5 e-mailmarketing tools onder de loep | E-mailmarketing kennisbank
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 e-mailmarketing tools onder de loep
20 augustus 2020 

5 e-mailmarketing tools onder de loep

E-mail is een krachtig en effectief marketingmiddel om jouw doelgroep te bereiken. Maar voor succesvolle e-mailmarketing campagnes heb je goede, bruikbare e-mailmarketing tools nodig. Het kiezen van de juiste e-mail marketing tools kan echter lastig zijn. Want wat is de juiste e-mailmarketing tool voor jouw bedrijf of organisatie? Om je hiermee te helpen nemen wij in dit artikel 5 e-mailmarketing tools onder de loep. 

E-mailmarketing tools: welke functies zijn handig?

Voor we onze top 5 marketingtools bespreken, geven we eerst een overzicht en uitleg van enkele nuttige functies die een e-mailmarketing tool kan hebben. 

  • Autoresponders: zet een reeks vooraf opgestelde e-mails klaar voor automatische verzending. De eerste e-mail wordt direct na aanmelding gestuurd, de opvolgende e-mails worden één voor één gestuurd, volgens het schema dat jij opstelt.
  • A/B-testen: stuur twee varianten van jouw e-mail om erachter te komen welke versie tot meer conversie leidt.
  • Drip-campagnes: een geautomatiseerde set van e-mails waarmee je druppelsgewijs informatie verstuurt naar jouw potentiële klanten.
  • Geoptimaliseerd voor mobiel: stuur e-mails die zowel op desktop als op mobiel goed te lezen zijn.
  • Segmenteren van je klantenbestand: bijvoorbeeld op basis van persoonskenmerken of leadscore.
  • Dynamische inhoud: met dynamische content bepaal je welke berichten voor welke doelgroep in de e-mailing zichtbaar zijn. 
  • Door gebeurtenissen geactiveerde e-mails: stuur bijvoorbeeld automatisch een e-mail met een kortingscode wanneer een klant jarig is.
  • Rapportage en analyse: duidelijke rapportage en analysemogelijkheden geven inzicht in het effect van jouw e-mailmarketing campagnes en helpen jou om je campagnes te verbeteren.
  • Bestemmingspagina’s en webformulieren: leid je klanten naar een bepaalde webpagina of laat ze een formulier invullen.

1. ActiveCampaign

ActiveCampaign is een van de meest gebruikte en meest populaire e-mailmarketing tools op de markt. Niet voor niets staat deze e-mailmarketing tool in veel top-lijsten steevast op nummer 1. Het is een uitgebreide tool, die je naast e-mailmarketing automatisering, ook kunt gebruiken voor bijvoorbeeld sms- en chatmarketing. Elk type e-mailmarketing automatisering is mogelijk. Ook is deze tool erg gebruiksvriendelijk! 

Voor wie?

ActiveCampaign is vooral geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven die hun klanten op verschillende marketingkanalen willen bereiken.

Functies

ActiveCampaign bevat onder meer de volgende functies:

  • Autoresponders
  • Segmenteren van je klantenbestand
  • A/B-testen
  • Drip-campagnes
  • Geoptimaliseerd voor mobiel
  • Dynamische inhoud
  • Door gebeurtenissen geactiveerde e-mails
  • Rapportage en analyse

2. Mailchimp

Ook Mailchimp is populair onder marketeers, omdat het een goedkope en gebruiksvriendelijke tool is die de belangrijkste functies biedt op het gebied van e-mailmarketing. Met Mailchimp kun je eenvoudig marketingmails opstellen en geautomatiseerde berichten verzenden. Ook kun je gerichte advertentiecampagnes opstellen en bestemmingspagina’s maken. Ten slotte zijn de rapportage en analysemogelijkheden uitgebreid en overzichtelijk. 

Voor wie?

Mailchimp is vanwege de kosten en gebruiksvriendelijkheid geschikt voor kleine bedrijven en startende e-mailmarketeers. Echter, ook voor middelgrote bedrijven en meer ervaren marketeers is deze tool een aanrader. 

Functies

Mailchimp bevat onder meer de volgende functies:

  • Autoresponders
  • Segmenteren van je klantenbestand
  • Rapportage en analyse
  • Door gebeurtenissen geactiveerde e-mail
  • A/B-testen
  • Drip-campagnes
  • Dynamische inhoud
  • Bestemmingspagina’s en webformulieren
  • Geoptimaliseerd voor mobiel

3. Drip E-commerce CRM

Drip is een van de meest uitgebreide e-mailmarketing tools op de markt. Ook vinden veel marketeers deze tool net wat intuïtiever in gebruik dan bijvoorbeeld ActiveCampaign of Mailchimp. Toch is deze e-mailmarketing tool minder populair, omdat de prijs hoger ligt dan bij de hierboven genoemde tools. 

Voor wie?

Drip is vooral geschikt voor kleine tot middelgrote e-commerce bedrijven. Heb jij een webwinkel en wil je meer inzetten op e-mailmarketing? Dan is deze tool geschikt voor jou.

Functies

Drip bevat onder meer de volgende functies:

  • Autoresponders
  • Segmenteren van je klantenbestand
  • Rapportage en analyse
  • Door gebeurtenissen geactiveerde e-mail
  • A/B-testen
  • Drip-campagnes
  • Dynamische inhoud
  • Geoptimaliseerd voor mobiel

4. AWeber

AWeber is een e-mailmarketing tool die al bestaat sinds 1998! Deze tool is minder uitgebreid dan de hierboven genoemde tools. Toch verdient AWeber een plekje in onze top 5, vanwege de bekroonde klantenservice. Aweber is 24/7 bereikbaar via e-mail, chat en telefoon. Vind je het fijn om, als je ergens tegenaan loopt, direct hulp te krijgen? Dan is deze e-mailmarketing tool geschikt voor jou. 

Voor wie?

AWeber is vooral geschikt voor kleine bedrijven, ondernemers, non-profitorganisaties en bloggers.

Functies

AWeber bevat onder meer de volgende functies:

  •  Autoresponders
  •  Rapportage en analyse
  •  Door gebeurtenissen geactiveerde e-mail
  •  A/B-testen
  •  Drip-campagnes
  •  Dynamische inhoud
  • Geoptimaliseerd voor mobiel
  • Bestemmingspagina’s en webformulieren

5. GetResponse

GetResponse is de goedkoopste e-mail tool in onze top 5. De tool is te vergelijken met MailChimp, alleen dan met net wat minder functionaliteiten.

Voor wie?

Get response is vooral geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven met een klein marketingbudget.

Functies:

GetResponse bevat onder meer de volgende functies:

  •  Autoresponders
  •  Rapportage en analyse
  •  Door gebeurtenissen geactiveerde e-mail
  •  A/B-testen
  •  Drip-campagnes
  •  Dynamische inhoud
  • Bestemmingspagina’s en webformulieren
  • Geoptimaliseerd voor mobiel

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing?

Wil je weten welke e-mailmarketing tool het meest geschikt is voor jouw bedrijf? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw e-mailmarketing? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies