Arjan van Es over de waarde van online feedback
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 september 2015 

Arjan van Es over de waarde van online feedback

In het kader van kennis delen neem ik regelmatig interviews af met andere online marketing experts. Deze interviews zijn te beluisteren via mijn Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag ga ik in gesprek met Arjan van Es, CEO van het toonaangevende online feedback bedrijf The Feedback Company.

Wie is Arjan van Es?

Mijn naam is Arjan van Es en ik ben de oprichter en directeur van The Feedback Company. Het bedrijf is vijf jaar geleden ontstaan van uit een ander project, namelijk een vergelijkingssite waar de behoefte ontstond een eerlijke feedback tool. Deze tool werd al snel te groot en werd los getrokken van de site.

Kun je wat meer vertellen over The Feedback Company?

The Feedback Company is de afgelopen jaren erg snel gegroeid en inmiddels hebben wij ruim 4.000 klanten en werken we met een team van 15 mensen. Feedback marketing is de afgelopen jaren snel bekend geworden en populair geworden. Feedback marketing is een kwalitatieve vorm van het verzamelen van waardevolle klant informatie. We bemiddelen wanneer er iets niet goed gegaan is en bedrijven hebben 14 dagen om te reageren op feedback. Daarnaast lezen wij handmatig elke ingezonden feedback.

Wat zijn de grootste voordelen van online feedback?

De belangrijkste reden is dat je wilt weten wat je klant van jouw dienstverlening vindt. Doordat je continu om feedback vraagt kun je eventuele ontevreden klanten weer tevreden maken. Voor webwinkeliers is dit heel erg belangrijk, omdat zei doorgaans pas geld gaan verdienen bij een herhalingsaankoop. Bovendien gaan ontevreden klanten niet vaak uit zichzelf klagen en dus blijft de klacht in de lucht hangen.

Wat is de relatie tussen review marketing en SEO/SEA?

In 2011 lanceerde Google “Seller ratings” en wij zijn daar ook sinds 2011 bij aangesloten. Wereldwijd zijn er slechts 24 bedrijven op deze manier aangesloten bij Google. Door deze koppeling worden reviews automatisch door Google opgepakt en verschijnen die inmiddels zo bekende sterren bij de zoekresultaten.

Hoe kun je met feedback je online reputatie managen?

Actief om feedback vragen geeft je als bedrijf de kans om op een vroeg moment in gesprek te gaan met een eventuele ontevreden klant. Hierdoor heb je de kans om dit om te buigen in een positieve ervaring.

Hoe gaan bedrijven om met negatieve feedback?

Dat is heel verschillend. Grote partijen die honderden reviews per dag ontvangen kijken echt naar de probleemgevallen en gaan daar mee aan de slag. Deze bedrijven hebben vaak een aparte service afdeling die hiermee aan de slag gaan. Kleinere partijen gaan doorgaans bij elke negatieve review snel aan de slag.

Zijn er ook online feedback mogelijkheden voor niet webwinkels?

Zeker, ook de MKB bedrijven weten ons inmiddels te vinden. Zo zijn de vragen die je kunt laten stellen volledig flexibel instellen. We gebruiken een volledig dynamisch feedback formulier, waardoor maatwerk geen probleem is.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik ga er vanuit dat ik dan nog steeds bij The Feedback Company ben. Mijn doel is om het bedrijf ook verder internationaal uit te rollen. Er is in Europa nog heel veel potentie en hier meer uit te halen.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Hij is misschien heel er voor de hand liggen, maar mijn tip is dat je heel goed je doelgroep moet bepalen. Vaak zie je dat partijen zo onder de indruk zijn van hun eigen product of dienst dat ze denken dat het voor iedereen geschikt is. Dat maakt het lastiger om te adverteren en om focus te hebben. Focus hierin kan veel tijd en geld schelen om je doelstellingen te behalen.

Wil jij alle antwoorden van Arjan weten en het hele verhaal? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies