Cadeau Marketing? Ja, marketing met cadeaus [maakt mensen blij]
Cadeau Marketing? Ja, marketing met cadeaus!
21 juli 2021 

Cadeau Marketing? Ja, marketing met cadeaus!

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij online marketing, maar cadeau marketing is zeker iets dat ook via online marketingkanalen allerlei positieve gevolgen kan hebben. Mensen vinden het hartstikke leuk om cadeaus te krijgen en al helemaal als daar een gedachte of boodschap achter zit. Vervolgens kun je er in je verdere marketing en PR naar verwijzen, bijvoorbeeld op sociale media of in een nieuwsbrief.

Onderscheidend vermogen met cadeau marketing

Laten we even bij het begin beginnen. Waarom zou je cadeaus weggeven? Ik ben ervan overtuigd dat jij je kunt onderscheiden van anderen door cadeaus in te zetten bij je marketing. Met een persoonlijk cadeau kun jij laten zien dat je iets speciaals wilt doen voor jouw klant of voor je zakelijke relatie. Denk dus groter dan alleen aan je klanten, cadeau marketing kun je inzetten bij al je zakelijke relaties. Voor het onderscheidend vermogen is het wel belangrijk dat het ook echt iets persoonlijks is waaruit duidelijk blijkt dat je er aandacht aan hebt besteed. Dit laat zien dat je bereid bent om moeite te doen, om een verschil te maken. Dat is kort gezegd waar het om gaat.

Koekje van eigen deeg

Zelf heb ik een keer flink uitgepakt. Ik besloot dat een gewoon eindejaarsgeschenk dat jaar niet voldoende was en ik heb toen unieke stroopwafels in blik laten maken. We hebben ze naar al onze klanten verstuurd, compleet met naam, logo en persoonlijke kerstboodschap. Dit werd onwijs goed ontvangen! Ik kreeg alleen maar leuke reacties, met foto's, en er werd over gepost op sociale media. Hoewel ik daar natuurlijk erg blij mee was, stond ik er verder niet zo bij stil. Ik zag het meer als een eenmalige spontane actie en niet zozeer als een vast onderdeel van mijn marketing strategie, maar daar denk ik inmiddels anders over.

Zelf in het zonnetje gezet

Onlangs heb ik zelf mogen ervaren hoe leuk het is als er iemand aan je denkt. Pas toen besefte ik wat voor een onuitwisbare indruk goed doordachte cadeaus achter kunnen laten. Ik was op bezoek bij één van mijn klanten, Dings Kartonnages uit Tegelen, voor een evaluatiegesprek over hun afdeling viltjes.nl. Tijdens dat gesprek kwam toevallig één van mijn grootste hobby's ter sprake: De Star Wars Podcast. Ik vertelde dat we daar net een nieuw rond logo voor hebben ontworpen dat precies op een bierviltje past. Ik kreeg direct als reactie dat ik mijn logo maar moest sturen en dat ze wel een paar viltjes mee konden drukken op een restje karton.

Star Wars Podcast viltjes als cadeau

Nog geen week later had ik een compleet volle doos met 2.500 mooie viltjes op mijn bureau staan. Op de voorkant het oranje Star Wars Podcast logo met zwarte achtergrond en op de achterkant een eigen ontwerp. Dit had ik totaal niet verwacht! Enkel een drukproef van mijn eigen logo was al helemaal leuk geweest, maar dit is pas echt bijzonder, hier is tijd en moeite in gestoken. Bovendien is het een hartstikke groot cadeau, zo ontzettend veel bierviltjes, daar kan ik jaren mee doen.

Fantastische reclame

Deze gulle gift heeft de goede band die ik toch al had met mijn klant nog meer versterkt, maar het is ook een goed verhaal en daarmee fantastische reclame. Allereerst heb ik er natuurlijk over verteld in de Star Wars Podcast, verder heb ik er foto's van gemaakt, ik heb het gedeeld op sociale media en nu schrijf ik er ook hier over. Iedere keer als ik vertel over deze bijzondere ervaring noem ik de naam viltjes.nl. Ik verspreid daarmee hun naam, maar belangrijker nog, ik verspreid mijn enthousiasme voor dit bedrijf. Bovendien weet ik nu uit ervaring dat de viltjes van goede kwaliteit zijn en ze zijn ook nog eens niet al te duur. Dus, mocht je ooit viltjes willen kopen, doe dit vooral bij viltjes.nl!

Wees creatief met cadeau marketing

Kortom, cadeau marketing is een manier om een relatie te versterken. Je loyaliteit naar zo'n bedrijf wordt alleen maar groter, je denkt vaker aan ze en jij kan dit ook bij jouw klanten veroorzaken. Dat is vooral de boodschap die ik mee wil geven. Het hoeft niet eens altijd een fysiek cadeau te zijn en het hoeft zeker niet altijd geld te kosten. Wees creatief! Waar het om gaat is dat jij iets doet voor jouw klant waarmee je kunt laten zien dat je aan hen denkt. Laat zien dat je iets specifieks hebt onthouden dat de klant je in een eerder gesprek heeft verteld. Hiermee toon je betrokkenheid. Een cadeau kan daarbij ook virtueel zijn, maar wel op maat gemaakt.

Denk niet alleen aan bestaande relaties en bestaande klanten. Ook in je acquisitieproces kunnen digitale cadeaus wonderen doen. Bij koude acquisitie ga ik altijd als volgt te werk. Ik zoek naar webshops of websites die ik interessant vind en kijk dan hoe ik een bijdrage zou kunnen leveren. Het is dan handig om een contactpersoon te hebben en zelf gebruik ik hier mijn LinkedIn connecties voor. Ik maak dan vaak een korte videoanalyse van de betreffende webshop met wat tips. Hier steek ik slechts een kwartiertje van mijn tijd in, maar het maakt een grote indruk. Mensen zien het niet aankomen, niemand doet zoiets, dus het geeft altijd een goede eerste indruk. Zelfs als het verder geen klantrelatie oplevert blijft toch die goede indruk achter. Die persoon zal over jou praten en dat is marketing voor jou, daar kun je heel veel uithalen.

Denk hier eens over na voor jezelf. Marketing met cadeaus dan wel online cadeaus, wat kun jij daar nou uithalen en hoe kun jij jouw relaties een stukje blijer maken?

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen