Don Vermeer over webdevelopment en SEO
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 november 2015 

Don Vermeer over webdevelopment en SEO

Regelmatig neemt Marc interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Don Vermeer, webdeveloper, SEO specialist en mede-eigenaar van Media Ostrich.

Wie is Don Vermeer?

Ik kom uit Tilburg en ben 27 jaar. Van origine ben ik webdeveloper en ben steeds meer mijn eigen passie gaan volgen. Dat is organische SEO. Dus meer de technische kant. Zowel onpage als offpage.

Ligt jouw passie bij webdevelopment of SEO?

Mijn passie ligt bij de mix. Vroeger lag het wat simpeler maar nu gaat het steeds meer gemixed. Wil je een goede optimalisatie van je website dan zul je steeds meer de code in moeten duiken. Het gaat vaak ook om kleine dingetjes zoals integratie met sociale media of dat afbeeldingen op de juiste manier worden weergegeven.

Wat komt er na de trend rondom responsive websites?

Dat is een goede vraag. Ik denk persoonlijk dat het meer naar een soort van smart CMS gaat waar met name de focus ligt op het visuele. Het zal voor mensen voordeliger worden om een mooi ogende website te maken. Of dat goed is voor je SEO zul je van geval tot geval moeten bekijken.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten rondom SEO op dit moment?

Naar mijn mening is dat het mobiele vlak en voornamelijk de snelheid. Google is de mogelijkheden aan het bekijken om bij de rankingsfactoren ook snelheid te betrekken als zichtbaar element. De gebruiker kan dan een icoontje te zien krijgen als waarschuwing wanneer een site langzaam laadt. Afbeeldingen van groot formaat en externe scripts op je pagina (YouTube video’s) kunnen jouw website langzamer laten laden. Voor mensen die internationaal werken is ook een CDN (Content Delivery Network) interessant. Jouw bezoeker in het buitenland krijgt een kloon te zien van jouw website die gehost is op een server in het land waarin jouw klant zich bevindt.

Waarom ben je ondernemer geworden?

Mijn vriend (en nu compagnon) en ik liepen tegen het einde van ons contract aan en voelden ons niet voldoende uitgedaagd om verder te gaan. We zijn met elkaar in gesprek gegaan en besloten de gok te wagen. Mocht het iets worden dan is het leuk en wordt het niets dan staat het altijd goed op je CV. We zijn gelijk fulltime begonnen nadat onze contracten afliepen.

Hoe krijg je McDonald’s als klant?

Dat ging via via. Doordat andere klanten lovend over ons spraken zijn we bij McDonald’s terecht gekomen. We onderhouden op dit moment de sociale media van een McDonald’s vestiging in Tilburg.

Kun je iets vertellen over het project GroeiLokaal?

Dat is een oud project van mij. Voorgekomen uit een initiatief genaamd “8 uur overwerken” hier in Tilburg. Je gaat met een aantal creatievelingen overwerken voor een non-profit organisatie of een goed doel. Als resultaat is deze website daaruit gekomen. Het is een platform voor lokale initiatieven.

Welke middelen zet je in voor zelfpromotie?

We gebruiken letterlijk en figuurlijk alles!

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Dan zie ik mezelf als een ondernemer met meerdere bedrijven/concepten. We willen concepten opzetten en deze laten overnemen door andere mensen en vervolgens over gaan naar een nieuw concept.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Backlinks… Zorg dat mensen naar jou linken. Het is behoorlijk veranderd de afgelopen jaren, maar als het relevant is voor jouw website dan is het nog altijd iets waar aan je moet denken. Het gaat met name om goede kwaliteit links.

Wil jij alle antwoorden van Don weten en het hele verhaal? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Zoekmachine optimalisatie hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van hogere posities in Google? SEO uitbesteden is dan een logische stap om je hierbij te ondersteunen. Ga met ons in gesprek en verken de mogelijkheden om steeds meer bezoekers op jouw website te verwelkomen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies