Deelnemers werven voor je webinar
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 september 2014 

Deelnemers werven voor je webinar

Het krijgen van deelnemers en sterker nog, ervoor zorgen dat ze live meedoen, kan lastig zijn. Hier volgen een paar tips die je helpen om meer deelnemers te krijgen van Robert Mares, webinar expert en mede-auteur van het boek “Succes met e-commerce”.


Kies de juiste dag van de week

Wanneer had je voor het laatst zin om iets op maandag te doen? Moraal van die retorische vraag; plan absoluut nooit een webinar op maandag. Uit onderzoek is gebleken dat dinsdag tot en met donderdag de beste dagen van de week zijn om je webinar te hosten. Ook zaterdagochtend is een goed moment.

Plan het op het juiste tijdstip van de dag

Je hebt de juiste dag gekozen, maar wat is de juiste tijd? Ga uit van de hoeveelheid interactie die je op je sociale media en website hebt en plan je webinar overeenkomstig. Veel gebruikte webinar momenten zijn:

• Lunchtijd, start tussen 12 en 13 uur;
• De avond, start tussen 19 en 20.30 uur;
• De ochtend om 10 uur;
• De middag om 15 uur.

Zorg voor een gemakkelijk te onthouden website-adres

Registreer een extra domeinnaam voor je webinar. Dit kan je bedrijfsnaam zijn met het woord webinar erachter, of de naam van je doelgroep, of het onderwerp van je webinar met het woord webinar erachter. Voorbeelden hiervan zijn:

• IBexpertwebinar.nl;
• Mantelzorgwebinar.nl;
• Lunchwebinar.nl.

Via het beheerpaneel van je domeinen stel je een doorverwijzing in van dit domein naar je aanmeldpagina. Op deze manier is het adres gemakkelijk te onthouden voor je deelnemers.

Start je promotie niet te lang van tevoren

Mensen hebben het druk en als je ze te ver van tevoren vraagt om zich aan te melden voor je webinar vergeten ze het waarschijnlijk. Begin tussen 10-14 dagen vooraf met je promotie. Indien je vaker webinars organiseert kan deze termijn korter zijn. Voor lunchwebinar.nl komt 90% van de aanmeldingen in de laatste drie uur voor de webinar live gaat. Gebruik eventueel Facebookadvertenties voor het aantrekken van nieuwe deelnemers.

Blijf promoten, tot aan het einde van het webinar

De promotie van je webinar stopt pas als je webinar afgelopen is. Tijdens je webinar kun je nog berichten via social media posten.

Vraag bij registratie naar het telefoonnummer

Wie vindt het nou niet leuk om een SMS te krijgen? Zorg dat je het telefoonnummer krijgt en stuur een SMS’je voor het webinar begint. Maak hiervoor gebruik van een SMS-aanbieder zodat je hier geen omkijken naar hebt.

Adverteer op je podcast of videoserie

Als je zelf een podcast of videoshow host, of als je gepland staat bij die van iemand anders, zorg er dan voor dat je je webinar onder de aandacht brengt. Door de makkelijk te onthouden URL zullen de luisteraars hem minder snel vergeten.

Maak een promotievideo

Neem een korte promotievideo op met daarin de belangrijkste punten uit je webinar, en natuurlijk de gegevens waarmee men zich kan aanmelden. Ook hier maakt de makkelijke domeinnaam het gemakkelijker om deze te noemen.

Geef waardevolle prijzen weg

Vraag de aanmelders om je webinar te promoten, je facebookpagina te liken, vrienden uit te nodigen. Stel prijzen in het vooruitzicht. Laat tijdens het webinar een live trekking van de prijzen zien. Vertel dat alleen live deelnemers in aanmerking komen voor een prijs.

Maak gebruik van de kracht van je affiliates

Als je een affiliateprogramma hebt, laat je affiliates dan je webinar delen! Ze vinden het al prima om je producten te verkopen en aan te bevelen, dus zullen ze een webinar waarin je omzet hoopt te maken een goede reden vinden om je te promoten.

Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van Robert Mares, auteur van het hoofdstuk “Webinars” in het boek “Succes met e-commerce”.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies