DGOC op The Next Web Europe 2016
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 mei 2016 

DGOC op The Next Web Europe 2016

The Next Web Europe 2016 vond eind mei plaats op het prachtige terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam en bestond uit 2 dagen vol inspiratie, blije gezichten, energieke mensen en hier en daar een te groot ego. Marc en Ivo bezochten het evenement en delen hier hun belangrijkste inzichten.
Hoewel The Next Web al aan zijn elfde editie begon, was het voor ons de eerste keer dat wij het evenement bezochten. Daar hebben wij bepaald geen spijt van gekregen. Het werden twee dagen vol topsprekers, bekende gezichten, zoals Jeroen van de Ven en Jelle Drijver, nieuwe gezichten en een hoop inzichten. De dag begon al goed met een spectaculaire opening van het evenement in de grote Gashouder zaal, waar een 11-jarig meisje kwam vertellen over de toekomst van onze technologische ontwikkelingen.

Gary VaynerChuck, #AskGaryVee

Laten we maar direct met de deur in huis vallen, de meest opvallende en bevlogen spreker van dit evenement was de Amerikaanse ondernemer Gary Vaynerchuck. De man bulkt van de energie en heeft op elke vraag een passend antwoord. Een van zijn uitspraken die er het meest bovenuit sprong was “voeg waarde toe op de plaats waar de aandacht naartoe gaat”. Veel mensen zitten op een bepaald platform en blijven daar dan ook zitten, ongeacht de bewegingen in de markt. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebrek aan meebewegen op Snapchat, waar de jonge doelgroep nu te vinden is weke is weggelopen van Twitter.

Het verhaal van Casey Neistat

Een spreker welke een diepe indruk op ons heeft achtergelaten was Casey Neistat. Deze filmmaker, tegenwoordig een hele grote YouTube ster met meer dan 3 miljoen volgers, deelde zijn levensverhaal en deed dat op een heel rustige, oprechte manier. Dat hadden wij na het zien van zijn aankomst in Amsterdam een dag eerder absoluut niet verwacht.



De aankomst van Casey Neistat in Amsterdam.

Het meest indrukwekkende was de film over zijn reis naar het in 2013 door een orkaan getroffen gebied in de Philippijnen, waar Casey het hele promotiebudget voor een film mocht inzetten om de lokale bevolking te helpen. Er waren enorm veel fans van Neistat aanwezig, waardoor wij ons wel afvroegen of het voor hun ook een leuke presentatie was. Zij zullen de film ongetwijfeld eerder gezien hebben.

Twee keer Jeff Jarvis

De auteur van de bestseller What Would Google Do? kwamen wij niet één, maar zelfs twee keer tegen en dat op dezelfde dag. Eerst ging hij in gesprek met Alexander Klopping van Blendle en speelde hij zelfs ‘mic runner’, degene die rondloopt met de microfoon om mensen uit het publiek vragen te laten stellen. Later op de middag beklom Jeff Jarvis zelf het grote podium voor zijn lezing over de ontwikkelingen binnen het onderwijs. De kern van de boodschap? Er is nog zo enorm veel te verbeteren, leer je kinderen vooral ook thuis het een en ander.

De mindere goden

Niet iedereen kan een topspreker zijn natuurlijk en dat geeft ook helemaal niks. Toch staat het fantastisch op je affiche wanneer je CEO’s van allerlei grote bedrijven kunt noteren als spreker. Dat trekt toch bezoekers. In deze situatie viel ons op dat er vaak werd gekozen voor de interview stijl. De vragen blijven iets te vaak op een oppervlakkig niveau, waardoor niet elk interview even waardevol was. Laten we snel verder gaan met het bespreken van de volgende echte toppers ;).

De filosofische kant van Ryan Holliday

Ryan Holliday heeft meerdere boeken achter zijn naam staan, maar de meest bekende is toch wel Growth Hacker Marketing. Ryan benadert de dingen echt vanuit een helecopterview en gaf als belangrijkste inzicht mee dat we mensen niet moeten leren om marketing te bedrijven, maar om te leren hoe mensen denken. Vakken als psychologie zouden dan ook meer ruimte moeten krijgen.

Getting Things Done met David Allen

Het gebeurt niet elke dag dat je de man ziet achter zo’n breed gedragen principe als Getting Things Done. Met zijn inmiddels 70 jaar staat David Allen als een jonge god op het podium terwijl hij ontspannen en toch nog steeds vol ambitie zijn verhaal doet. We hebben het bijbehorende boek toch maar even gekocht :).

Media, heel veel media

Op een plek waar zo veel toppers uit één industrie bij elkaar komen kan de pers natuurlijk niet ontbreken. Als je rondliep op TNW is het bijna onmogelijk om alle camera’s, tot teleurstelling van Ivo, te ontwijken. Het evenement bood zelf al een livestream, maar ook partijen als RTLZ, Frankwatching, Marketingfacts en nog veel meer partijen waren aanwezig. Zelf hebben wij via Snapchat een verslag gedaan van onze ervaringen. Bekijk de video’s van dag 1 en van dag 2 via Facebook.

Toffe nieuwe Apps en standhouders

Tot slot van dit verslag staan we even stil bij de vele toffe stands die wij zijn tegengekomen. Natuurlijk hebben ze stuk voor stuk iets te verkopen, maar daar is niks mis mee! Zo waren er stands met VR brillen die je kon uitproberen en starterspaviljoens, bijvoorbeeld uit België met exclusief Belgische startups. Ook Eddy Zoey was niet weg te slaan van zijn stand in de stand van Microsoft om TappUm te promoten. Kortom, er was enorm veel te beleven en enorm veel te doen. Tot volgend jaar!

Ben jij op zoek naar iemand die jou kan helpen met je online marketing? Wij hebben een volledig aanbod Internet Marketing diensten.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies