 minuten en dat 1,2 miljard keer per dag

De totale tijd dat er per dag op Pinterest gespendeerd wordt door mensen is dus 6 miljard minuten oftewel 600 miljoen uur. Dit is nogal wat, dus genoeg tijd om ook jouw Pins hier in voor te laten komen lijkt me.

Je kunt je Pins promoten

Pinterest ads zijn een super manier om je bereik te vergroten en om via betaalde Pins conversies te realiseren. We hebben hier een heel kennisbank artikel over geschreven dat je kunt lezen in onze kennisbank. Dit is het artikel ‘Wat zijn Pinterest ads?'. Wanneer je hiermee wilt beginnen dan zul je een Pinterest business account aan moeten maken. Je kunt dit gratis doen en beginnen met je campagnes. Voor de kliks op je ads betaal je uiteraard wel.

Je kunt carrousel Pins maken

Dit is een optie die alleen beschikbaar is wanneer je een advertentie maakt. Carrousel ads zijn vergelijkbaar met die van Facebook en Instagram en bestaan uit meerdere afbeeldingen. De afbeeldingen kun je naar links swipen om alles te kunnen bekijken. Je kunt deze op een creatieve manier gebruiken bijvoorbeeld als canvas of een verhaal vertellen.

Je kunt product Pins maken

Naast de normale, video en carrousel Pins die je kunt promoten zijn er ook product Pins. Dit zijn gepromote Pins die een product vertegenwoordigen. Je kunt naast de titel, beschrijving en afbeelding ook de prijs van een product zien. Om product Pins te maken zul je met een productfeed moeten werken.

Je organisch bereik is een stuk groter dan op de meeste andere platformen

Je Pinterest Pins worden veel vaker organisch weergegeven dat op andere social media platformen zoals Facebook en Instagram. Ten eerste worden je Pins niet alleen weergegeven aan je volgers maar ook aan mensen die geïnteresseerd zijn in je onderwerp. Daarnaast is Pinterest een zoekmachine en worden komen je Pins in de zoekresultaten voor. Dan is het ook nog eens zo dat je Pins veel langer in de feed blijven hangen. Het organische bereik is dus vele malen groter.

Pinterest gebruikers willen meestal iets maken, doen of kopen

Meestal zitten mensen op Pinterest omdat ze een doel hebben. Ze zijn vaak op zoek naar iets. Dit kunnen ideeën zijn, inspiratie of ze willen iets kopen. De groep die Pinterest gebruikt is dus veel meer geschikt om iets aan te kunnen verkopen dan bijvoorbeeld op Facebook.

Je kunt je Pins inplannen op populaire tijdstippen

Vooral in de avonden en de weekenden is Pinterest populair. Vooral omdat Pinterest veel wordt gebruikt als mensen in de avond op de bank zitten thuis en even Pinterest doornemen is dit een populair tijdstip. Ook de weekenden zijn populair. De beste dagen zijn zaterdag tussen 20:00 en 23:00 en vrijdag rond 15:00 wanneer het weekend voor de deur staat. Doordeweeks is ook tussen 20:00 en 23:00 het populairste. Houdt wel rekening met tijdzones en waar je doelgroep zich bevindt.

Wacht niet langer en ga zelf aan de slag met Pinterest voor jouw business. Ik denk dat er genoeg redenen in deze blog staan om er zelf mee te beginnen! Heb je hier zelf geen tijd voor of begrijp je het niet? Bekijk dan eens onze social media uitbesteden pagina of neem contact op!

Over de schrijver
Nick is een online marketing specialist (SEM, Content, Social media & Marketplaces) die met veel plezier sinds november 2018 bij DGOC werkt. Hij houdt zich al sinds begin 2016 volop bezig met e-commerce.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies