DGOCblog content marketing

Hét content marketing bureau voor jouw nieuwe strategie

Waar moet je beginnen om een goed content marketing bureau te vinden? Een goede content marketing strategie opstellen is namelijk een thema waar elk bedrijf mee te maken heeft, zowel online als offline. De mens wordt dagelijks overspoeld met allerlei informatie met elk een ander doel. Is jouw doel zoveel mogelijk sales genereren? Of is het doel om meer merkbekendheid te vergaren ? Of juist om jouw doelgroep zo dicht mogelijk bij jou merk te betrekken?

Dit content marketing bureau is jouw nieuwe rots in de branding

In dit artikel wordt uitgelicht hoe jij het thema content marketing ‘online’ moet aanpakken. Het is namelijk een zeer belangrijk marketing thema en indien goed aangepakt kan het zelfs een onmisbaar onderdeel van jouw bedrijf worden. Content marketing is een deel van jouw marketing strategie die goed kan zijn voor het opbouwen van een goede online vindbaarheid. Daarnaast kan het ook doelen verwezenlijken als een grotere merkbekendheid creëren, conversiewaarde van bestaande klanten verhogen of het aantrekken van nieuwe klanten. Het begint allemaal bij het opstellen van de juiste content marketing strategie. Maar voordat we verder gaan. Weet jij precies wat de definitie is van content marketing?

De definitie van content marketing

Content marketing: ‘’ Content marketing is een marketingtechniek die draait om het creëren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelijk omschreven en begrepen doelgroep aan te trekken en te binden (Pulizzi, 2010).’’

De startfase van jouw content marketing strategie

Voordat je begint met het onderzoeken naar thema’s voor jouw content en de invulling hiervan, is het belangrijk dat je begint bij het begin. Je zult allereerst moeten vaststellen wat je graag wilt bereiken met het maken van content voor de korte- en/of lang termijn. Jouw content marketing bureau kan je hierbij helpen. Dit kunnen ‘algemene content marketing voorbeelden’ zijn zoals:

  • Klantrelatie met jouw merk versterken;
  • Aantrekken van nieuwe klanten;
  • Aandacht genereren voor nieuwe diensten/producten;
  • Stimuleren van Cross-selling/up-selling;
  • Versterken van jouw imago bij potentiële klanten die reeds bekend zijn met jouw merk;
  • Naamsbekendheid opbouwen bij potentiële klanten die nog niet bekend zijn met jouw merk.

Vervolgens moet je per doel ook doelstellingen en KPI’s vaststellen, zodat je achteraf jouw inspanning ook kan meten. Jouw content marketing bureau kan dit natuurlijk ook uit handen nemen ;). Een voorbeeld van een doelstelling en KPI is:

  • Doelstelling: ‘’Een groei van 10% in ons huidige klantenbestand in 2019’’
  • KPI: ‘’Het klantenbestand moet gegroeid zijn van 100 naar 120 klanten in de periode 01.01.2019 – 31.12.2019

Het is belangrijk dat je de doelen en KPI’s meetbaar maakt, zodat je achteraf het succes ervan kan meten.

Definieer de doelgroep

Kun jij de doelgroep je graag wilt bereiken omschrijven?

Het is een lastige vraag, want er zijn zoveel ‘typen’ mensen. Denk hierbij aan leeftijdscategorieën, geslacht, hobby’s, achtergrond (student, werknemer of ondernemer?) en interesses. De doelgroep, oftewel de klant persona’s, definiëren is belangrijk om vervolgens de online content ook hier op af te stemmen. Doordat je de doelgroepen definieert, kun je ook bepalen welke content en welke online communicatiemiddelen geschikt zijn.

Dé stijlgids die past bij jouw bedrijf

Bekende problemen bij bedrijven die starten met content marketing uiten zich in ‘teksten die niet passen bij het bedrijf’ of niet zijn afgestemd op de ‘doelgroep’. Dit komt doordat het voor de tekstschrijver, zowel intern als extern, niet duidelijk kan zijn wat het doel is en welke doelgroep de tekst moet lezen. Een stijlgids opstellen of op laten stellen door jouw content marketing bureau helpt om inzichtelijk te maken op welke manier jij graag wilt communiceren. Met een stijlgids zorg je ervoor dat je ‘een duidelijke en herkenbare’ stijl als bedrijf hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan Toverland (doelgroep kinderen) en RTL 7 (doelgroep mannen) als herkenbare voorbeelden. Vul de stijlgids met antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat is de missie van jouw merk?
  • Welke woorden, zinnen en/of slogans worden met jouw merk geassocieerd?
  • Wat is het doel van de content van jouw merk?
  • Wie is de doelgroep?
  • Welke ‘tone of voice’ hanteert het merk?
  • Via welke platformen wordt de content gedeeld?

Zodra de stijlgids helder is kun je overgaan tot de content

De content die jouw doelen verwezenlijkt

Zodra je begint met het opstellen van content, in de vorm van een blog, Sociale media berichten of andere promotionele middelen moet je ervoor zorgen dat de content inhoudelijk écht iets heeft te bieden voor de lezer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan content zoals nieuwe inzichten in de markt die nog niet bekend waren, bestaande inzichten die nog niet bij iedereen bekend zijn, interviews met influencers/professionals van een vakgebied of afbeeldingen/blogs/video’s met een bepaalde amusementswaarde. Jouw content marketing bureau heeft mogelijk ook een netwerk van influencers.

Het type content kan elke richting opgaan. Het belangrijkste is dat de content en de wijze waarop je de content communiceert (welke communicatiemiddelen?) goed op elkaar afstemt.

Onderzoek in elk geval goed welke content jij online plaatst. Het is namelijk dat de informatie die je deelt relevant en actueel is. Niet alleen vindt Google dit héél belangrijk op het gebied van zoekmachine optimalisatie, maar ook de lezers van jouw content. Je bouwt ‘online’ autoriteit, bereik en engagement op zodra je op deze manier omgaat met jouw content. De content kan als het ware jouw doelen verwezenlijken als jij precies in kaart hebt hoe de content jouw doelen kan bereiken.

Kiezen van de online communicatiemiddelen

Op het moment dat het voor jou en iedereen in jouw bedrijf helder is wat jij wilt bereiken met content marketing en welke doelen er tegenover staan, kun je beginnen met de uitvoering. Op het moment dat jij besluit met te starten met blogs of Social Media content moet je ook goed nadenken over de ‘soort content’ en het ‘type middel’ die voor een doelgroep gebruikt wordt.

Je kunt de volgende communicatiemiddelen gebruiken:

  • Video’s
  • Podcasts
  • (Gast) blogs op een website
  • Sociale media berichten
  • Whitepapers/infographics
  • E-mail marketing
  • Zoekmachine advertenties

De content meetbaar maken

Veel ondernemers zullen zich bijvoorbeeld afvragen hoe een blogartikel of een sociale media bericht omzet verhogend kan zijn en vooral hoe je dit kunt meten. Je moet allereerst bepalen hoe jij de conversie meetbaar kan maken. Is een warme lead namelijk al een conversie voor jou?

Je kunt namelijk verschillende meetbare variabelen nemen, zoals het aantal inkomende telefoontjes op een dag bij de Sales afdeling. In het geval dat je voor het eerst gaat werken met Google Adwords (zoekmachine advertenties) of Sociale Mediaberichten, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor ‘Call tracking’. Je neemt een niet gebruikt telefoonnummer en geeft dit als input bij de promotiemiddelen die je wenst te gebruiken. Zo kun je afleiden hoeveel leads jij van bepaalde communicatiemiddelen ontvangt.

Je kunt ook bepaalde content alleen beschikbaar maken indien de gebruiker op jouw website zijn gegevens en e-mailadres achterlaat. Vervolgens kun je Sales gericht content maken voor de doelgroepen die zich inschrijven voor deze content. Je kunt bijvoorbeeld e-mail marketing voor deze doelgroepen en aan de hand van het aantal inkomende e-mails met aanvragen de conversies meten.

Google Analytics is ook een handig hulpmiddel om conversies inzichtelijk te maken. Denk hierbij aan de gemiddelde besteding op jouw webshop of het aantal bezoekers op jouw website, die na het lezen van bepaalde blogartikelen, heeft geklikt op de ‘Contactpagina’.

Het eind doel moet in elk geval zijn om loyale bezoekers/klanten te creëren met jouw content marketing strategie. Je wilt namelijk graag dat bezoekers/klanten enthousiast raken en niet alleen een aankoop doen, maar ook naar jou komen voor herhalingsaankopen of jou zelfs aanbevelen bij vrienden en familie.

Hoe creëer je dan loyale klanten?

Google heeft een sterke trechter gecreëerd voor de customer journey, namelijk See-Think-Do-Care.

  • De ‘See fase’: Je legt het eerste contact en creëert bekendheid
  • De ‘Think fase’: De bezoeker / (potentiële) consument erkent de behoefte en overweegt een aankoop
  • De ‘Do fase’: De aankoop vindt plaats
  • De ‘Care fase’: Behoud en vergroten van de klantwaarde

De trechter doorloopt het gehele proces van dit artikel over een content strategie waarmee de bezoeker wordt geconfronteerd. Indien je dit proces zorgvuldig en kritisch aanpakt kun je niet alleen een klantenbestand opbouwen, maar ook loyaal maken en de klantwaarde vergroten.

Het content marketing bureau uit Venlo

Het opstellen en ook het uitvoeren van een content marketing strategie kost kennis en tijd. Wij hebben ruime ervaring met dit thema evenals de uitvoering ervan en kunnen dat als content marketing bureau uit handen nemen. Vanaf het beheren van zoekmachine advertenties, het schrijven van Sociale media berichten tot het schrijven van blogs behoren tot onze dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast sparren wij ook met bedrijven over ‘online doelen’ en hoe deze het beste verwezenlijkt kunnen worden.

Neem contact op met een van onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek en kom tot nieuwe inzichten!

Fabian van Eck