Black Friday marketing geheimen 💡 Zo maak jij je BF Marketingstrategie
arrow_drop_up arrow_drop_down
Black Friday marketing geheimen 💡 [dit moet je doen]
22 september 2020 

Black Friday marketing geheimen 💡 [dit moet je doen]

Het is weer bijna zo ver! Het is weer bijna Black Friday. Het valt in 2020 op 27 november dus jullie hebben nog iets meer dan 2 maanden de tijd om jullie voor te bereiden. Dit zou genoeg moeten zijn om voor jouw online business een mooie actie op te zetten en flink te gaan knallen met je Black Friday marketing!

Wat is Black Friday en waarom heet het zo?

Voor degenen die nog steeds niet weten wat Black Friday is zal ik even kort uitleggen waar dit precies over gaat en waar het vandaan komt.

Black Friday komt niet door de schoorsteen dus dat is niet de reden dat het zo genoemd wordt. Er wordt wel eens gezegd dat dit de dag is dat de rode cijfers veranderen in zwarte cijfers voor retailers en dat het daarom zo heet.

De naam komt echter oorspronkelijk uit Philadelphia. De naam was in het begin eerder negatief dan positief. Het werd door de politie in de 60's gebruikt om de chaos in de winkelcentra te beschrijven. Black Friday is altijd de vrijdag na Thanksgiving wanneer het holiday shopping seizoen begint in Amerika.

Sinds de jaren 80 is het echter een steeds populairder wordende marketing term en staat de dag bekend als dé shopping dag van het jaar met fantastische kortingen en acties.

Wat is een goede strategie voor Black Friday marketing? 🥇

Heb je een webshop of biedt je online je diensten aan? Dan is dit het moment om jouw strategie te bepalen en een mooie actie op te zetten. Je zal gegarandeerd meer verkopen dan op een Blue Monday (hoewel zelfs deze dag tegenwoordig ook al door marketeers wordt gebruikt). We gaan je hier uitleggen hoe je dit aanpakt en succesvol wordt.

Begin met een of meerdere goede en duidelijk te communiceren acties

Het belangrijkste is dat je een deal hebt die bijna ‘impossible to refuse' is. Daarnaast moet je duidelijk maken dat dit een eenmalige deal is. Dus nu of nooit meer! Gebruik hiervoor een timer die op de seconde nauwkeurig laat zien hoelang de actie nog geldt. Dit zorgt ervoor dat de klant het gevoel krijgt; ‘ik moet dit nu kopen voordat ik te laat ben'. Dat is waar Black Friday marketing om draait.

Bekijk hier een aantal goede voorbeelden van Black Friday acties:

  • Kortingsacties: Gebruik scherpe deals met hoge kortingspercentages en scherpe prijzen. Zet er geen ongeloofwaardige kortingen bij zoals ‘nu van 999,99 voor maar 100 euro' of iets dergelijks want dat gaan niet veel mensen geloven. Blijft dus gewoon oprecht en gun je klanten een goede korting waar jij zelf ook nog iets aan over houdt. Dit is natuurlijk per product en dienst verschillend.
  • Winacties: Je kunt vooraf aan de deal een winactie doen via bijvoorbeeld UpViral. Je laat mensen dan hun mailadres invullen zodat ze kans maken op de Black Friday deal. Maar dan helemaal gratis. Vervolgens kunnen mensen dit weer op social media delen voor een hogere kans om te winnen. Uiteindelijk kun je de rest mailen over de daadwerkelijke deal.
  • Referrals: Dit zijn deals die viral kunnen gaan op social media. Je laat anderen je actie delen en mocht er via het gedeelde bericht iets verkocht worden zal hij of zij hiervoor vergoed worden. Dit is een soort van affiliate marketing.

Maak een landingspagina voor je Black Friday actie! 🦅

Gebruik een landingspagina om je black Friday marketing actie te boosten en te promoten. Vaak beginnen geïnteresseerde klanten al een week van tevoren te zoeken naar Black Friday deals dus het is belangrijk dat je ook vindbaar bent in de Google zoekresultaten. Maak daarom niet elk jaar een nieuwe landingspagina maar update je bestaande black Friday pagina elk jaar. Dit is beter voor je SEO.

Black Friday marketing geheimen voorbeeld

Dit is een voorbeeld van een Black Friday landingspagina die elk jaar wordt geüpdatet.

Zorg voor goede content op je landingspagina. 🤩

Maak video's, zorg voor goede afbeeldingen en leg uitgebreid uit waarom iemand deze deal nu moet kopen. Besteed hier veel tijd aan. Je kunt natuurlijk ook een hele Black Friday collectie maken maar het is vaak beter om een goed lopend product te pakken met een goede marge of een kleine selectie. Zo blijft er meer focus op je Black Friday marketing actie.

Zorg dat de klant het gevoel krijgt dat die de actie nú moet bestellen. Je kunt gebruik maken van verschillende technieken hiervoor. De countdown timer is bijvoorbeeld al een voorbeeld maar ‘op=op' en ‘nog maar x op voorraad' werkt ook.

Je kunt ook pop-ups maken op je homepage bijvoorbeeld die je ‘normale' website verkeer de Black Friday marketing deal tonen.

Wil je je landingspagina helemaal perfect maken? Gebruik dan Upsells en Cross-sells met Black Friday kortingen! Je gemiddelde totale orderwaarde zal een boost krijgen.

Met welke strategieën bereik je je klanten?

  • 📧 E-mail:

    Dit is echt superbelangrijk. Zorg dat je je e-mail lijst van tevoren en op de dag zelf een mail stuurt. Je bestaande klanten en connecties zijn vaak al geïnteresseerd in jouw bedrijf en willen zo'n deal meestal niet missen. Daarnaast is e-mail marketing gratis.

    • Timing is belangrijk. Zorg dat je van tevoren een mail stuurt met een ‘save the date' melding hebt. Stuur op de dag zelf nog een mail!
    • Zorg voor een pakkende headline! Gebruik Emoji's om nóg meer op te vallen.
    • Maak meerdere mailing lijsten. Zorg dat je terugkomende klanten een andere mail stuurt dan iemand die nog nooit iets heeft gekocht.
    • Zorg voor een goed design! Stuur geen saaie mails rond en val op.
  • ▶️ YouTube:

    Gebruik YouTube Ads en maak een goede pakkende video om jouw Black Friday deal bekent te maken. Lees hier meer over hoe je video marketing succesvol in kunt zetten voor YouTube. YouTube brengt jou de goedkoopste nieuwe merkbekendheid en de meeste aandacht op SEO en e-mail na over het algemeen. Het kost je gemiddeld 1 tot 3 eurocent per view dus je kunt je deal supergoedkoop promoten in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook Ads. YouTube is hét platform to go voor het bereiken van een nieuw publiek. En met een Black Friday superdeal heb je een goede trigger dat iemand doorklikt.

  • 👍 Facebook & 📷 Instagram:

    Facebook en Instagram blijven interessant. Maar gebruik dit vooral voor remarketing en een hele specifieke targeting op jouw doelgroep! Facebook Ads zijn goed om scherpe deals te promoten maar hou goed de kosten in de gaten. Je wilt natuurlijk niet dat deze de pan uitrijzen. Bekijk onze Facebook kennisbank voor informatie over Facebook Ads.

  • 📈 Google Ads:

    De Google Ads zijn voor het publiek dat actief zoekt. Je target immers vooral op zoekwoorden bij Google Ads. Zorg dus dat jij klikbare advertenties hebt voor jouw Black Friday deals. Verkoop je bijvoorbeeld mountain bikes? Zorg ervoor dat jij gevonden wordt op “mountainbike Black Friday deal 2020” bijvoorbeeld en talloze andere relevante zoektermen.

    • Gebruik Google zoek advertenties mét countdown timer in de advertentie (Ja dit kan gewoon)
    • Gebruik Shopping advertenties mét Black Friday in de tekst
    • Doe je research naar de relevante zoektermen! Gebruik bijvoorbeeld Ubersuggest hiervoor.
  • 👻 Post ook op de andere social mediakanalen:

    Maak je gebruik van andere kanalen zoals Pinterest of Snapchat kun je deze natuurlijk ook inzetten. Kijk wel uit met LinkedIn, niet veel mensen zitten daar op schreeuwerige deals te wachten. Dit ligt uiteraard wel aan je product. Maar hier kunnen we sowieso uren over praten. LinkedIn maar ook snapchat en Pinterest hebben veel specifiekere doelgroepen dan bijvoorbeeld Facebook.

Start zo snel mogelijk met jouw eigen Black Friday marketingstrategie. Zorg dat je dit van tevoren regelt en niet een week van tevoren denkt ‘oh shit ik ben vergeten een actie te bedenken'.

Heb jij hulp nodig met je Black Friday marketing? Neem contact met ons op!

Over de schrijver
Nick is een online marketing specialist (SEM, Content, Social media & Marketplaces) die met veel plezier sinds november 2018 bij DGOC werkt. Hij houdt zich al sinds begin 2016 volop bezig met e-commerce.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies