6 redenen waarom e-mailmarketing belangrijk is [mis ze niet]
6 redenen waarom e-mailmarketing belangrijk is
26 augustus 2021 
4 min. leestijd

6 redenen waarom e-mailmarketing belangrijk is

Voor veel organisaties is e-mailmarketing een ondergeschoven kindje. Herken je dit? Lees dan vooral verder want ik zal je laten zien waarom e-mailmarketing nog steeds een hot topic is en ook voor jouw bedrijf of organisatie wonderen kan doen. De volgende 6 redenen maken duidelijk waarom e-mailmarketing voor jouw webwinkel prioriteit verdient:

  1. E-mailmarketing wint het van offline media
  2. E-mailmarketing wint het van social media
  3. E-mail is super populair onder consumenten
  4. E-mailmarketing staat bekend om zijn hoge ROI
  5. De conversieratio van e-mailmarketing is altijd hoog
  6. E-mailmarketing is ontzettend goed meetbaar

E-mailmarketing wint het van offline media

Vooral als het gaat om de kosten, wint e-mailmarketing het van offline media. Stel dat je nog moet beginnen met e-mailmarketing dan heb je in eerste instantie natuurlijk te maken met opstartkosten. Denk hierbij aan het maken van templates, het opstellen van de e-mails en database marketing, dat wil zeggen het werven van adressen voor op je e-mail lijst. Zelfs als je al deze kosten bij elkaar optelt is het nog steeds veel goedkoper dan bijvoorbeeld een advertentie in een tijdschrift, een abri langs de weg, een beurs of eigenlijk alles wat je offline kunt doen.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen gebruik zou moeten maken van offline media. Persoonlijk sta ik graag zo nu en dan met een stand op een beurs. Daar komt allerlei volk op af en je kunt er zeker interessante contacten aan overhouden. Ik wil er dan altijd wel een paar flinke projecten uithalen, want zo’n beurs is best een prijzige exercitie.

E-mailmarketing wint het van social media

Social media is natuurlijk iets waar je in heel veel online marketingstrategieën veel tijd aan besteedt en wat als heel belangrijk wordt ervaren. Alleen zie ik vooral binnen de e-commerce wereld dat het toch lang niet altijd en bij iedereen evengoed werkt. Dat hangt sterk af van wat je verkoopt en hoe deelbaar de producten zijn. Verder is social media natuurlijk vooral belangrijk voor het doel van branding. Afhankelijk van wat je verkoopt kan het ook een hele grote rol spelen bij het stuk e-commerce.

Zo hebben Facebook en Instagram een winkelmodule en is er in het algemeen steeds meer mogelijk. Feit blijft wel dat e-mailmarketing uiteindelijk gewoon effectiever is. Dat kan ook in combinatie met sociale media. Bijvoorbeeld dat je campagnes hebt draaien op Facebook of Instagram om e-mailadressen te werven om daar dan vervolgens marketing op te bedrijven. Dus het kan wel samen heel goed werken. Toch is e-mailmarketing op zichzelf meestal goedkoper. Zeker als jij met fysieke producten werkt en je hebt bijvoorbeeld een actie die je wil gaan doen omdat je veel voorraad hebt van een bepaald soort product. Dat is vaak garantie om op korte termijn meer omzet te kunnen realiseren.

E-mail is super populair onder consumenten

Dit roept misschien wat vraagtekens op. Als consument gebruik ik namelijk zo min mogelijk e-mail. Om eerlijk te zijn heb ik er een bloedhekel aan, want je krijgt natuurlijk ook heel veel onzinberichten en spam. Hoewel het ook steeds beter wordt weg gefilterd, dat gelukkig wel. Maar, het feit is dat we zeker de komende jaren nog steeds niet om e-mail heen kunnen. Dus de consument en daarmee ook jouw klant zit dagelijks in zijn mailbox.

Nou zie je wel dat de jongere generatie van de tieners en twintigers liever niet meer elke keer hun e-mail bekijken, maar slechts één keer per week. E-mail is dus bij de jongere generatie minder populair dan bij de oudere generatie, maar ook zij moeten wel, ook zij kunnen er niet omheen. Als je bijvoorbeeld naar een evenement wil, moet je vaak vanuit je mailbox je toegangsbewijs openen. Of wanneer je iets bestelt bij een webwinkel dan krijg je de bestelbevestiging en trackingcode in je mailbox.

Hoe je het ook bekijkt, we kunnen voorlopig als consument niet om onze e-mail heen en jij kunt hier als ondernemer van profiteren met jouw e-mailmarketing.

E-mailmarketing staat bekend om zijn hoge ROI

Dit is iets dat ik al jaren roep. Van alle vormen van online marketing heeft e-mailmarketing misschien wel de hoogste ROI in zijn totaliteit, als je het als los kanaal bekijkt. ROI staat voor Return On Investment. Oftewel, wat je terugverdient met je investering. Natuurlijk zijn het steeds meer kanalen die met elkaar samenwerken en dingen die bij elkaar komen. Het is te zwart wit om het alleen aan e-mailmarketing op te hangen. Net zo goed als Google Ads heel lang allerlei credits kreeg voor conversies terwijl mensen eerst misschien wel warm zijn gemaakt via sociale mediacampagnes en later ook nog via PR of affiliate marketing bijvoorbeeld.

Als je mensen eenmaal op je lijst hebt staan dan is e-mailmarketing natuurlijk je grootste vriend. Het is dan de kunst om zo vaak mogelijk, maar zeker niet te vaak te mailen met leuke aanbiedingen. Hoe je die balans vindt bespreek ik graag nog eens uitgebreid in een andere blogpost.

De conversieratio van e-mailmarketing is altijd hoog

Of hij kan in ieder geval hoog zijn. Waarom is dit zo? Mensen die op jouw lijst staan hebben al een bestaande relatie met jou, ze kennen jou al en er zijn al eerder contactmomenten geweest. Dus het is niet vreemd als de conversieratio van e-mailmarketing relatief hoog is. Dat heeft alles te maken met die bekendheid en dat mensen jou al vertrouwen. Als mensen dat vertrouwen eenmaal hebben is dat goud waard. Dus als jij dan een deal kunt aanbieden vanuit jouw shop dan scoor je altijd gigantisch hoog vanuit e-mailmarketing.

E-mailmarketing is ontzettend goed meetbaar

Ik heb het dan nog niet eens over de statistieken van omzet data die je uit Google Analytics haalt. Wat ik vooral bedoel is dat je heel goed kunt zien of je titel wel of niet ok was aan de openratio. Dit is het percentage van je ontvangers dat je e-mail daadwerkelijk heeft geopend. Hier kun je zelf heel gemakkelijk onderzoek naar doen. Wat werkte wel voor mijn publiek en wat niet? Verder kun je bepaalde segmenten aanmaken en alles super goed doormeten. In veel tools kun je ook zien dat een bepaalde groep de mail van drie dagen geleden niet heeft geopend om vervolgens alleen aan die groep nog een e-mail te sturen. Dus je kunt met het effect van e-mailmarketing heel goed spelen en bijsturen en schaven om het telkens een stukje beter te maken.

Wat ga jij met e-mailmarketing doen? Hoe belangrijk maak jij het? En als het een ondergeschoven kindje was, haal hem alsjeblieft naar boven want dit is de plek waar jij omzet laat liggen!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen