Contentcuratie met Tineke Pauw van Frankwatching
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 januari 2016 

Contentcuratie met Tineke Pauw van Frankwatching

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector en vandaag staat het thema contentcuratie centraal. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Tineke Pauw, Redacteur & Community Manager bij Frankwatching.

Wie is Tineke Pauw?

Ik werk nu ruim een jaar voor Frankwatching als redacteur en community manager. Vanaf 2010 werkte ik al als auteur voor ze. Vanuit daar is het contact ook ontstaan. In mijn vrije tijd onderhoud ik mijn blog Inbunnik. Sinds kort hebben we een kantoor. Dat is nu het beste van twee werelden. Je werkt vanuit huis maar het contact met elkaar is toch net weer anders als je met elkaar op kantoor zit.

Hoe ziet jouw gemiddelde dag bij Frankwatching eruit?

Een belangrijk deel van mij dag bestaat uit het lezen van artikelen en het redigeren van artikelen. Verder delen we de artikelen via onze sociale kanalen en promoten deze. We onderhouden de contacten met onze auteurs, lezers et cetera. We sturen nieuwsbrieven. Ik voel me ook wel een spin in het web. Ik leg contacten en zorg dat auteurs hun woord ook kunnen doen op andere platformen.

Wat maakt Inbunnik.nl tot zo’n leuk blog?

Het is echt een niche blog. Het richt zich op Bunnik of de mensen in Bunnik. Wat het zo leuk maakt is dat het vanuit een gemis is ontstaan. Ik was niet goed op de hoogte van wat er te doen was in Bunnik. Ik las dan wel eens een krantje en zag een grote foto van een evenement dat er gisteren was. Ik dacht dan potjandorie waarom wist ik dit niet?! Het wordt vaak wel aangekondigd, maar heel versnipperd. Ik ben dus alles af gaan speuren om het te verzamelen. Ik schrijf wat ik vind en geef weekendtips. Dit is eigenlijk al een voorbeeld van contentcuratie.

Wat is contentcuratie?

In mijn eigen woorden is dat het verzamelen van content. Je brengt het samen en maakt er zelf iets nieuws en waardevols van. Een andere auteur (Peter Boots) noemde het eens in een blog: leentjebuur spelen. Je gaat naar de buren en haalt daar interesante content rondom een bepaald onderwerp, maakt hier een selectie van en voegt desnoods een beetje eigen smaak toe en publiceert het op je eigen platform of socialmedia. Ik zit meer bij het toevoegen van een eigen waarde.

Hoe verdienen mensen geld aan contentcuratie?

Daar zijn een aantal manier voor. Hierbij moet ik wel even de kudos geven aan Robin Good. Dat is echt een expert op contentcuratie. Hij heeft 8 verdienmodellen ontdekt. Dat zijn o.a.: sponsorships, directe adverteerders, affiliates, abonnementen sales, trainingen, mentoring en zelfs certificaten zijn mogelijk.

Wat zijn twee hele succesvolle voorbeelden / strategieën van contentcuratie?

Dat zijn Techmeme en Blinkist. Techmeme scant alle nieuwsbronnen af en verzamelen wat hot en happening is incl. bronvermelding. Je hebt een kort artikel met de bron erbij. Iedereen gaat naar die site omdat dit de place-to-be is voor een volledig overzicht van alle nieuwsbronnen. Zij vragen geld voor sponsored-post. Andere manieren zijn vacatures en events en verdienen zo hun geld. Mijn andere voorbeeld was Blinkist. Zij geven een samenvatting van managementboeken dat kun je in een kwartier lezen en soms ook luisteren. Zo ben je snel up-to-date. Zij verdienen hun geld door een abonnementsvorm.

Wat is jouw visie op de toekomst van content marketing?

Ik geloof dat het steeds persoonlijker gaat worden en dat de focus meer gaat liggen op kwaliteit. Het moet ook bij je bedrijf passen. Het is niet de gouden oplossing voor iedereen. Het gaat meer om het waarom en niet het wat. Dat komt pas later. Ik echt dat kwaliteit steeds meer een rol gaat spelen.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Misschien blijf ik wel bij Frankwatching over vijf jaar, wie weet. Ik hoop in ieder geval mijzelf de komende jaren nog meer te verdiepen in content strategie en contentcuratie. Er valt veel te leren van andere mensen die er veel over weten, boeken lezen enzovoorts. Verder wil ik gewoon veel plezier helpen en andere auteurs assisteren.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Ga voor kwaliteit en focus op je strategie. Als je ermee aan de slag gaat doe het dan goed. Experimenteren mag natuurlijk maar hou je strategie in het oog en bied content die meerwaarde bied voor jouw doelgroep.

Wil jij alle antwoorden van Tineke weten en het hele verhaal? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Shownotes:
Contentcuratie: 8 strategieën en businessmodellen
Techmeme
Blinkist

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies