De 4 beste e-commerce biedstrategieën in Google Ads
De 4 beste e-commerce biedstrategieën in Google Ads
04 augustus 2021 
4 min. leestijd

De 4 beste e-commerce biedstrategieën in Google Ads

Je hebt een webwinkel, je gebruikt Google Ads, maar je twijfelt telkens over de juiste biedstrategie. Welke Google Ads biedstrategieën moet je nu eigenlijk gebruiken?

Wie mij een beetje kent weet dat Google Ads het specialisme is waar ik mezelf het meeste mee bezig houd. We gaan het specifiek hebben over 4 Google Ads biedstrategieën voor als je een e-commerce bedrijf of webwinkel hebt. Er zijn er wel meer, maar wij richten ons op de beste 4 biedstrategieën waar ik zelf altijd mee werk en mee test.

Voor de volledigheid noem ik kort de biedstrategieën waar je als e-commerce ondernemer niets mee hoeft te doen:

  • Klikken maximaliseren
  • Doel vertoningspercentage
  • Handmatige CPC

Zo, en nu mag je deze drie meteen weer vergeten en gaan wij verder met wat wel belangrijk is voor ons, namelijk:

  • Doel CPA
  • Conversies maximaliseren
  • Doel ROAS
  • Conversiewaarde maximaliseren

Doel CPA

De e-commerce biedstrategie die ik zelf het meest gebruik is Doel CPA omdat deze strategie vaak het makkelijkst werkt bij de doelstelling van onze klanten. De afkorting CPA staat voor Cost Per Action. Bij Doel CPA geef je een maximaal bedrag aan dat jij wil uitgeven per sale, ofwel per transactie. Stel dat ik een Doel CPA heb van €5. Dit houdt in dat ik maximaal €5 per transactie wil betalen, ongeacht voor hoeveel Euro men in mijn webshop bestelt.

Dit kun je bijvoorbeeld baseren op de historisch gemiddelde orderwaarde van je webshop. Stel, je wil 10% uitgeven aan campagnebudget en je hebt een gemiddelde orderwaarde van €50. In dit geval wil je dus een Doel CPA instellen van €5 om dit doel uiteindelijk te bereiken. Je gebruikt deze strategie dus vooral als je de kosten onder controle wilt houden per transactie, zonder dat je een limiet stelt aan je gehele campagne budget. Bovendien is deze strategie niet verbonden met een specifiek omzetdoel.

Conversies maximaliseren

De volgende biedstrategie lijkt enigszins op de vorige. Conversies maximaliseren doet in essentie hetzelfde als Doel CPA, namelijk: automatisch aansturen op zoveel mogelijk conversies. Het verschil is dat Google Ads bij Conversies maximaliseren zoveel mogelijk conversies probeert te realiseren binnen een vastgesteld budget. Dus stel dat jij een dagbudget hebt €50 op een campagne, dan zal het algoritme van Google Ads proberen om zoveel mogelijk sales te realiseren binnen die €50. Er wordt dan vooral aangestuurd op mensen die geneigd zijn om daadwerkelijk iets te bestellen, ook al zou het slechts een bestelling van €10 zijn. Bij deze biedstrategie wordt geen rekening gehouden met een minimaal bestelbedrag. Afhankelijk van wat jouw doelen zijn maak jij hier een keuze in. Gaat het jou erom zoveel mogelijk transacties te realiseren en doet het er voor jou nu nog niet zoveel toe hoe hoog de waarde van die transacties is? Dan is Conversies maximaliseren een interessante biedstrategie om te gebruiken.

Doel ROAS

Deze biedstrategie is ook weer gebaseerd op omzet in de webwinkel, maar hier laten we het vaste bedrag per transactie helemaal los. In plaats daarvan zorgt Google Ads ervoor dat we een zo hoog mogelijke gemiddelde orderwaarde realiseren binnen een bepaald bereik. De afkorting ROAS staat voor: Return On Ad Spend. Doel ROAS werkt met percentages en deze strategie lijkt heel veel op Doel CPA, dus we kunnen dezelfde rekensom weer gebruiken. Stel je hebt een gemiddelde orderwaarde van €50 in de webshop en je wil maximaal 10% uitgeven aan Google Ads dan is dit wederom €5 per order. Om je Doel ROAS te berekenen ga je als volgt te werk. De orderwaarde is in ons geval tien keer zo groot als je advertentiekosten. Als we aannemen dat de €5 aan advertentiekosten 100% is en de orderwaarde is tien keer zo groot, dan is 100% keer 10 dus 1000%. Je stelt dus een percentage in en op basis daarvan gaat het Google Ads algoritme aan het werk. In ons voorbeeld moet dus elke Euro die erin gaat het tienvoudige opleveren, maar je hoeft hierbij niet aan te sturen op hoogte van de kosten per transactie of hoeveelheid transacties binnen een vastgesteld budget. Deze biedstrategie is dus heel erg flexibel en gebaseerd op de uiteindelijke opbrengst. Naast Doel CPA is dit mijn tweede favoriete en zeer effectieve biedstrategie.

Conversiewaarde maximaliseren

Tot slot is er nog Conversiewaarde maximaliseren. Deze strategie lijkt op Doel ROAS, met als verschil dat je bij Doel ROAS aanstuurt op een percentage dat je gemiddeld per transactie wilt realiseren, terwijl je bij Conversiewaarde maximaliseren aanstuurt op een maximaal dagbudget. Het maakt bij dit dagbudget niet uit hoeveel transacties er zijn, als er maar een zo hoog mogelijke totale conversiewaarde wordt gehaald. Je zegt dan eigenlijk tegen Google dat je liever twee sales hebt van ieder €80 dan drie sales van ieder €50. Dus niet het aantal conversies, maar de waarde van de conversies is hierbij van belang.

Dit zijn anno juli 2021 de 4 beste Google Ads biedstrategieën. Je weet natuurlijk nooit welke nieuwe strategieën er in de toekomst zullen verschijnen en of deze strategieën over een aantal jaar nog steeds de beste zullen zijn. Houd dus mijn blog en podcast in de gaten om altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing! Word ook gratis lid van mijn platform Succes met e-commerce voor onder andere een 16-delige video serie over Google Ads waarin ik nog meer uitleg geef. Bovendien zorg ik er persoonlijk voor dat de inhoud altijd up to date is zodat jij het maximale uit je online marketingcampagne kunt halen.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen