Daan Schmidt over e-mailmarketing en Tom Ziglar
arrow_drop_up arrow_drop_down
Daan Schmidt over e-mailmarketing en Tom Ziglar
11 mei 2016 

Daan Schmidt over e-mailmarketing en Tom Ziglar

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Daan Schmidt, mede-eigenaar van Schmidt communicatie en partner bij Kieboom Training & Development.

Wie is Daan Schmidt?

Ik ben van bouwjaar 1976, geboren in Amersfoort en getogen in Woudenberg. Ik ben getrouwd en heb drie kinderen. Sinds 2010 wonen we in Leusden. Mijn carrière is al vroeg begonnen en ik ben pas later gaan studeren. Vanaf mijn 18e levensjaar heb ik allerlei verkoopwerkzaamheden gedaan. Later begon ik in de non-profit sector waarbij ik meer richting de marketing kant trok. Op een gegeven moment ben ik bedrijfskundig management gaan studeren met een afstudeerspecialisatie in marketing Nima B. Daaropvolgend studeerde ik coaching en psychologie. De afgelopen 7,5 jaar ben ik commercieel manager geweest. Vorig jaar zomer koos ik ervoor om mijn baan op te zeggen en ben ik in het bedrijf Schmidt communicatie gestapt dat toen al opgezet was door mijn partner.

Hoe is Schmidt communicatie ontstaan?

Het is opgericht door mijn vrouw. Ze werkte voor een non-profit organisatie waar ze verantwoordelijk was voor alle interne en externe communicatie. Toen haar contract niet werd verlengd ging ze solliciteren. De dag voordat ze haar handtekening zou zetten voor een nieuwe baan kwam het nieuws van een vacaturestop. Dit was natuurlijk slecht nieuws maar tegelijkertijd ook goed nieuws. Hierdoor besloot ze namelijk dat ze het ook zelf kon doen. Ze begon met marktonderzoek, wat reeds bevestigde wat ze al dacht. 76% van de websites die ze onderzocht had heeft een verouderde website, 83% had geen nieuwsberichten of waren ouder dan een jaar. Het meest verrassende voor ons was dat 91% geen duidelijke call-to-action op hun pagina’s hadden.

Jullie hebben veel focus op marketing automation en e-mailmarketing. Waarom?

Als we kijken naar verschillende onderzoeken dan is de ROI van e-mailmarketing t.o.v. van alle andere kanalen die je kunt inzetten als marketeer het hoogste. Dat was een rede voor ons om hiervoor te kiezen. Verder hebben veel bedrijven een mooie mailinglijst maar doen er niets mee.

Welke e-mailmarketing pakketten zetten jullie in voor jullie klanten?

Als wij een nieuwe klant werven waar we zelf de software voor mogen selecteren dan is dit meestal Mailchimp of Campaign Monitor. We zien dat Mailchimp hard aan te weg timmert om integraties beschikbaar te stellen met ander softwarepakketten. Verder zijn zij een van de eersten die email automation toevoegden als functionaliteit. Met Campaign monitor heb ik al van te voren gewerkt en omdat dit beviel en ook gebruikt wordt door vele A+ merken hebben we deze omarmd voor de klanten die iets meer willen. Mailchimp denkt vanuit lijsten en Campaign Monitor denkt vanuit campagnes.

Wat kunnen we verwachten van het Ziglar Business Owner event eind september 2016?

Als eigenaar van een bedrijf wil je niet alleen in je bedrijf maar ook aan je bedrijf. Dit evenement is bedoeld om er even tussenuit te gaan op een mooie locatie met vakinhoudelijk goede mensen die je kunnen trainen over hoe je je bedrijf bouwt. We hebben zelf enorm veel gehad aan de materie van Tom Ziglar en Howard Partridge. Hierbij moet je denken aan vijf gebieden: marketing, sales, operatie, administratie en ten slotte leiderschap. Afgelopen februari mochten we naar Amerika om een live event te mogen bijwonen. Ik heb ter plekke gevraagd of deze heren ook naar Nederland zouden willen komen en dit wilden ze.

Waarom is het zo belangrijk om AAN je bedrijf te werken?

In al die jaren dat ik nu werk en contact heb met ondernemers. De meeste zijn druk met operationeel ondernemen. Maar als je soms een stap terug neemt en vanaf een afstand naar je bedrijf kijkt kun je ontdekken wat je structureel kunt verbeteren. We gunnen onszelf veel te weinig tijd om hiermee bezig te zijn.

Hoe ziet jouw rol bij Kieboom eruit?

Het is een bedrijf dat het beste uit mensen wil halen. Ik heb daar gemerkt dat ik mensen goed kan helpen met het neerzetten van een goede strategie. Ik gebruik bij Schmidt communicatie ook diezelfde strategie.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Dan wil ik op een punt staan waarbij een deel van Schmidt communicatie gedaan wordt door andere mensen. Dan verwacht ik dat dit een bedrijf is met meerdere werknemers en specialisaties.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Geef een duidelijke call-to-action voor jouw bezoeker. Ik vind dat elke pagina (je weet nooit op welke pagina een bezoeker binnenkomt) een goede call-to-action nodig heeft.

Wil jij alle antwoorden van Daan weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast en mis geen enkele aflevering meer.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies