Anne Raaymakers, de Facebook Koningin van Nederland
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 maart 2017 

Anne Raaymakers, de Facebook Koningin

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Anne Raaymakers, ook bekend als de Facebook koningin van Nederland en alom aanwezig met Fanfactor.

Wie is Anne Raaymakers?

Ik ben 55 jaar en ondernemer sinds 1992. In 2009 ben ik begonnen met Fanfactor. Hierin help ik ondernemers  om online in te zetten als marketingtool waarbij ik me niet alleen concentreer op Facebook maar ook op andere tools. Hoewel Facebook wel mijn paradepaardje is.

Mijn leeftijd heeft verschillende voor- en nadelen en zelf hecht ik niet veel waarde aan cijfers. Om met het nadeel te beginnen: er zijn een aantal mensen die niet geloven dat een persoon van 55 jou een stap verder kan helpen of je zelfs kan doen uitblinken. Aan de andere kant heb ik het streepje voor omdat ik mijn eigen markt heb kunnen creëren. Mensen die niet met online, sociale media en dergelijke zijn opgegroeid. Zij zien dan ik het kan en als Anne Raaymakers het kan, nou dan kan ik het ook.

Fanfactor is mijn vierde bedrijf. Een bedrijf heb ik verkocht, eentje is failliet gegaan en met een bedrijf ben ik gestopt.

Hoe ben je bij Facebook Marketing terecht gekomen?

Ik vond Facebook eerst maar niks. Ik gaf in het begin enkel LinkedIn workshops. Dit was het platform dat ik destijds het meeste gebruikte en waar ik ook de meeste klanten uit haalde. Het heeft het eerste succes van mijn bedrijf betekend. Ik gaf ook uitverkochte BLT events. Dat stond voor Bloggen, LinkedIn en Twitter. Dit was in 2008/ 2009. Als mensen na afloop naar me toe kwamen en vroegen naar Facebook zei ik: Nee, Facebook dat is niks joh. In die tijd was het ook nog niet zo makkelijk om een pagina aan te maken en was er nog een mogelijkheid voor de gewone ZZP’er om te adverteren.

Steeds meer mensen vroegen me ernaar dus toen ben ik toch maar gaan kijken en zag zo veel mensen stuntelen en fouten maken. Toen ben ik er ingedoken en ontdekte ik  dat het toch wel interessant was. Toen heb ik het erbij genomen. Maar naarmate het zo veel tijd koste om alles bij te houden ben ik één kanaal gaan richten. Dit werd Facebook.

Online cursus of live event?

Het draagt beide bij aan mijn succes en is beide prachtig om te doen. Verder heeft de ene persoon de voorkeur voor het ene en de ander weer voor het ander. Ik vind dat je het beide moet aanbieden. Ik kan niet kiezen. Ik vind het beide fantastisch.

Waarom moet iedereen met Facebook Marketing aan de slag gaan?

Een voor de hand liggende reden is omdat de hele wereld op Facebook zit. We hebben er allemaal een mening over maar je moet het niet zien als een medium of sociale media kanaal zien, maar als het grootste marketing bedrijf van Nederland. Als iets deel uitmaakt van zo veel levens dan moet je daar ook deel van uit willen maken met jouw product.

Hoe zie jij de toekomst van online cursussen?

Cursussen zijn te gebruiken als marketing tool. Zo gebruik ik ze bijvoorbeeld ook. Denk aan Challenges waarin ik gratis cursussen weggeef. Mensen maken zo kennis met jou en kopen vervolgens een volgende cursus. Ik denk dat er altijd een combinatie zal blijven tussen gratis en betaald. Verder zullen ook de grote prijsverschillen blijven bestaan. Het is ook een stukje educatie marketing. Je lezer of luisteraar moet zich ervan bewust worden dat jij diegene bent die ze nodig hebben. Daarom moet je je expertise delen, dit is hoe ze je leren kennen.

Welke ontwikkeling verwacht je in de prijzen van Facebook Ads?

Ik denk dat het zich stabiliseert en dat zie je in Amerika ook. Als het meer gewild wordt zal de prijs logischerwijs ook stijgen. In feite is het een biedingssysteem wat logisch is. Maar het is nog steeds mogelijk om voor een paar cent per video of klik te adverteren. Als je weet wat je doet. Voor een warm publiek adverteren kan nog altijd low budget.

Welke Facebook strategie heeft voor jou het grootste verschil gemaakt?

Ik denk Facebook Live, dat is echt fantastisch. Ondernemers hebben op dit moment geen enkel excuus meer om geen video’s meer te maken op Facebook. Spontaniteit is het leukst. Zodra je een uitzending hebt gedaan heb je direct ook video content en een video voor je video-advertenties! Ik zeg tegen iedere ondernemer dat ze NU moeten beginnen met Facebook Live.

Wat wordt de rol van Instagram?

Instagram is interessant als je weet dat je publiek daar zit. Dat moet je eerst onderzoeken. Ik denk dat zo’n snack medium belangrijk wordt in het leven van mensen. Dus als jouw publiek daar zit moet je daar zeker naartoe gaan. Zeker als je visuele fysieke producten hebt.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Oh dat weet ik wel. Daarvan maak ik een ballenbak voor mijn kleinkinderen! Ik heb zoveel fantasie joh :).

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Ik heb zo veel gouden tips en diamanten tips! Wat al jaren geleden speelde en nog steeds speelt is dat veel bedrijven alleen maar zenden. Maar sociale media zijn er voor een gesprek. Wie ben jij als bedrijf om niet te reageren op een persoon op sociale media? Als mensen een vraag stellen en je antwoord niet, hoe verwaand ben je dan?! Je moet het gesprek aan gaan en niet slechts zenden.

Wil jij alle antwoorden van Anne Raaymakers weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Wil je meer online omzet met behulp van Facebook? Wij kunnen je daar mee helpen. Neem eens een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies