Content marketing robots komen eraan! Of toch (nog) niet?
Content marketing robots komen eraan! Toch?
25 juni 2021 
3 min. leestijd

Content marketing robots komen eraan! Toch?

Content marketing robots, het klinkt futuristisch en het is nog relatief onbekend in Nederland. Toch zijn er steeds meer partijen mee bezig; copywriting op basis van kunstmatige intelligentie. Wat is het? Hoe werkt het en laat het daadwerkelijk banen verdwijnen in de toekomst?

In Amerika zien we de eerste tools hiervoor online komen en worden ze sinds kort commercieel verkocht. Ik ben zo iemand die dan graag vooraan in de rij staat om dit te gaan testen om te kijken wat je hier nu daadwerkelijk uit kunt halen. Ik ben zelf gaan testen met de tool: Copy Shark.

De content marketing robots van Copy Shark

Door middel van een template kun je teksten, steekwoorden of merken invoeren. Vervolgens maakt het systeem op basis van kunstmatige intelligentie korte teksten. Dit kan goed werken voor bijvoorbeeld: blog introducties, nieuwsbrief introducties, blog ideeën, Facebook advertenties etc. Hierin zijn verschillende routes denkbaar met verschillende schrijfstijlen zoals creatieve of zakelijke teksten. Het mooie van deze tool is dat je de taal op Nederlands kunt instellen. Je geeft aan dat je inputtaal Nederlands is en dat je ook een Nederlandse output wil hebben.

Mijn ervaring tot nu toe met de tool is dat je over het algemeen geen goede en bruikbare tekst eruit krijgt maar dat je er wel bruikbare stukjes uit kunt halen. Voorbeeld: Je krijgt een blog introductie van 4 á 5 zinnen die wel hout snijdt maar toch lichtelijk moet worden herschreven. Je kunt op basis van dezelfde input zoals een merk, onderwerp of steekwoorden etc. oneindig vaak een unieke omschrijving laten genereren. Vervolgens blijft de tool dan ook telkens een unieke omschrijving geven, hier zit dus geen limiet op.

Dit betekent dan ook dat ik soms een aantal keren een unieke omschrijving laat generen voordat er iets uit rolt wat ik bruikbaar acht. Uiteindelijk kan dit dus zeer relevant zijn voor onderwerpen waar je zelf niet zo snel iets over kunt schrijven of als je op zoek bent naar nieuwe ideeën of inspiratie over een onderwerp. Op deze manier kun je eenvoudig nieuwe ideeën opdoen waar je alvast mee aan het werk kunt gaan.

Copy Shark is het begin van een nieuw tijdperk

Op basis van mijn test met Copy Shark kan ik concluderen dat dergelijke tools in een fase zijn waarbij je echt iets leesbaars kunt laten genereren. Je zou het kunnen vergelijken met de fase waarin Google Translate momenteel zit waarbij je kunt zien dat het Nederlands nog niet altijd klopt, maar het steeds een stukje beter wordt. Dit zal voor tools zoals Copy Shark ook gaan gelden. Het zit momenteel nog in de ontwikkelingsfase waarbij je deze tool voornamelijk kunt gebruiken voor ideeën om uiteindelijk bijvoorbeeld volledige blogs te schrijven.

Content laten schrijven door copywriters met hele hoge uurtarieven en nog niet door content marketing robots is over enige tijd misschien wel verleden tijd. De vraag hierbij is natuurlijk hoelang het nog gaat duren en hoelang moeten we nog wachten totdat dit punt is bereikt?

Content marketing met Copy Shark

In mijn optiek duurt dit nog minimaal 5 jaar en dan is er misschien een product wat mainstream kan gaan. Het feit dat de ontwikkeling van copywriting op basis van kunstmatige intelligentie nu al zover is, is iets waar ik als pionierend online marketeer heel erg blij van wordt. Voor nu hoeven de copywriters en content marketeers zich dus nog niet druk te maken over hun baan. Maar; ik raad wel aan om je ogen open te houden. Want uiteindelijk word je net zoals de fabrieksarbeiders aan de lopende band 100 jaar geleden, gewoon keihard vervangen door de content marketing robots en hun AI.

Content marketing liever uitbesteden?

Wil jij meer weten over content marketing maar vertrouw je kunstmatige intelligentie nog niet helemaal? Of wil je het graag aan een specialist overlaten? Neem dan vooral even contact met ons op!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen