Campagneplanning voor je webwinkel [wees voorbereid]
Campagneplanning voor je webwinkel [wees voorbereid]
19 april 2021 

Campagneplanning voor je webwinkel [wees voorbereid]

Yes! Je hebt je webshop gebouwd of laten bouwen, je producten opgeslagen, gefotografeerd en online gezet en je productinformatie geschreven. Laat nu die bestellingen maar binnenkomen! Tja… dit is één van de grootste fouten die veel ondernemers maken; afwachten tot de klant als vanzelf op hun webshop terechtkomt. Maar zo werkt het helaas niet… 

Ook met een social media bericht hier en een online-advertentie daar ben je er nog niet. Om een succesvolle webshop te realiseren zul je véél marketinginspanningen moeten doen. En daarvoor is een goede campagneplanning cruciaal. Daarom in dit artikel alles over de campagneplanning voor je webwinkel

Wat is een campagneplanning voor je webwinkel?

Met een campagneplan ben je voorbereid op alle marketinginspanningen die je moet doen voor jouw webwinkel. Je gaat strategisch en proactief aan de slag om klanten te winnen en loopt niet langer achter de feiten aan. 

Een campagneplanning voor je webwinkel is een overzicht waarin alle uitingen van een marketingcampagne zijn opgenomen. De informatie die in dit overzicht moet staan, wordt vaak samengevat als: ‘Wie zegt wat, op welk kanaal, tegen wie, met welk beoogd effect?'

Hoewel je hiermee de belangrijkste elementen wel hebt gehad, bestaat een volledige campagneplanning voor je webwinkel uit meer informatie. Uit het campagneplan moet volgens ons het volgende duidelijk worden: 

    • Doelgroep: voor wie is de uiting bedoeld? Bijvoorbeeld: jongeren tussen de 18 en 30 jaar oud met interesse in vintage kleding.
    • Doelstelling: welk effect wil je dat de uiting heeft? Bijvoorbeeld: meer verkeer van de doelgroep naar de webshop.
    • Afzender: wie zendt de boodschap? Denk hierbij aan het bedrijf of het merk van waaruit wordt gecommuniceerd, maar ook: wie is verantwoordelijk voor het voorbereiden, maken en plaatsen van de content?
    • Boodschap: wat wordt er gecommuniceerd?
    • Communicatiestrategie en creatief concept: hoe wordt er gecommuniceerd? Hoe breng je de propositie (het aanbod) over, zodat je doelstelling wordt bereikt? Welk idee wil je overbrengen en hoe vertaal je dit in de juiste woorden en beelden?
    • Middelenmix: welke middelen gebruik je voor deze uiting? Bijvoorbeeld: video, tekst, beeld. 
    • Marketingkanaal: welk marketingkanaal gebruik je? Bijvoorbeeld: Facebook, Instagram of Twitter, maar ook e-mailmarketing of flyers. 
    • Voorbereiding, creatie en uitvoering: wat moet er gedaan worden voor de voorbereiding, de creatie en de uitvoering van dit socialmedia-bericht, deze video of deze e-mail?
    • Timing: wanneer plaats of stuur je deze uiting? Formuleer dit zo specifiek mogelijk. 
    • Budget: wat gaat het kosten?

Webwinkel campagneplanning

De vier fases van de campagneplanning voor je webwinkel 

Het campagneplan voor je webwinkel bestaat uit vier fases:

  1. Voorbereiden 
  2. Creëren 
  3. Uitvoeren 
  4. Opruimen en evalueren

Voorbereiden van de campagne

Tijdens de voorbereiding bepaal je de doelstelling van de campagne, het benodigde budget en het aanbod dat je aan de ontvangers van het bericht gaat bieden. Met het aanbod bedoelen we bijvoorbeeld een actie of een nieuw product.

Denk bovendien na over je doelgroep. Wie is je doelgroep en zijn dit bestaande klanten, ex-klanten, koude leads of warme leads? En via welke kanalen kun je jouw doelgroep het beste bereiken?

Aan de hand van deze informatie maak je een lijst met middelen en uitingen. De voorbereidingsfase sluit je af met een planning voor de volgende fasen. 

Tip: maak je gebruik van content marketing? Dan is het verstandig om ook alvast een zoekwoordanalyse te doen: je kunt jouw content dan aanpassen aan de juiste zoekwoorden.  

Creëren van de uitingen 

Tijdens de creatiefase ga je jouw campagne concreet uitwerken. Je maakt content (o.a. tekst, video's, foto's) voor je website, je socialmedia-pagina, je flyers, enzovoorts. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit door een externe partij te laten doen. Als de content gereed is, kun je landingspagina's opzetten voor de verschillende acties

Op de landingspagina staat de actie, het product, het inschrijfformulier of een andere call-to-action. Vergeet niet om ook een bevestigingsmail in te richten die wordt gestuurd bij deelname aan de actie.

Uitvoeren van het campagneplan

Als je de eerste twee fases met succes hebt afgerond, is de uitvoeringsfase van het campagneplan eenvoudig. Je hoeft alleen nog te controleren of alle berichten kloppen, of alle landingspagina's live staan en of de ‘flow' goed verloopt. Klopt alles? Dan kan de campagne live op de verschillende kanalen! 

Uiteraard houd je tijdens deze fase de resultaten goed in de gaten. Misschien kom je er tijdens de uitvoering achter dat je nog (kleine) aanpassingen moet doen, zoals een reminder e-mail toevoegen of de content aanpassen. 

Opruimen en evalueren van de campagne

Na afloop is het tijd om de campagne stop te zetten op de verschillende kanalen. Zorg er ook voor dat landingspagina's voor de campagne verdwijnen en dat er nergens verouderde informatie of dode links staan. 

Klaar met opruimen? Dan is het tijd om je campagne te evalueren. In je evaluatie geef je antwoorden op vragen als: ‘Zijn de doelstellingen van de campagne behaald?', ‘Wat waren de resultaten?' en: ‘Welke lessen heb ik geleerd voor volgende campagnes?'.

Tips en tricks campagneplanning webwinkel

Nu je weet wat een campagneplanning voor een webwinkel is en uit welke fases het campagneplan bestaat, geven we je graag nog wat tips & tricks mee voor een succesvolle campagneplanning:

  • De belangrijkste tip luidt: maak een campagneplanning! Misschien plaats je nu af en toe wat op social media, en stuur je ‘wel eens' een nieuwsbrief uit. Dat is niet voldoende! Met een campagneplan kun je echt een strategisch marketingplan opzetten en uitvoeren.
  • Bedenk goed wanneer je welke acties wilt uitvoeren en wanneer je welke producten wilt promoten.
  • Plan je campagnes ruim van tevoren in. 
  • Houd in je campagneplanning rekening met vakanties en vrije dagen. Zorg dat je op deze dagen niets hoeft te doen. 
  • Door hier vooraf over na te denken kun je in je campagne inspelen op bijzondere dagen en feestdagen.

Meer informatie over marketing voor webwinkels? 

Wil je meer informatie over marketing voor webwinkels? Of geef je jouw marketing liever uit handen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. 

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen