DGOC interview Denise Hulst

Bestseller auteur Denise Hulst lanceert jouw business

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Denise Hulst, meervoudig bestseller auteur en pure onderneemster.

Wie is Denise Hulst?

Ik ben 56 jaar en sinds een jaar of twintig ondernemer. 17 jaar geleden heb ik een boek uitgebracht en zonder dat ik dit in de gaten had werd het een bestseller. Onlangs heb ik mijn eerste bedrijf verkocht en richt me nu voornamelijk op het helpen van andere auteurs.

Wat is je allerbeste boek van de meer dan 10 boeken?

Het boek dat het dichts bij me ligt is Benedictijns Timemanagement omdat het gaat over de manier waarop we leven en werken. Het laatste boek “Lanceren kan je leren” sluit het beste aan met waar ik op dit moment mee bezig ben, businesswise.

Wat zijn de belangrijkste lessen die we van je boek kunnen leren?

We leven in een tijd van versnelling, hoe sneller je door het leven racet hoe minder je meemaakt. Dat is een paradox maar ik geloof er heilig in. Als je meer in het moment kunt zijn heb je minder nodig om het naar je zin te hebben, je wordt productiever en levert betere kwaliteit terwijl het je minder energie kost. Mijn slogan is, met minder energie meer dingen voor elkaar krijgen. Zo heb je meer tijd voor de dingen naast je werk.

Waarom vergeten auteurs zo vaak marketing voor hun boek?

Ik denk omdat het voor een gedeelte een gebrek is aan kennis, duur is en veel tijd kost. Verder vinden ze het waarschijnlijk lastig om de aandacht te verdelen. Tevens, alles waar je goed in bent vind over het algemeen leuk. Dus als je goed kunt worden als schrijver kun je ook goed worden in het vermarkten van je boek.

Je hebt personen die zelf hun boeken uitgeven of via een uitgeverij. Het gedeelte dat zijn boek door een uitgever laat uitgeven denkt, de marketing doet de uitgever wel voor mij. De zelf publicerende auteurs zijn vaak introverte mensen die het liefst achter hun computer bezig zijn met het schrijven van hun boek. Marketing is het synoniem voor leuren en sleuren langs de deuren om je boek te verkopen. Wat ik ze probeer te leren is om eerst te werken aan je auteursplatform. Als jij goed in contact kunt komen met de mensen die kunnen bijdragen aan het succes van jou als auteur, dan voelt het niet als leuren. Die mindset is er bij veel auteurs niet.

Met een auteursplatform bedoel ik een verzameling van mensen en online platforms die bijdragen aan het succes van je boek. Denk aan vloggers, bloggers, podcasters, recensenten, journalisten maar ook je vrienden, je buren je familie en je potentiële klanten.

Succes is een optelsom van verschillende elementen, waaronder ook een stukje geluk. Je cover moet goed zijn, de flaptekst moet goed zijn, je inhoud moet goed zijn, je moet opgepikt worden door de juiste media. Daar heb je een stuk zelf de regie over maar voor een groot stuk ook niet.

Lanceren kan je leren van Denise… en niet van Jeff Walker?

Ik heb boek samen geschreven met Marjan Crabtree. Wij hebben ons laten inspireren door Jeff Walker. Wij leven in Nederland, de Amerikaanse markt is een hele andere markt. Een aantal principes zijn hier natuurlijk ook van toepassing. Wij hebben met veel ondernemers te maken die zich realiseren dat online verkopen niet vanzelf gaat. Als je op een bepaalde manier het gesprek aan gaat neemt de kans op verkopen enorm toe. Wij hebben geprobeerd om de informatie heel laagdrempelig te houden, dichtbij de werkelijkheid.

Welke online marketing kanalen zijn het meest effectief voor je?

Linkedin, Twitter, Facebook, mijn nieuwsbrief en mijn blog. Als ik er een zou moeten kiezen dan is dat Linkedin. Ik heb veel zakelijke auteurs (non-fictie), die zitten veel meer op Linkedin. De fictie auteurs zitten meer op Facebook. De non-fictie auteurs zijn mijn voornaamste doelgroep. Op Linkedin schrijf ik artikelen en dat werkt nog altijd het beste. Ik deel content en kennis. Ik zie Linkedin helemaal niet als verkoop kanaal, dat zou ik misschien meer moeten doen. Ik ben van de oude school, ik zie Linkedin vooral als een plek om relaties te leggen en in contact te komen met de juiste mensen. Als ze mijn content zien en realiseren dat ik er verstand van heb nemen ze contact met me op.

Meer dan 60.000 verkochte boeken, voor het geld werk je dus niet meer?

Ook al verkoop je 60.000 boeken, dat is wel in 17 jaar tijd. Een heleboel van mijn boeken zijn voor de tijd van het internet verkocht, daarmee kan ik dus nooit meer mee in verbinding komen omdat ze anoniem voor me zijn. Ik realiseerde me pas sind de laatste vier vijf jaar dat wanneer ik in verbinding wil blijven met mijn lezers ik het online marketing moet optuigen. Sindsdien is mijn wereld en mijn manier van werken enorm veranderd. Wat verdien je per boek, 2 of 3 euro misschien. Je kunt als auteurs prima van je boek leven, maar dat gaat niet vanzelf. Als je een slim business mode om je boek bouwt is het helemaal niet zo moeilijk.

Wat zou je doen met 1.000 pingpong ballen?

Ik zou ze in een fluorescerend verfbadje leggen en er een slinger van maken. Deze hang ik dan in de boom in mijn tuin zodat ik elke avond een soort regenboog in mijn tuin heb.

Waar wil je staan over 5 jaar?

Over vijf jaar help ik auteurs nog altijd met het bouwen van hun platform. Ik heb een groot netwerk van allerlei specialisten om me heen verzameld en bied een full service pakket aan voor auteurs die willen dat de marketing en website bouwen door een ander wordt gedaan.

Wil jij alle antwoorden van Denise weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.
Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing dienst.

Marc