Communiceren met je klanten

Communiceren met je klanten

Bij een groeiend bedrijf zoals dat van ons gaan heel veel dingen goed. We groeien in aantal projecten, in mensen, in omzet… en in meubilair ;). Maar zoals bij elk groeiend bedrijf gaat de groei met vallen en opstaan. Ook wij trekken hier regelmatig onze lessen uit. De les van vandaag gaat over communiceren met je klanten.

Waarom zou ik communiceren met mijn klanten?

In de eerste plaats denk je misschien dat je al voldoende communiceert met je klanten, maar in 9 van de 10 gevallen is dit simpelweg niet waar. Je doet je werk goed, levert je product of dienst en daar is de klant tevreden mee. Toch? Of toch niet? Misschien is er wel iets dat je klant heel belangrijk vindt, maar wat je niet gevraagd hebt en waar de klant niet vanzelf mee komt. Vraag je wel eens om feedback? Bel je de klant wel eens op om te vragen hoe het gaat?

Een van de meest belangrijke redenen om te blijven communiceren met je klanten is om er zeker van te zijn dat alles naar wens loopt. Elke klant is ook uniek. Zeker bij dienstverlening. Het gaat vaak helemaal niet om het product! Je verkoopt een bepaalde mate van service en beleving. Wees er zeker van dat wat jij DENKT ook echt KLOPT.

Hoe kan ik communiceren met mijn klanten?

Communiceren met je klanten kan op vele verschillende manieren. Natuurlijk is het erg afhankelijk van het soort product of de dienst de je verkoopt. We zetten een aantal voorbeelden van online en offline communicatiemogelijkheden op een rij.

  • Stuur een simpele e-mail met als onderwerp “kan ik nog iets voor je doen?”
    Eenvoudiger wordt het niet. Toon interesse in je klant door zonder aanleiding een mail te sturen met deze vraag. Je zult er van staan te kijken hoe vaak er toch iets speelt. Je laat hiermee bovendien een pro-actieve houding zien.
  • Noteer belangrijke persoonlijke zaken
    Wees enorm attent voor je klant door simpele zaken bij te houden. Wanneer zijn de kinderen jarig, wat is de favoriete hobby, sportclub et cetera. Dit soort informatie vang je vaak op in de gesprekken met je klant, maar bijna niemand doet er iets mee. Houdt het bij en stuur een attentie op het juiste moment!
  • Vraag om feedback van je klanten
    Bij webwinkels zien we dit al heel veel. Na een bestelling wordt een e-mail verzonden met de vraag of er een review geschreven kan worden. Partijen als Kiyoh en The Feedback Company varen hier wel bij. Ook binnen de dienstverlening zien we deze vorm van communicatie met klanten steeds vaker terug komen. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld Klantenvertellen.nl.
  • Bel je klant wat vaker op
    Zit je in de dienstverlening? Bel je klant dan eens wat vaker op en vraag hoe het gaat? Zo houd je de relatie warm en krijg je veel eerder dan anders signalen mochten er ontwikkelingen zijn waar jij weer op in kunt spelen. Ook hiermee laat je een pro-actieve houding zien.

Communiceren met je klanten loont

Op het moment dat je regelmatig blijft communiceren met je klanten zul je merken dat er een positievere houding ontstaat. De klant krijgt meer waardering voor wat je voor hem doet en zal jou eerder aanraden in zijn eigen netwerk. Er is geen investering zo verstandig dan een investering in een betere relatie met je eigen klant.

Marc de Groot