6 soorten E-mailmarketing [gebruik jij ze allemaal al?]
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 oktober 2014 

6 soorten e-mailmarketing

Omdat e-mailmarketing een zeer brede definitie kent, is het niet verrassend dat er vele verschillende soorten te onderscheiden zijn. De meest bekende daarin is natuurlijk de nieuwsbrief, waarmee een bedrijf periodiek de ontvangers op de hoogte houdt rondom het laatste nieuws van het bedrijf of product. Maar e-mailmarketing gaat verder dan dat. Zo zijn er ook transactionele en event-driven e-mails.

Transactionele e-mails

Transactionele e-mails zijn e-mails die, zoals het woord eigenlijk al zegt, e-mails die een transactie faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan een bevestigingsmail die je ontvangt na een bestelling of een e-mail met daarin een nieuw wachtwoord.

Event-driven e-mails

Event-driven e-mails zijn e-mails die je naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis verstuurt. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een verjaardagsmail, het herinneren aan een niet afgeronde online aankoop, of iemand op de hoogte stellen dat de garantietermijn afloopt.

In de praktijk worden de twee zo vaak door elkaar gebruikt, dat we ze gezamenlijk behandelen. In de komende paragraaf behandelen we een aantal voorbeelden om je een idee te geven hoe je event-driven en transactionele e-mails kan inzetten.

Winback-campagnes

Consumenten die gedurende lange tijd niet meer actief zijn geweest op je website of die je nieuwsbrief niet meer openen kan je heractiveren. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een speciaal aanbod richting alle consumenten die zes maanden lang niets hebben ondernomen.

Met behulp van je marketingsoftware en analyse kom je er gemakkelijk achter wie deze consumenten zijn. Door deze consumenten met een specifieke e-mailcampagne te benaderen kan je twee dingen bereiken:

• Je heractiveert de ontvanger, wat je conversie/websitebezoek ten goede komt;
• Iemand meldt zich af voor je e-mails, wat de kwaliteit van je database ten goede komt.

Reminders

Stel campagnes op waarin je ontvangers herinnert aan bepaalde evenementen of gebeurtenissen. Denk bijvoorbeeld aan:
• Een factuur die openstaat;
• Een garantie die op het punt staat te vervallen;
• Een aankomende auto-apk.

Verjaardagsmail

Ken je de geboortedata van de personen in je database? Je kunt ze dan verjaardagsmails versturen. Om ze te feliciteren, of nog beter: om ze een kortingscoupon te sturen.

Abandoned-shopping-cart-e-mails

Abandoned-shopping-cart-mails zijn e-mails waarin je iemand herinnert aan een aankoop die ze niet afrondden in een webshop. Uit onderzoek van SeeWhy blijkt dat 50 tot 75 procent van de online shoppers zijn winkelwagen achterlaat tijdens het aankoopproces. Daarvan kan echter 15 tot 20 procent worden teruggewonnen door de inzet van een abandoned-shopping-cart-e-mail.

Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van Michael Linthorst, auteur van het hoofdstuk “E-mailmarketing” in het boek “Succes met e-commerce”.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies