Consumentenbond wil punten scoren

Consumentenbond wil punten scoren

Afgelopen week vond ik een artikel van de Consumentenbond en daar wil ik graag iets over kwijt. Ik ben niet per se voor of tegen de Consumentenbond. Ze doen een heleboel goede dingen. Maar zo af en toe publiceren ze iets over een onderwerp waarover ik zelf verstand heb. Dan denk je ook aan de andere kant van het verhaal…. Het gaat over het artikel van begin november: Bedrijven delen ongevraagd klant gegevens met Facebook.

Ja, natuurlijk delen bedrijven klant gegevens met Facebook! Hoe denk je anders dat we remarketing kunnen uitvoeren? Hoe we mensen opnieuw moeten targeten en relevante advertenties en reclame aan onze klanten kunnen laten zien. Email lijsten worden geïmporteerd in Facebook. Iedereen doet het. Punt.

Remarketing: (bijna) iedereen doet het

Zoals ik het lees heeft de Consumentenbond zeventien bedrijven van naam (en status) op hun gedrag aangesproken. Enkele hebben direct de staart tussen de benen genomen en zijn ermee gestopt. Dit zijn bedrijven als de ANWB, de Bijenkorf, Nuon en Oxfam Novib.

Andere bedrijven, zoals de Bankgiroloterij, FBTO, Postcodeloterij, KPN en Vakantieveilingen gaan ermee door. Er zijn er ook een paar die heel wijselijk hun mond houden, zoals Hello Fresh, Hotels.nl en Heerlijk.nl. Maar vergis je niet, er zijn een hoop partijen die hun klanten en nieuwsbrief abonnees importeren in Facebook.

Iedereen doet het. Dat is ook het meest gehoorde excuus waarover de Consumentenbond zich beklaagd. Technisch gezien hebben ze een punt wat betreft de privacy. Ze stellen: De privacy wetgeving wordt hiermee overschreden. Er is namelijk geen sprake van een gerechtvaardigd belang. Dat wil zeggen dat er een doel is waarvoor het wordt gebruikt. Dat doel moet in belang zijn van deze mensen. Dat is een uitzondering op de privacy regels. Dan mag het wel. De Consumentenbond is er natuurlijk om de consument te beschermen en vinden dat reclame niet valt onder gerechtvaardigd belang.

Ze hebben hun werk gedaan?

Natuurlijk moet de Consumentenbond zijn werk doen en consumenten beschermen. Maar nu komt de reden waarom ik moeite heb met dit artikel.

Waar is de reactie van Facebook zelf? Hallo Consumentenbond?! Hebben jullie er aan gedacht om met Facebook te bellen? Kennen jullie daar iemand? Hebben jullie een telefoonnummer? Mocht er iemand van de Consumentenbond dit artikel lezen geef me dan een reactie. Ik wil je wel een contactpersoon geven.

Ik irriteer me over de houding die de Consumentenbond inneemt. Ze blazen heel hoog van de toren, ze maken hun punt en ze benaderen alleen bedrijven die natuurlijk op deze manier adverteren. Er zijn er overigens niet 17 maar een paar duizend die op deze manier adverteren. En waarschijnlijk nog een heleboel meer.

Facebook is natuurlijk dé partij waar jij je email lijsten überhaupt kunt uploaden, waar je de tools en mogelijkheden krijgt om zulke acties uit te voeren. Hoe staan zij er tegenover? Ik ben benieuwd…

 

Marc