De Lean Website van Seph Fontane Pennock

De Lean Website van Seph Fontane Pennock onder de loep

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Seph Fontane Pennock, de auteur van het boek De Lean Website.

Bestel het boek hier!

Wie is Seph Fontane Pennock?

Mijn naam is Seph Fontane Pennock. Ik beschrijf mijzelf als internet ondernemer. Ik run sinds 5 jaar twee verschillende ondernemingen. Het is 13 jaar geleden begonnen toen ik mijn eerste Ebay winkeltje opende. Toen de eerste dollars binnen kwamen rollen kreeg ik de smaak te pakken. Ik ontwikkelde hierdoor mijn fascinatie en passie voor online ondernemen.

Op dit moment ben ik actief in de Engelstalige niche van positieve psychologie. Daar verkoop ik informatieproducten aan psychologen en coaches in de VS. Verder verleen ik online marketing consultatie diensten, dus coaching via Skype. Ik help online ondernemers in Nederland met hun business. Daarvoor kan ik van alles inzetten, afhankelijk van wat op dat moment vereist is. Hiervoor heb ik een netwerk van freelancers die ik kan inschakelen voor de klant. Zelf blijft ik weg van de implementatie. Dit heeft ook de maken met mijn aandoening, RSI. Ik zit zo min mogelijk typend achter mijn laptop en verricht zo veel mogelijk denkwerk.

Waarom wilde je een boek schrijven?

Een onderdeel van de strategie die ik had opgezet was op een schaalbare manier mensen helpen. Niet alleen door een op een coaching maar hoe kan ik nou meer mensen helpen. Een boek is hier natuurlijk een ideaal middel voor. Natuurlijk is het ook een ego dingetje, dat speelde ook wel mee. Dat boek werd De Lean Website.

Waarom heet het boek De Lean Website?

Het had eigenlijk beter de De Lean Online Business kunnen heten. Het gaat namelijk niet alleen over een website maar ook echt over een business. Ik heb deze titel expres gekozen omdat mensen vaak hun website willen verbeteren terwijl er eigenlijk een dieperliggende factor is, die veel belangrijker is. Een website is puur een tool. Als er dieper iets mis gaat dan kun je je website helemaal optimaliseren en kan het alsnog mis gaan.

Weg met alle uitklapmenu’s en sliders?

Je moet dat per website bekijken of dat verstandig is. Maar ik denk het wel. Ik zeg ook in het boek dat het met name voor de Amazon’s van deze wereld, de gigantische websites. Hier zijn de mensen dit ook gewend. Voor de content die jij bijvoorbeeld op je website hebt is dit eigenlijk niet nodig.

Met sliders bedoel ik afbeeldingen die telkens verschuiven/ roteren. Uit onderzoek blijkt dat dit echt een ontzettend slecht idee is. Mensen doen dat en denken “dit is mooi”. Maar voor zowel de conversie als voor je laadtijd is dit verschrikkelijk. Je moet een bezoeker direct bij binnenkomst aan de hand nemen en vertellen: Dít is hoe ik jouw leven beter maak. Als je dit niet meteen doet sta je al 1-0 achter. Met een slider zeg je: hier heb ik een bak met troep en kijk maar of er wat tussen zit. Terwijl je eigenlijk wil zeggen: ik weet wie je bent en ik weet hoe ik jouw leven beter kan maken.

Mensen kopen geen product, maar een verandering in hun emotionele toestand?

Ik dacht eerst dat je altijd een probleem oplost met een product, daarom koopt iemand een product. Iemand koopt bijvoorbeeld een cursus zoekmachine optimalisatie omdat hij denk dat dit een mooi middel is om meer verkeer te krijgen. Maar wat mensen eigenlijk willen ligt veel dieper. Ze willen meer omzet met hun website. Dit willen ze weer omdat ze bijvoorbeeld een bepaalde status willen bereiken of een bepaalde levensstijl.

Neem bijvoorbeeld een casino, die lost geen problemen op. Mensen gaan er naartoe om hun emotioneel toestand te veranderen, zo zijn verveeld of voelen zich neutraal. Ze gaan gokken en hebben de kans om een bedrag te winnen en voelen dit exitcement. Ze hebben een bepaalde belofte boven hun hoofd hangen waardoor hun emotionele toestand veranderd. Dit geldt ook voor jouw producten. Als je dit door vertaalt naar je marketing zou je wel eens versteld kunnen staan van de resultaten.

Waarom hebben e-mail series van een lancering precies 6 berichten?

Je wil mensen een handvat meegeven om iets concreets op te bouwen. Dat is de insteek achter mijn product. Met deze zes e-mails dek je precies af wat je in een autoresponder wilt doen. Je vindt uit waar de pijn zit, je lanceert een eerste product, je schaaft ze bij, je haalt ze over om het product te kopen. Als ze niet gekocht hebben stuur je de waarom-haat-je-mij-e-mail om erachter te komen waarom ze niet gekocht hebben.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik zie mezelf in een land met een relaxed klimaat in een relatie waarin ik heel gelukkig ben. Dit heb ik op dit moment eigenlijk ook al. Dus het hoeft over vijf jaar niet veel anders te zijn dan vandaag.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Eigen business, eigen product. Focus je niet op affiliate producten van anderen. Advertenties op je website is geen verdienmodel, dat is het gebrek hieraan. Focus je op het bouwen van je eigen product en je eigen business. De Lean Website is daar een onderdeel van in mijn productenlijn.

Wil jij alle antwoorden van Seph weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Shownotes:
Het boek De Lean Website

Marc

Reacties : ( 1 )

  1. Erg interessant artikel! Bedankt Marc en Seph, zal even het boek gaan checken. Top verhaal.

Geef een reactie: