De online marketeer bestaat niet meer, wat doen we nu?
De online marketeer bestaat niet meer

De online marketeer bestaat niet meer

Heel veel organisaties zijn vandaag de dag op zoek naar een online marketeer. Voor deze bedrijven heb ik schokkend nieuws. De online marketeer bestaat niet meer. Sterker nog, hij is afgelopen jaar definitief verdwenen. Ook voor mezelf is dit een enorme schok, want eind jaren negentig begon mijn carrière als online marketeer. Al wist ik toen nog niet dat we het zo zouden gaan noemen.

De online marketeer eind jaren negentig, begin tweeduizend

We hebben het nu over een periode die al zo’n 15 jaar achter ons ligt. Niemand was nog bezig met Google AdWords of Facebook, want dat bestond nog niet! Als aspirant online marketeer was ik de koning te rijk. Iedereen wist dat als je iets “online” wilde gaan doen je naar Marc kon gaan.
Samen met een studiegenoot maakte in in die tijd websites voor bedrijven. Zo was er een adviesbureau met het woord “Verdiepingen” in de naam. We maakte een “home pagina” met een langzaam open gaande lift in Flash! Daar zou je nu niet meer om kunnen lachen, maar toen was dat natuurlijk geweldig. Misschien is de pagina nog te achterhalen via de Wayback Machine.

Als zo’n site dan eenmaal stond was het tijd om aan “online marketing” te gaan doen. Vaak ging het dan over zaken als titels en meta omschrijvingen, ook vandaag nog actueel, en nog veel vaker over linkbuilding. Startpagina had nog vele tientallen klonen zoals startkabel, coolbegin, goedbegin, rubriek enzovoorts. Al die pagina’s hadden weer subdomeinen met link overzichten voor elk denkbaar onderwerp. Je zou er nostaligsch van worden. Voel je vrij, klik maar eens door naar Startpagina.nl.

Jaar na jaar kwamen er meer takken van sport bij. Het begon met e-mail marketing, toen kwamen de eerste sociale media waar je commercieel gezien ook iets mee kon (denk aan Hyves). Met de extreme groei in adverteerders online en webwinkels werd de concurrentie ook steeds serieuzer. Google AdWords begon ooit als eenvoudig systeem, maar is inmiddels uitgegroeid tot een enorm monsterlijk apparaat. Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter, ze hebben alleen hun eigen analyse systeem en eigen KPI cijfers. En dan hebben we het nog niets eens over de komst van dingen als videomarketing, podcasting en webinars.

Waarom de online marketeer niet meer bestaat

Doordat er zo veel disciplines bij zijn gekomen is het zelfs voor de online marketeer van het eerste uur eigenlijk niet meer te doen om overal specialist in te zijn. Vroeger was online marketeer het specialisme van marketeer. Nu heb je fulltime SEO marketeers, SEA marketeers, sociale media specialisten, webinar experts, database marketeers en nog een rij vol met functies. Binnenkort verwelkomen we zonder twijfel de eerste algoritme marketeers.

De gevolgen voor mij als specialist zijn dat ik nu in feite een generalist ben geworden. Ik heb wel mijn onderwerpen waar ik echt veel van weet, maar in essentie werk ik nu op strategisch niveau aan online marketingplannen voor onze klanten. Ik zet de grote lijnen uit en laat vervolgens mijn team van specialisten het werk doen. Het is dan ook van groot belang om mensen om je heen te verzamelen die goed zijn in specifieke onderdelen binnen de online marketing.

Hoe regel je anno 2017 de online marketing van je bedrijf?

Er is niet één goede manier, maar er zijn er twee (die wij zouden adviseren). Wat in elk geval geen optie meer is op het moment dat je de zolderkamer fase voorbij wilt gaan is om alles als ondernemer zelf te blijven doen. Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer en doe je van alles en nog wat een beetje met als effect dat je geen resultaat boekt en de groei van je onderneming stagneert.

Wat zou je dan wel moeten doen? Afhankelijk van de grootte van je bedrijf heb je twee opties. De eerste optie is om de kennis in huis te halen en de tweede optie is om je online marketing uit te besteden aan een bureau.

Het in huis halen van de kennis kan op verschillende manieren. Je kunt stap voor stap een team opbouwen door te beginnen met de aannamen van een junior of senior online marketeer die de basis van elke discipline beheerst. Deze mensen zijn echter heel schaars. Dit heeft ook invloed op het salaris wat ervoor nodig is om zo iemand aan te trekken. Iedereen wil wel een online marketeer hebben tegenwoordig.

De tweede methode is het uitbesteden van je online marketing activiteiten. Door deze route te bewandelen weet je zeker dat je altijd gebruik maakt van de actuele technieken en dat je met mensen werkt die hun kennis op peil houden en jou actief zullen betrekken bij het proces. Tenminste, dat is hoe ik zie dat elk online marketing bureau zou moeten functioneren.

Tot slot zou je ook voor een combinatie van deze opties kunnen kiezen. Dit is iets wat wij in de praktijk regelmatig zien. Er wordt dan een medewerker aangenomen en die werkt onder onze begeleiding aan de online marketing activiteiten. Zie het als een versnelde opleiding tot online marketeer.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies