arrow_drop_up arrow_drop_down
19 december 2019 

4 chatbot voorbeelden [die je zelf kunt gebruiken]

Elke dag vinden er miljoenen gesprekken online plaats. Maar heb je er ooit over nagedacht om deze gesprekken te automatiseren? Dat is mogelijk, namelijk met een chatbot. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een chatbot te gebruiken in hun online marketing strategie en het kan ook veel waarde leveren voor je bedrijf. In deze blogpost zal ik uitleggen wat je aan een chatbot hebt en 4 voorbeelden die je zelf klakkeloos kan overnemen.

Wat is een chatbot en wat heb je eraan?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Zoals je normaal gesproken een gesprek hebt met iemand via WhatsApp, praat je met een chatbot niet tegen een ander persoon, maar tegen een computer. Hierdoor kan je gesprekken met (potentiële) klanten automatiseren. Dit biedt een aantal voordelen zoals:

  1. Het verminderen van de kosten van je klantenservice
  2. Sales verhogen zonder dat je hier extra werknemers voor moet aannemen
  3. Het automatisch kwalificeren van leads

Het belangrijkste voordeel is dat een chatbot altijd aanwezig is, waardoor er altijd iemand is die jouw klanten kan helpen.

De afgelopen jaren zijn chatbots steeds populairder geworden, wat gedeeltelijk komt doordat het gemakkelijker is om een chatbot te maken. Sociale media platformen zoals Facebook, Slack en Twitter hebben het mogelijk gemaakt om chatbots te maken voor hun platformen en er is veel chatbot software uitgekomen waarmee je zelf voor weinig geld goede chatbots kunt maken.

Nike: Een chatbot voorbeeld voor webshops

Bij Nike hebben ze een chatbot gemaakt waarmee je onder andere de gehele schoenen collectie kan bekijken. Een klant kan bepaalde criteria aangeven waarnaar de chatbot van Nike zelf bepaalt welke schoenen hierbij passen. De klant kan hierdoor navigeren door de collectie van Nike en uiteindelijk naar de webshop gaan om de schoenen te bestellen.

Dit is een goed voorbeeld van een chatbot die bedoelt is om de sales te verhogen van een bedrijf. De chatbot wordt gebruikt om de collectie van Nike te promoten om zo meer bestellingen via de webshop te krijgen, heel slim!

Nike chatbot voorbeeld

Nike schoenen via de chatbot

Dominos: een chatbot voorbeeld voor bezorgrestaurants

De chatbot van Dominos is recht voor zijn raap, je kan er namelijk drie dingen meedoen: Een nieuwe bestelling plaatsen, een bestelling herhalen of een bestelling tracken.

Vervolgens als je kiest voor het plaatsen van een nieuwe bestelling, is het gehele bestelproces geautomatiseerd via de chatbot. Net zoals je een bestelling zou doen op de website, kan je het nu doen via de chatbot, in de vorm van een gesprek.

Het voordeel van een chatbot via Facebook Messenger is dat je de gegevens hebt van iedereen die een bestelling bij jou doet. Daardoor kan je bijvoorbeeld een week later automatisch een bericht naar ze sturen met “Heb je weer zin in een Pizza Caprese? Klik hier om het te bestellen”. Dit zorgt ervoor dat je huidige klanten kan verleiden om een nieuwe bestelling te laten doen.

Domino's chatbot voorbeeld

Chatbot bestelproces

CNN: een chatbot om content te promoten

CNN is een van de grootste nieuwsorganisaties in Amerika en ook zij gebruiken een chatbot. Alleen is het niet om producten te verkopen of meer sales te krijgen, maar voor het promoten van nieuwe content.

Als er bijvoorbeeld een nieuw nieuwsartikel op de website wordt geplaatst van CNN, wordt er automatisch een bericht gestuurd naar iedereen die ooit heeft gepraat met de chatbot van CNN. Hierdoor wordt nieuwe content van CNN heel erg efficiënt gepromoot.

Dit kan je zelf ook gebruiken voor het promoten van jouw eigen content. Als je bijvoorbeeld regelmatig een blogpost schrijft, een podcast maakt of een Youtube video opneemt, kan je al deze content promoten via jouw eigen chatbot.

CNN chatbot voorbeeld

Bron: TopBots.com

Tele2: automatisch antwoord geven op vragen

Het laatste voorbeeld wat ik geef is waar chatbots op dit moment het vaakst voor worden gebruikt: het automatisch antwoord geven op vragen. Dit doen ze bijvoorbeeld ook bij Tele2.

Door een chatbot te gebruiken voor het automatisch geven van antwoorden, kan (een deel van) je klantenservice worden geautomatiseerd. Dit kan leiden tot een verlaging in kosten van de klantenservice of klantenservice medewerkers die meer tijd hebben voor klanten.

Dit is heel interessant, aangezien 80% van de vragen bij een klantenservice standaard vragen zijn, vragen die gemakkelijk beantwoord kunnen worden door een chatbot.

Tele2 chatbot voorbeeld

Zelf aan de slag met een chatbot?

Een chatbot heeft aanzienlijke voordelen voor een bedrijf. Zo kan het de sales verhogen, de klantenservice kosten verminderen of automatisch leads kwalificeren. Het allerbelangrijkste voordeel blijft wel dat een chatbot 24/7 bereikbaar is, waardoor er altijd iemand is die jouw klanten kan helpen. Wil je nu zelf aan de slag met chatbots? Neem dan een kijkje op mijn blog waar ik tips geven over hoe je zelf met chatbots kan beginnen en waar ik ook verschillende chatbot software beoordeel.

Dit gastblog werd geschreven door Joren Wouters van Chatimize.

Over de schrijver
Joren Wouters is de auteur van Chatimize. Een blog over de waarde van chatbots, wat ze zijn, hoe je ze maakt, welke software je moet gebruiken en nog veel meer.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies