De kansen van Pinterest met Jody Hoogendoorn
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 januari 2016 

De kansen van Pinterest met Jody Hoogendoorn

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Jody Hoogendoorn van Pinacademie.nl.

Wie is Jody Hoogendoorn?
Ik werk als communicatiemedewerker en ben daarnaast veel bezig met Pinterest. Ik richt me steeds meer op mijn Pinacademie. Ik merk dat veel bedrijven wel op Pinterest bezig zijn, maar dat het vaak toch nog ingewikkeld is. Pinterest is heel anders dan andere sociale media. Door het te benaderen als sociaal medium sla je de plank al mis. Het is eerder een zoekmachine. Dat is wellicht wat kort door de bocht maar mensen die op Pinterest zitten slaan dingen op voor de toekomst. Wat ga ik lezen, doen, kopen of uitproberen? Ze vinden pins door midden van zoekwoorden. Ieder plaatje is een klik naar een website. Een pin kan nog heel lang een klik naar je website genereren.

Wat trekt jou zo aan in Pinterest?
Ik ben ontzettend visueel ingesteld. Dus ik vind de afbeeldingen heel leuk. Met Instagram heb ik persoonlijk iets minder. Ik zie Pinterest als mijn op maak gemaakte online tijdschrift. Je gaat volgen wat jou interesseert. Alles wat jij leuk vindt komt voorbij. Dus ‘s-ochtends bij een kopje koffie scroll ik door mijn Pinterest overzicht.

Veel bedrijven laten Pinterest links liggen. Waarom?
Er is gewoon veel te kiezen en overal moet je wat mee. Ik kan me voorstellen dat het voor veel bedrijven lastig is. Weer zo’n ding dat ook weer een andere aanpak nodig heeft. Waarbij het resultaat dan niet aan de verwachtingen voldoet. Dat komt doordat niet alle middelen volledig worden benut. Als je wil dat je site gevonden wordt in Google moet je aan bepaalde eisen voldoen. Zulk soort eigen eisen heeft Pinterest ook. Als je daar aan voldoet moet ook Pinterest heel goed voor je werken.

Kun je ons iets vertellen over Pinacademie.nl?
Omdat ik zie dat het voor veel mensen nog lastig lijkt te zijn adviseer ik mensen met Pinterest. Als je veel content hebt is Pinterest heel erg interessant. Ik geef mensen een adviesgeprek, tips over hoe iemand het aan kan pakken, ik geef trainingen en ik doe analyses. Bedrijven die al bezig zijn maar bij wie het niet werkt komen bij mij samen met hen ga ik aan de slag om het wel werkbaar te maken. Vooral bloggers zijn er veel mee bezig.

Hoe kan Pinterest voor meer verkopen zorgen?
Als jouw doelgroep bestaat uit vrouwen (80% van de pinners is vrouwen op dit moment in de leeftijd tussen 35-44 jaar) kun je eigenlijk niet om Pinterest heen. Als jouw product in een van de toepcategorieën valt moet je op Pinterest aanwezig zijn.

Wat maakt Pinterest zo anders dan de andere sociale media?
Je blijft langer plakken, het is meer een zoekmachine en er is weinig interactie. Ook hier liggen kansen. Als jij als bedrijf juist wel de interactie aan gaat val je meer op. Als jouw doelgroep binnen de bezoekers passen liggen hier zeker kansen. Het gaat steeds meer richting producten.

Wat verwacht je de komende tijd aan ontwikkelingen binnen Pinterest?
Adverteren binnen Pinterest in Nederland en het zoeken dat steeds eenvoudiger wordt. De echte heavy-users gebruiken Google niet meer en benutten enkel nog Pinterest.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?
Als de Queen of Pinterest in Nederland! Daar ga ik mijn best voor doen.

Wat is jouw gouden online marketing tip?
Bestaat jouw doelgroep uit vrouwen en val je onder de top categorieën, dan kun je eigenlijk niet om Pinterest heen. Dan moet je daar aanwezig zijn, liever gisteren dan vandaag.

Wil jij alle antwoorden van Jody weten en het hele verhaal? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.
Ook meer doelen behalen dankzij sociale media? Wij helpen je daar mee. Neem een kijkje bij onze Sociale Media Marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies