arrow_drop_up arrow_drop_down
5 december 2019 

De Internet Marketing Podcast comeback

Hij is terug van stiekem nooit helemaal weg geweest, onze internet marketing podcast :). In 2015 gelanceerd als de DGOC Online Marketing Podcast keert deze show na een afwezigheid van ruim een jaar weer terug onder dezelfde naam. In dit blog sta ik stil bij het hoe, wat en waarom van de online marketing podcast waar het allemaal mee begonnen is.

Een podcast over online marketing?

In het voorjaar van 2015 nam ik de beslissing om een podcast op te nemen over online marketing. Voor mij was dit een heel logische volgende stap. Ik was er namelijk zelf naar op zoek ;). Regelmatig luisterde ik al naar, vooral Amerikaanse, podcasts over dit onderwerp. In Nederland echter was er geen podcast bekennen en podcasten zelf was überhaupt nog niet de trend welke het nu inmiddels geworden is.

Met mijn lange geschiedenis in de luisterboeken branche was de stap om een podcast op te nemen een heel natuurlijke stap. Voor mij was het niet meer dan normaal om in de auto naar boeken te luisteren en met het toenemende aanbod van podcasts was er ook steeds meer om uit te kiezen. En zo geschiede, de DGOC Online Marketing Podcast was een feit en de eerste uitzending was er op 23 juli 2015.

Online marketing experts aan het woord

In de meer dan 200 afleveringen die volgden zijn er enorm veel gasten langs gekomen uit de online marketing wereld. Van Tonny Loorbach tot aan Anne Raaymakers en van Jia Ruan tot aan Mitchel van Duuren.

Door in gesprek te gaan met vele experts uit het vak had ik zelf ook de kans om enorm veel te leren en om scherp te blijven. Elke gast had zo zijn eigen inzichten en deed de dingen op zijn eigen manier.

Naast alle interviews waren er ook vele solo afleveringen over diverse online marketing onderwerpen, waarover later meer.

Van de online marketing podcast naar een breder perspectief

Als een soort van natuurlijk proces evolueerde de online marketing podcast ook steeds meer naar een brede podcast over ondernemerschap. Mijn interview gasten werden ook steeds breder (qua onderwerp dan ;)) en ik koos ze uit gebaseerd op waarover ik zelf vooral wilde leren. Nadat het steeds duidelijker werd dat online marketing slechts een onderdeel van de show was, was het tijd voor een naamsverandering.

Marc Onderneemt Audio fase

 

Marc Onderneemt Audio

De DGOC Online Marketing Podcast werd Marc Onderneemt Audio in maart 2018. Gemodelleerd naar het concept van de GaryVee Audio experience was het niet meer dan logisch om alle soorten audioproducties die ik maakte te bundelen onder één naam en één podcast show. Ook afleveringen rondom webwinkel marketing onder de naam Succes met e-commerce werden hier een onderdeel van. Deze manier van werken heeft de afgelopen 1,5 jaar prima gewerkt.

Ondertussen ging ik ook steeds meer naar andere podcasts luisteren en kwamen er (ook in Nederland) steeds meer goede spelers op de markt…

Andere podcasts over online marketing

Internet Marketing Podcasts

Ik was niet meer alleen :). De groeiende populariteit van podcasting zorgde voor meer keuze voor de luisteraar en dat is alleen maar goed. Hoewel nog steeds vooral in het Engels, had ik inmiddels toch veel meer te beluisteren. De kwaliteitsstandaard ging hiermee ook omhoog. Naast mijn eigen podcast ging ik ook luisteren naar de volgende internet marketing podcast shows:

Vervelen in de auto was definitief verleden tijd ;).

De comeback van de internet marketing podcast

Nu is het zover! Mijn internet marketing podcast keert terug in zijn oorspronkelijke vorm. We zijn net begonnen met de herlancering van de DGOC Online Marketing Podcast en ik heb er enorm veel zin in om weer pure online marketing content te maken voor deze show!

Natuurlijk gaat ook Marc Onderneemt Audio door. Deze show zal zich puur gaan richten op mijn avonturen in het ondernemerschap.

Wil je de beste afleveringen van de DGOC Online Marketing Podcast beluisteren en geen nieuwe content meer missen? Zoek dan in jouw favoriete podcast app op “DGOC” of “DGOC Online Marketing Podcast” en abonneer je op de show.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies