DGOCblog Academy for Ads

Waarom Academy for Ads een must is voor elke Online Marketeer

Academy for Ads: is Google Ads voor jou ook een puzzel van honderden kleine stukjes? Of is het compleet nieuw voor je en weet je niet waar je moet beginnen? Jij bent niet de enige die tegen deze problemen aan loopt. Gelukkig heeft Google, de grootste zoekmachine ter wereld, daar een oplossing voor bedacht.

Wat is Academy for Ads?

Academy for Ads is een reeks van gratis online cursussen van Google. Deze kunnen jou helpen om een echte SEA specialist te worden. Voor elke aparte cursus die je haalt krijg je een officieel certificaat die maar liefst een jaar geldig is. Academy for Ads is onderverdeeld in verschillende cursussen voor Search Ads, Shopping Ads, Display Ads, Video Ads, Mobile Ads en Digital sales. Kortom, een aparte cursus voor elk belangrijk aspect van search engine advertising via Google.

Het fijne van de manier van leren die Google gebruikt is dat het erg makkelijk te begrijpen is voor iemand die nog nooit heeft ingelogd op de website van Ads. Dit heette overigens voorheen Google AdWords en is sinds kort van naam verandert. Ze gaan stapsgewijs te werk met interactieve lessen met leerzame video’s, ingebouwde korte vragen in het lesmateriaal en een ‘make it stick’ vraag aan het einde van elk hoofdstuk.

Maar waarom is het zo belangrijk om Academy for Ads te volgen?

Het is bijna onmogelijk om te snappen waar elke functie binnen Google Ads voor dient wanneer je voor het eerst zo’n account in duikt. Er zijn talloze verschillende manieren om jouw SEA doelen te bereiken. Maar wil jij weten welke strategie daar het beste bij past of op welk Google netwerk je het beste kunt adverteren? En welk type Ads ga je hier voor gebruiken? En zo zijn er nog velen vragen te bedenken van hoe hoog je cost per click biedingen moeten zijn tot hoe je op een bepaalde doelgroep kan focussen.

De Academy for Ads behandelt al deze onderwerpen en meer. Het kost je wel wat tijd maar dan heb je ook wat. Het mooie is dat je altijd aan kunt tonen aan je klanten of potentiële klanten dat jij en je team volledig gecertificeerd zijn voor de belangrijkste SEA tool die er is. De certificaten zullen voor iedereen te zien zijn op het online profiel van je account. And what about Microsoft Bing Ads hoor ik je denken. Daar zit gelukkig een hele makkelijke functie in om al jouw campagnes vanuit Google Ads te importeren!

Hoe begin ik aan deze weg naar wijsheid?

Ten eerste heb je een Google account nodig waarmee je vervolgens kunt inloggen op:

https://landing.google.com/academyforads/

Nadat je hebt ingelogd kun je al gelijk starten met de verschillende courses en assessments. Je kunt het beste beginnen met de Google Ads fundamentals assessment. Deze geeft inzicht in de opbouw van de webapplicatie in het algemeen en laat je kennis maken met alle verschillende onderdelen van het zoekmachine adverteren. Je moet deze assessment overigens ook behaald hebben om alle afzonderlijke certificaten te kunnen halen. Lees verder om erachter te komen wat deze allemaal inhouden in een notendop.

Google Search Ads

De e-learning course voor search leert jou hoe je tekst advertenties maakt die jouw klanten terug kunnen vinden op google na het invoeren van bepaalde zoektermen. Je leert niet alleen hoe je deze ads maakt maar ook hoe ze je optimaliseert. Hierdoor kun je zorgen dat deze bovenaan komen te staan in de zoekresultaten. Je hebt vast wel eens gezocht naar een winkel of restaurant in een stad waar je niet bekent bent toch? De gelokaliseerde zoekresultaten die je vervolgens bovenaan de pagina tegenkomt zijn allemaal Google search advertenties.

Google Shopping Ads

Als je op het web zoekt naar een bepaald soort product zoals een nieuw horloge, een laptop of een designer stoel zul je meestal rechtsboven in beeld Google shopping ads zien. Deze ads bestaan uit een afbeelding, een titel en een prijs met natuurlijk de URL er onder. In de cursus voor shopping ads kun je stap voor stap leren hoe je zorgt dat ook jij deze ads online krijgt voor je eigen webshop.

Google Display Ads

Display ads zijn over het algemeen banners die bestaan uit een plaatje en een stukje tekst die je op meerdere plekken op het internet tegen zult komen. Als je bijvoorbeeld een online artikel leest, zie je wel eens aan de zijkant van de website banner advertenties. Dit zijn vaak ook advertenties van websites die je al eens eerder hebt bezocht. Dit noemen ze ook wel remarketing.

Google Video Ads

Je kent vast wel de advertenties die je ziet wanneer je een filmpje op YouTube wilt bekijken. Deze heb je vast ook wel eens zo snel mogelijk weg willen klikken. Ook dit zijn advertenties die je met Google Ads kunt plaatsen en targetten. Het feit is dat online video platforms steeds populairder worden en er steeds minder TV wordt gekeken. Volgens Google geven zelfs 6 van de 10 mensen in de VS een voorkeur aan deze platforms.

Google Mobile Ads

Wist je dat 82% van alle smartphone gebruikers hun telefoon raadplegen wanneer ze in een winkel staan? En dat 66% van deze gebruikers op hun smartphone verder gaan zoeken na het zien van een interessante TV reclame? Dit toont maar weer eens aan hoe belangrijk mobiel aan het worden is. Het mobiel gebruik stijgt elk jaar, en steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om online aankopen te doen. Je ziet ook steeds meer dat men zich online oriënteert door informatie te zoeken over bedrijven of producten. De Google Mobile e-learning course leert hoe je het beste gebruik kunt maken van mobiele apps en websites om je conversies en click-through ratio oftewel CTR te verhogen.

Digital sales binnen Academy for Ads

De digital sales e-learning course leert jou hoe je het beste om kunt gaan met je klanten en hoe je ze kan overtuigen om de services van Google te gebruiken. Dit leert je niet per se de functies van Google Ads te begrijpen en meester te maken. Het is vooral een handige toevoeging om je algemene sales en marketing skills te verbeteren.

Je zult merken dat je je meer comfortabel voelt met het werken met Google Ads na het behalen van deze cursussen. En je mag ook best een beetje trots op jezelf zijn omdat je toch weer een aantal certificaten hebt behaald. De assessments zijn namelijk niet zo makkelijk als de ‘make it stick’ vragen waar je elk hoofdstuk binnen een course mee afsluit.

Tip: Als je ook geïnteresseerd bent in Google Analytics, dan kijk ook eens naar de Google Analytics Academy. Dit is een e-learning course over Google analytics op een vergelijkbare wijze.

MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing, het begint allemaal bij DGOC. Wacht niet langer en neem contact op met ons voor vrijblijvend Online Marketing advies.

Nick Faassen