5 concrete Facebook Ads optimalisatie tips [snel lezen]
5 concrete Facebook Ads optimalisatie tips
28 juli 2021 

5 concrete Facebook Ads optimalisatie tips

Door alle recente veranderingen lijkt het steeds moelijker te worden om een goede Facebook Ads campagne te voeren. Denk aan de iOS 14 update waardoor remarketing een grotere uitdaging is geworden of het verdwijnen van Facebook audiences. Toch zijn er een heleboel dingen die stiekem gewoon hetzelfde blijven en is er nog steeds veel mogelijk. Net zoals bij SEA, SEO en allerlei andere takken van sport binnen online marketing.

Als je aan de slag gaat met een aantal basisregels haal je het maximale uit jouw budget. Ongeacht of dit budget groot is of klein, met de volgende vijf tips zal jouw kans op succes zeker groeien:

  1. Verschillende Facebook Ads campagnedoelen
  2. Gebruik video's in je Ads
  3. Blijf je Facebook Ads testen
  4. Niet te vaak sleutelen
  5. Vier ogen zien meer dan twee

Verschillende Facebook Ads campagnedoelen

Bij het opzetten van je campagne kun je kiezen tussen de campagnedoelen traffic of conversie. Kies je voor traffic dan laat Facebook je advertentie zien aan mensen die op heel veel advertenties klikken terwijl bij conversie je advertentie juist getoond wordt aan mensen bij wie de kans het grootst is dat ze daadwerkelijk tot actie overgaan. Idealiter werk je vooral met conversie, je wil immers een product verkopen.

Echter, voor een goed werkende conversie campagne is veel data nodig en die is vaak niet beschikbaar. Daarom is het ontzettend slim om je behalve op conversie ook op traffic te richten. Zelfs wanneer er wel voldoende data beschikbaar is blijken traffic campagnes toch in veel gevallen beter te werken. Zorg er altijd voor dat jouw landingspagina goed is met een duidelijke call-to-action. Als je dan met je traffic campagne veel clicks genereert naar die landingspagina zorgt je call-to-action uiteindelijk toch voor de hoge conversie.

Er zijn dus binnen de E-commerce marketing meerdere routes om je doel te bereiken. Gebruik traffic en conversie allebei en doe een A/B test. Of begin met traffic als je nog niet genoeg data hebt en stap later over naar conversie.

Gebruik video's in je Ads

Uit al mijn campagneanalyses blijkt dat videoadvertenties het beste werken op dit moment. We worden nu eenmaal sneller geprikkeld door bewegend beeld. Zeker bij koud publiek kan dit een voordeel zijn omdat je nog een relatie met de kijker moet opbouwen. Het helpt daarbij als in de video jouw stem te horen is of een andere stem die over je producten praat. Zorg dan wel voor ondertiteling zodat je boodschap ook overkomt bij mensen die hun geluid uit hebben staan.

Verder zijn videoadvertenties fantastisch voor remarketing. Op het moment dat mensen 25% of meer van jouw video hebben bekeken, of in elk geval in beeld hebben gehad, kun je die mensen ook in je remarketing groepen meenemen. Dat is super belangrijk. Als je kunt remarketen zonder third party cookies te gebruiken, hoeven mensen dus nog niet op jouw website te zijn geweest. Je kunt op die manier toch dezelfde doelgroep opnieuw bereiken. Dit is laaghangend fruit met een grotere kans op conversies.

Blijf je Facebook Ads testen

Het is extreem belangrijk om je advertenties te testen, want alleen dan weet je wat wel en niet werkt. Maar, test daarbij altijd slechts één ding tegelijkertijd. Als je meerdere dingen tegelijk test duurt het ten eerste heel lang voordat je resultaat hebt en ten tweede kun je nooit exact weten welk element het verschil heeft gemaakt. Voorbeelden van mogelijke verschillen die je zou kunnen testen zijn:

  • Twee verschillende afbeeldingen
  • Een advertentie met en zonder video
  • Een gewijzigde tekst
  • Een andere kop
  • Verschillende call-to-action (meer informatie, bestel nu…)

Niet te vaak sleutelen

Het lijkt anti intuïtief, maar sleutel niet te vaak aan je campagnes. Ik kan begrijpen dat je de neiging hebt om je campagne al na twee dagen uit te zetten of te veranderen als deze niet goed loopt. Toch zie ik heel vaak dat een campagne gewoon even tijd nodig heeft om op gang te komen. Je moet het algoritme van Facebook ook wel een beetje ruimte geven om data te verzamelen en daarmee zijn werk te doen.

Hoeveel tijd hiervoor nodig is hangt af van jouw specifieke situatie en daarvoor zou ik echt in je campagne moeten kijken. Het kan één week, twee weken of zelfs een maand duren voordat je voldoende data hebt om echt te kunnen zeggen of je campagne loopt zoals die nu staat of dat er toch nog iets aan moet veranderen. Rommel er niet te vaak aan want dan begint de testfase telkens weer opnieuw.

Vier ogen zien meer dan twee

Als jij zelf je campagnes uitvoert is het altijd goed om er ook eens iemand anders naar te laten kijken. Je hebt toch bij je eigen campagnes een soort roze bril op waardoor je vanuit een bepaalde hoek of met een bepaalde visie kijkt. Door een buitenstaander ernaar te laten kijken krijg je meer inzichten en dat levert vaak weer verbeteringen in campagnes op waardoor het resultaat uiteindelijk beter wordt.

Met bovenstaande tips heb jij waardevolle kennis op zak om zonder extra kosten je Facebook Ads campagne aanzienlijk te optimaliseren. Wil je er niet zelf mee aan de slag? Boek dan eens een call in bij ons! Dan kijken wij een keer in je campagnes en kunnen we een verbeterplan voor je opstellen. Indien gewenst kunnen we zelfs het één en ander voor je uit handen nemen. Kijk op onze diensten pagina om te zien wat er op het gebied van Facebook marketing allemaal mogelijk is.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen