3734 nieuwe Amazon verkopers per dag - ben jij al begonnen?
3734 nieuwe Amazon verkopers per dag
31 maart 2021 
3 min. leestijd

3734 nieuwe Amazon verkopers per dag

Dagelijks komen er wereldwijd 3734 nieuwe verkopers bij op het platform van Amazon. Een duizelingwekkend getal, zo vertellen de statistieken van 2021 ons. Wat betekent dit voor de kansen van nieuwe spelers op het platform en hoeveel impact heeft dit op de wereldwijde dominantie van Amazon?

19.516 Amazon verkopers erbij in Nederland

Alleen al in ons land kwamen er tot 21 maart 2021 al 19.516 Amazon verkopers bij op het platform. Dit zijn natuurlijk niet allemaal Nederlandse bedrijven, maar voor het grootste deel ook buitenlandse verkopers die de kans pakken om in Nederland te gaan verkopen. Het openen van een nieuw land is voor ook voor bestaande Amazon verkopers altijd een moment om de vleugels verder uit te slaan. Deze verkopers zijn echter niet meegenomen in deze statistieken.

Overzicht nieuwe Amazon verkopers t/m 21 maart 2021

Amazon verkopers groei in 2021

295.000 nieuwe Amazon verkopers in amper 3 maanden tijd. Dat zijn er zo’n 2 per minuut. Tegen de tijd dat je dit blog gelezen hebt, zijn er dus alweer 4 tot 8 verkopers bij gekomen. Dit roept natuurlijk de vraag op in hoeverre deze verkopers ook allemaal succes boeken op het platform?

De juiste strategie voor verkopen op Amazon

Vandaag beginnen met verkopen op Amazon vergt een geheel andere aanpak dan tot een jaar geleden. Dat heeft te maken met de enorm snelle groei van het platform en de toestroom van verkopers. De kans dat je de enige of eerste bent die een bepaald product of productensoort gaan verkopen is heel erg klein. En als je dat al bent, dan heeft dat misschien een reden. Is het product wel populair genoeg?

De basisvoorwaarden voor Amazon verkopers

Laten we beginnen bij de basis. Wanneer je als Amazon verkoper start is het essentieel om al je productinformatie op orde te hebben. Naast de basics zoals duidelijke titels, omschrijvingen en product foto’s zijn er meer zaken die je direct goed moet aanleveren om kans van slagen te hebben.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Minimaal 4 tot 5 product foto’s
  • EAN-code voor elk product en elke variant
  • Afmetingen van het kale product en het verpakte product
  • Het gewicht van het kale  product en het verpakte product

En zo zijn er nog veel meer zaken om op te letten.

De Amazon product omschrijving

De product omschrijving is er bij Amazon een om echt even apart bij stil te staan. Waar het binnen je eigen webshop en ook op een platform als Bol echt gaat om de omschrijving, is dat iets wat bij Amazon op een heel onzichtbare plek staat. Het gaat juist om de bulletpoints. Deze staan bovenaan de pagina vermeld en zijn direct in beeld bij de consument. Let hier goed op.

Werken aan je vindbaarheid op Amazon

Wanneer de basis eenmaal staat is het zaak om de volgende stappen te gaan zetten. Vindbaarheid binnen Amazon via interne SEO is daarin onmisbaar. Zorg voor titels, bulletpoints en omschrijvingen met de juiste zoektermen. Verwerk de zoektermen ook in de backend bij de producten, geef je afbeeldingen de juiste naam en verzamel zo snel mogelijk reviews. Meer over dit onderwerp lees je in ons kennisbank artikel “Wat is Amazon SEO?“.

Enhanced brand content voor Amazon verkopers

Een volgende stap is het verder verrijken van de product pagina’s met enhanced brand content. Hiermee kun je, wanneer je merk eigenaar bent, extra content toevoegen aan product pagina’s en daar ook visuele uitingen bij gebruiken.

Deze enhanced brand content zorgt voor een betere vindbaarheid en laat je pagina’s binnen Amazon meer opvallen.

Conclusie: er komt veel kijken bij verkopen op Amazon

De onderwerpen die we in dit blog behandeld hebben zijn nog maar het tipje van de ijsberg. Er komt enorm veel kijken bij het verkopen op Amazon en succes komt je hier niet vanzelf aanwaaien.

Er zijn twee routes naar succesvol verkopen op Amazon. De eerste route is om zelf aan de slag te gaan. Bezoek dan ook vooral onze platform marketing kennisbank om met de kennis daaruit een vliegende start te maken. In deze route raad ik ook het gratis lidmaatschap op ons platform Succes met e-commerce aan, waarin ook een videotraining over Amazon zit.

Heb je liever een helpende hand bij je Amazon avonturen? Bekijk dan de mogelijkheden om Amazon marketing aan ons uit te besteden.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen