Een landingspagina is de pagina waarop je de bezoeker binnen laat komen vanuit een bepaalde campagne, zoals een banner, advertorial of Google AdWords advertentie. Hoe zorg je er nu voor dat deze pagina effectief wordt ingezet en zijn doel bereikt? In dit artikel geven wij 5 tips om je landingspagina te optimaliseren.
1. Gebruik de juiste landingspagina
Zeer regelmatig zien wij nog campagnes opduiken waarbij de verkeerde pagina als landingspagina wordt gebruikt. Daarom ook direct de tip om de juiste landingspagina te gebruiken. Zoek in Google maar eens op de term “witte sokken kopen” en analyseer de landingspagina’s van de verschillende adverteerders. Het zal onmiddellijk opvallen dat je in 8 van de 10 gevallen niet op een pagina komt waar je witte sokken kan kopen…
2. Maak gebruik van een call-to-action
Zonder call-to-action geen conversie. Of je doel nu is om een sale te realiseren, om een formulier ingevuld te krijgen of om een inschrijving op de nieuwsbrief te realiseren, maakt dit duidelijk middels een opvallende call-to-action op de landingspagina.
3. Verwijder alle afleidingen
De tijd van Social sharing ligt achter ons. Nagenoeg niemand zal, bij het overgrote deel van de online te koop aangeboden producten, op een “deel dit op Facebook / Twitter / Pinterest / etc…” knop klikken. Sterker nog, deze kleurrijke elementen lijden alleen maar af van je eigenlijke doel, een vorm van conversie. Disclaimer: voordat je nu direct de knoppen verwijderd raden wij aan om hier een A/B test aan te wijden om vast te stellen of dit echt een positief effect heeft op de conversie.
4. Test verschillende variaties van je landingspagina
De kleine dingen maken het verschil. Zo is het ook met landingspagina’s. Een kleur van de bestelknop, een paar woorden in de tekst of de grootte van een afbeelding. Het zijn allemaal zaken die de conversie van de landingspagina beïnvloeden. Zorg er dan ook voor dat je variaties test met een A/B testing software pakket, zoals Optimizely of Visual Website Optimizer.
5. Wek vertrouwen op met badges
Laat op je landingspagina zien dat je een certificaat hebt, een prijs hebt gewonnen, dat je referenties hebt, et cetera. Hiermee help je de twijfelende bezoeker over de streep. Ook hier geldt weer dat het verstandig is om te testen waar welk element op de pagina het meest tot zijn recht komt.