De perfecte doelgroep bepalen [hoe en waarom doe je dit]
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2020 

De perfecte doelgroep bepalen [hoe en waarom]

De perfecte doelgroep bepalen voor jouw bedrijf kan een lastige opgave zijn. Het is daarom heel belangrijk om te bepalen wie je klanten zijn en hoe je ze kunt vinden. Lees hier over hoe jij de perfecte doelgroep kan bepalen.

Wat is het nut van een doelgroep bepalen?

De perfecte doelgroep bepalen kan ontzettend belangrijk zijn voor de continuïteit van jouw bedrijf. Niet alleen kun je veel kosten besparen door je niet te richten op ‘overbodige’ doelgroepen, maar kun je mogelijk veel meer omzet behalen uit een specifieke doelgroep zodra je de kennis in handen hebt.

Zodra je hebt bepaald wie jouw perfecte of perfecte doelgroepen zijn, dan kun je je richten op welke communicatieboodschap en kanalen je wilt gebruiken. Dit valt ook wel onder de noemer content marketing en daar hebben we als content marketing bureau ook een diepgaand artikel over geschreven.

Doelgroep bepalen

Start met: doelgroep afbakenen

Het gehele proces start met het afbakenen van de doelgroep. Je zult eerst moeten starten met het beantwoorden van de volgende vragen voor de particuliere markt of de zakelijke markt.

Doelgroep formuleren voor de particuliere markt

  1. Is jouw product geschikt voor mannen of vrouwen of voor beide?
  2. Wat is de gezinssamenstelling van de perfecte doelgroep?
  3. Wat is of zijn de woonplaatsen van de doelgroep(en)?
  4. Wat is het opleidingsniveau van de perfecte doelgroep?
  5. Voor welke leeftijd of leeftijdsgrens is jouw product of dienst het meest geschikt?
  6. Wat zijn de normen en waarden van deze consumenten?
  7. Wat is het benodigde inkomen van de consument voor jouw product of dienst? Een laag, gemiddeld of hoog inkomen?
  8. Welke interesses of hobby’s hebben deze consumenten?
  9. Wat voor type mensen nemen jouw producten af? Zijn dit mensen met een gezonde levensstijl of juist mensen die graag genieten van het leven?
  10. Waar werkt jouw perfecte doelgroep? Dus in welke omgeving en rond welke tijdstippen bevinden deze consumenten zich?
  11. Waar koopt jouw perfecte doelgroep? Online? Offline? Beide?

Doelgroep bepalen voor de zakelijk markt

  1. Voor welke branches is jouw product of dienst geschikt?
  2. Op welke geografische plaatsen begeven zich de zakelijke klanten?
  3. Wat is de organisatiestructuur van jouw perfecte zakelijke doelgroep?
  4. Wie maakt deel uit van de DMU (Decision Making Unit) van deze zakelijke bedrijven? Dus met andere woorden ; wie heeft de autoriteit om beslissingen te maken of invloed daarop uit te oefenen binnen een bedrijf?
  5. Hoe verschilt de interne structuur en DMU-structuur per klant?
  6. Aan welke bedrijfsprocessen kan jouw product of dienst bijdragen? Dus wat is de echte toegevoegde waarde?
  7. Uit hoeveel werknemers bestaat de potentiële klant?
  8. Op welke markt richten deze klanten zich? Op de consumentenmarkt, zakelijke markt of juist internationaal?

Voor sommige bedrijven is het van belang om maar enkele vragen te beantwoorden en voor andere bedrijven is het belangrijk om zich te richten op de niche doelgroep. Zo kunnen kosten bespaard worden en kan de gemiddelde conversie stijgen door effectieve communicatie.

Het is vooral belangrijk om te beseffen dat je niet per se een perfecte doelgroep hoeft te hebben, maar je kunt ook verschillende niche doelgroepen hebben. De niche doelgroepen kunnen afgebakend zijn op basis van leeftijd, inkomen, geografische ligging of een combinatie van deze variabelen.

De valkuil van geen of geen volledige segmentatie

Startende ondernemers hebben vaak een bekende valkuil dat ze alle activiteiten op alle mogelijke klanten willen richten. Het nadeel daarvan is dat er algemene communicatieberichten, zowel online als offline, worden verspreid naar allerlei soorten klanten.

Het gevolg hiervan is dat er veel meer kosten worden gemaakt en de potentiële consument berichten krijgt te zien die niet aansprekend genoeg zijn. Met andere woorden, de berichten halen de consument onvoldoende over tot koop.

Nog meer segmentatie

Nadat je een of meerdere doelgroepen over hebt ga je nog verder met segmenteren. Je moet de volgende vragen gaan stellen:

  1. In hoeverre sluiten mijn producten of diensten aan bij mijn doelgroep(en)?
  2. In hoeverre moet ik mijn product of dienst aanpassen om de doelgroep nog beter aan te spreken?

Vooral deze laatste 2e vraag is belangrijk in dit proces. Het kan zijn dat je producten of diensten hebt die nog niet volledig op maat zijn voor jouw perfecte doelgroep.

De zoektocht naar de perfecte doelgroep hangt ook dicht samen met de samenhang naar jouw product. Jouw product of dienst moet zo perfect mogelijk aansluiten op de consument.

Neem als voorbeeld een leasecontract. Indien jij auto’s verkoopt onder leasecontracten en jouw consument behoefte heeft aan een korte looptijd, dan moet je hier duidelijk mee communiceren.

Doelgroep segmentatie

Optioneel: Een klantpersona maken

Idealiter kun je nog een klantpersona ontwerpen. Een klantpersona is een ontwerp of beschrijving van jouw ‘top klant’.

Het ontwerp of omschrijving kan er als volgt uit zien:

Bas, 30 jaar oud, woont samen met zijn gezin in Venlo. Bas heeft 2 jonge kinderen en een lieve vrouw. Bas is graag bezig in het dagelijkse leven en altijd op zoek naar nieuwe kansen. In zijn hobby’s, zoals badminton, is hij heel competitief en zo heeft hij ook een echte winnaarsmentaliteit.

Bas verkoopt als ondernemer via zijn eigen webshop zijn producten online. De particuliere consument koopt steeds meer bij Bas en Bas merkt dat er een behoorlijke omzetstijging het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden.

Bas heeft alleen zelf weinig kennis en ervaring met ‘online verkopen’. Bas ziet de mogelijkheden van Google Ads, organische vindbaarheid verhogen van een website, inzetten van Social Media kanalen en andere middelen. Bas heeft daarnaast ook een slecht overzicht wie nou precies zijn doelgroep is, omdat ze allemaal online kopen.

Bas is in dit verhaal de klantpersona van DGOC Online Marketing.

Wijk niet teveel af van de gekozen doelgroepen

Zodra de doelgroepen zijn vastgesteld, is het belangrijk om de producten en/ of diensten op maat aan te bieden. Vervolgens is het ook belangrijk om op maat en per doelgroep anders te communiceren. Indien jij je doelgroep concreet hebt omschreven, dan moet het mogelijk zijn om jouw bedrijf en product/ dienst in enkele zinnen duidelijk te omschrijven.

Maak een content marketing plan

Zodra je jouw perfecte doelgroepen in kaart hebt gebracht is het belangrijk om een content marketing plan te maken. Met een content marketing plan wordt bedoeld dat er een gericht plan is voor specifiek vooraf bedachte communicatieberichten voor een bepaalde doelgroep die verspreid worden via een of meerdere communicatiekanalen.

Deze communicatiekanalen kunnen zowel online als offline gebruikt worden. De berichten kunnen verkoopgericht zijn, gericht zijn op merkbekendheid of om juist betrokkenheid te creëren.

In het artikel over content marketing bureau beschrijven wij precies hoe dit plan eruit moet komen te zien. We lichten strategisch toe welke keuzes je moet maken en wat belangrijk is nadat je een doelgroep bepaling hebt gemaakt. Ook kun je ons artikel over online marketing strategie lezen.

Hulp nodig bij de doelgroep bepaling?

DGOC Online Markeitng is een online marketing bureau met een specialisatie in online optimalisatie. We zijn niet alleen gespecialiseerd in ‘online’ doelgroep bepaling, maar ook in het opstellen van een content marketing plan of het opstellen van gerichte berichten voor specifieke online doelgroepen. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk direct onze online marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies