DGOC blog #DeleteFacebook

#deletefacebook

#deletefacebook is het gesprek van de dag. Je kunt er niet om heen. Steeds meer negatieve berichten over Facebook steken de kop op. Dit heeft veel te maken met de privacy wetgeving waardoor mensen bewuster zijn geworden. Jarenlang hebben mensen blind op ‘ja’ geklikt of het vinkje gezet bij de gebruikersvoorwaarden. Facebook is hier een van de vele voorbeelden van, maar wel direct de meest zwaarwegende.

Aan de andere kant is het ontzettend trend gevoelig. Wanneer je Facebook delete betekent het dat je niet meer mee doet. Het blijkt dat er toch een heel aantal mensen die al langer overweegt om Facebook te verwijderen zijn. Mensen die het wellicht wel helemaal gehad hebben met sociale media in het algemeen. Het kost tijd, levert niks op, misschien verwacht men meer rust te krijgen, enzovoorts.

Voor mensen die sowieso al in dit proces zitten is dit net hetgeen dat hen over de rand duwt om heel hard mee te roepen dat Facebook deleten. De praktijk moet uitwijzen of mensen dit vol gaan houden. Het gebeurt regelmatig dat mensen tijdelijk afstand doen van Facebook maar uiteindelijk toch weer een nieuw profiel aanmaken.

#deletefacebook is natuurlijk wel een teken aan de wand dat er iets aan het veranderen is. Al jaren lang zijn sociale media platformen aan groeien en kun je daar als marketeer lekker op adverteren. Natuurlijk is het dan logisch dat er ooit een kantelpunt zou komen. Dat zie je bij alle grootschalige ontwikkelingen. We hebben reis gevolgd van MySpace, van Hyves naar Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter. Zo zijn er nu mensen die terug gaan naar Twitter omdat dit naar hun zeggen betrouwbaarder voelt. Dus ik ben benieuwd wat er met Twitter gaat gebeuren de komende tijd, al verwacht ik daar niet veel van.

Ik verwacht dat de storm wel weer zal gaan liggen. Het wordt door de actualiteiten ontzettend groot gemaakt. Mensen gaan nu theoretisch massaal Facebook verlaten. Het helpt ook niet dat er nu ook grote merken zijn die het platform verlaten, zoals Tesla en Playboy.

Je hebt natuurlijk ook te maken met de nieuwe AVG wetgeving die eind mei in werking zal treden. Maar vergis je niet, deze is eigenlijk al twee jaar lang in werking. We doen er nu heel panisch over dat er nog veel dingen geregeld moet worden maar dit eigenlijk heel laat. Heeft jouw website bijvoorbeeld een SSL-certificaat? Heb jij nog geen https maar wel een contactformulier op je website, dan zit je al fout. Let daar dus op.

Privacy & Facebook, het is een actueel thema en zal de komende tijd nog voor vele discussies zorgen. Ik doe persoonlijk natuurlijk niet mee. #deletefacebook is voor mij als online marketeer geen optie. Doe wat jij zelf het prettigst vindt. Ik ben benieuwd, laat het weten wat jouw gevoel is hieronder in de reacties.

Marc de Groot