Checklist succesvolle banners
arrow_drop_up arrow_drop_down
Checklist succesvolle banners
28 oktober 2013 

Checklist succesvolle banners

Bijna alle online adverteerders maken gebruik van banners in aanvulling op tekst advertenties in Google AdWords. Sommige banners zijn niet om aan te zien en converteren geweldig, andere banners zien er gelikt uit, maar worden compleet over het hoofd gezien. Het maken van een effectieve set banners is dan ook niet zo eenvoudig als het lijkt…. tenzij je de volgende checklist gebruikt.

1. Zorg voor een call-to-action
2. Maak de url zichtbaar in het beeldmateriaal
3. Link door naar een relevante landingspagina
4. Maak gebruik van alle beschikbare formaten
5. Gebruik een korte tekst en wees glashelder
6. Maak gebruik van interactiviteit

Zorg voor een call-to-action

Misschien wel het allerbelangrijkste aspect van elke banner is de ‘call-to-action’. Geef degene die de banner ziet een reden om te klikken. Je kunt een fantastisch product in een banner plaatsen, maar zonder directe aanleiding om te klikken zul je geen resultaat boeken. Denk bij voorbeeld aan een “knop” in je banner met een tekst als “alleen vandaag”, “profiteer nu” of de nog altijd goed werkende klassieker “klik hier”. Ook kun je gebruik maken van een call-to-action die naar een specifieke landingspagina gaat. Bij voorbeeld de tekst “claim je kortingscode” waarbij men na het klikken uitkomt op een pagina waar de kortingscode aangevraagd kan worden.

Maak de url zichtbaar in het beeldmateriaal

Niet iedereen zal direct op je banner klikken, maar een deel van deze mensen zal bewust of onbewust wel interesse hebben in jouw product. Zorg er dan ook altijd voor dat er een zichtbare url in je banner staat, zodat men deze kan onthouden. Bij campagnes die gebruik maken van deze techniek zien we vaak dat het spontane website verkeer in de weken na aanvang van de campagne duidelijk toeneemt.

Link door naar een relevante landingspagina

Zorg er altijd voor dat je banner linkt naar een pagina die relevant is voor je campagne. Dit lijkt heel logisch, maar hoe vaak gebeurt het niet dat je een aanbieding in een banner bekijkt, er op klikt en vervolgens op de home pagina van het betreffende bedrijf uitkomt? Je raak geïrriteerd en hebt geen zin om te zoeken naar de aanbieding. Kortom, bezoeker weg, kans verkeken.

Maak gebruik van alle beschikbare formaten

Wanneer je een banner campagne opzet, vergeet dan niet om gebruik te maken van alle beschikbare formaten. Dit geldt met name voor het adverteren in Google AdWords. Gebruik je een formaat niet? Dan mis je simpelweg kansen om gezien te worden. Klik hier voor een actueel overzicht van de banner formaten binnen Google.

Gebruik een korte tekst en wees glashelder

Banners bestaan over het algemeen vooral uit beeld. Toch kan het van toegevoegde waarde zijn om af en toe korte teksten in de banner op te nemen om een actie te verduidelijken. Let er dan wel op dat de teksten echt kort en krachtig zijn. In grote banner formaten wil een wat langere tekst nog leesbaar zijn, maar maak je tekst zodat deze geschikt is voor het kleinste banner formaat uit je campagne.

Maak gebruik van interactiviteit

Steeds vaker zien we banners voorbij komen die slim gebruik maken van interactiviteit. Zo is het mogelijk om van je banner een formulier te maken, bij voorbeeld om een postcode te controleren voor product beschikbaarheid of om een nieuwsbrief inschrijving te realiseren. Interactiviteit is niet voor elke banner een must, maar het kan een zeer aantrekkelijke toegevoegde waarde leveren en de conversie van je campagne verhogen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies