De succesvolle webwinkel van Juliette Moolenbeek
arrow_drop_up arrow_drop_down
De succesvolle webwinkel van Juliette Moolenbeek
20 november 2015 

De succesvolle webwinkel van Juliette Moolenbeek

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Juliette Moolenbeek, eigenaresse van de snel groeiende webwinkel in notitieboeken My Lovely Notebook.

Wie is Juliette Moolenbeek?

Ik ben 33 jaar en woon in Amsterdam. Ik had altijd al het gevoel dat ik ondernemer wilde worden. Ik ben een doorzetter, een autodidact en creatief in concepten. Mijn bedrijf heet My Loverly Company. Daaronder vallen twee webshops: ikrouwvanjou.com en My Loverly Notebook. Ik werk nu ongeveer een jaar fulltime aan mijn bedrijf.

Hoe kom je er op om notitieboeken te gaan verkopen?

Het is mijn passie. Overal waar ik kom kijk ik in de winkels naar notitieboekjes. Maar ik vond het moeilijk om mooie exemplaren te vinden, bijzondere. Ik begon met het zelf maken van notitieboekjes en verkocht die via Facebook. Daarna besloot ik om het professioneel aan te pakken. Omdat er zoveel van hetzelfde is wilde ik boekjes maken die echt onderscheidend zijn. Ik ben van mening dat een notitieboek ook je persoonlijkheid uitstraalt.

Welke rol speelt videomarketing voor jou?

Eingelijk nog niet zo’n grote rol. Ik vind het zelf nog lastig. Maar ik heb wel al een aantal video’s gemaakt. Ik merk wel dat mijn klanten die ook kijken en dat prettig vinden. Ik heb ook al wat video’s op Facebook en een beetje met Periscope gedaan. Maar ik zou me er nog meer op moeten richten.

Je bent ook offline te vinden op evenementen en markten. Waarom?

Dat is ontstaan vanuit het “zijn waar de doelgroep is” en voor mijn naamsbekendheid. Ik heb ook de vraag van mensen gekregen om de boeken eens in het echt te zien, vast te houden en het papier te voelen. Ik heb mijn doel wel iets aangescherpt en zal minder naar markten gaan en meer naar seminars en dergelijke gaan.

Wat is de grootste uitdaging binnen het runnen van je webwinkel?

Dat het eigenlijk heel erg veel werk is. Ik deed het eerst naast mijn baan maar ik kan er nu echt al mijn uren mee vullen. Je moet schakelen tussen alle facetten die bij een webwinkel horen. Als beginnende webwinkel heb je nog geen luxe voor personeel.

Onlangs ben je met een 2e webwinkel gestart, kun je daar iets over vertellen?

Ik wilde nog iets doen naast My Lovely Notebook dus ik ben gaan brainstormen met een vriendin van mij. Ik was ook weer op zoek naar een niché. We zijn toen op het idee gekomen om iets met rouwgeschenken te doen. Die webwinkel heb ik helemaal gericht op vindbaarheid in Google.

Welke online marketing middelen zet je heel bewust wel of juist niet in?

SEO zet ik bewust in bij My Lovely Notebook. Maar ook AdWords en Facebook (zowel organisch als ook ads). Ik zit ook bij Flavourites en ik sta zoals besproken op events.

Waar ik me niet mee bezig hou is Snapchat. Instagram deed ik wel, maar dat is enorm veel werk en de gebruikersgroep is over het algemeen jonger dan mijn doelgroep. Periscope heb ik geproefd maar is niet echt iets voor mij. Kortingscodes mijd ik bewust ook. Ik vind dat kwaliteit en korting niet samengaan.

Wat doen kanalen als Twitter en Pinterest voor jouw business?

Pinterest doe ik niet heel actief iets mee. Ik zet er eens in de zoveel tijd nieuwe producten op. Maar ik zie er wel sales uit komen. Maar ik denk niet dat het voor mij loont om er heel veel moeite in te steken. Twitter vind ik een lastige. Ik post dagelijks berichten maar die kan ik niet zo goed meten. Ik heb daar nog niet zoveel uitgehaald. Maar wie weet heeft dat wel invloed op de lange termijn. Die berichtjes plan ik in met Buffer zodat ik er maar 1 keer per week mee bezig ben.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

My Lovely Company heeft dan meerdere webshops met een fysiek kantoor en het liefst een winkel.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Maak jezelf zichtbaar. Ik heb er altijd voor gekozen om mijn logo als profiel foto gebruikt maar heb nu toch mijn eigen foto gepakt. Mensen willen toch weten wie er achter het bedrijf zit. Dat onderscheidt ons kleine webwinkels ook van de grote spelers zoals bol.com. Ik krijg meer reacties en conversaties. Ik heb ook meer aandacht besteed aan de over mij pagina. Mijn tip is dus: verschuil jezelf niet achter je logo maar maak jezelf zichtbaar!

Wil jij alle antwoorden van Juliette weten en het hele verhaal? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies