DGOCblog E-mailmarketing voor webwinkels: de vraagstukken

E-mailmarketing voor webwinkels: doen of niet doen?

E-mailmarketing voor webwinkels is al jaren een hot topic. De ene webwinkel zweert bij deze online marketing tool en haalt daar wel tot  1/3 van zijn omzet uit en voor de andere webwinkel is het een activiteit die “erbij hangt”. Hoe kan het toch zo zijn dat de verschillen zo groot zijn?

E-mailmarketing voor webwinkels: de vraagstukken

In dit artikel zal ik enkele van de veel voorkomende vraagstukken behandelen en duidelijk maken waarom e-mailmarketing voor de ene webwinkel onmisbaar is en voor de andere webwinkel te missen is als kiespijn.

E-mailmarketing als tool voor herhalingsaankopen

E-mailmarketing als tool voor herhalingsaankopen is ofwel fantastisch of het levert bijna niks op. De verschillen zijn groot. E-mailmarketing is bijvoorbeeld een minder sterke tool voor een webwinkel in auto-onderdelen. Als er iets is stuk is gegaan moet dit zo snel mogelijk vervangen worden. Mensen gaan dan zoeken via Google. Producten die een directe behoefte moeten vervullen zijn minder geschikt voor e-mailmarketing. E-mailmarketing kan hier wel ingezet worden voor branden zodat mensen aan jouw merken denken wanneer de aankoop behoefte er is.

Een online boekenwinkel heeft een grotere kans om herhalingsaankopen te stimuleren. Je kunt nieuwe mailings sturen op het juiste moment om nieuwe titels aan te kondigen en op die manier de verkopen stuwen.

E-mails vanuit de horeca zitten hier dan weer tussenin. Een dergelijke mail zou je kunnen bewaren tot het moment waarop je honger hebt en een bestelling wilt plaatsen uitgaande van een bezorgservice. Bij restaurants waar je naartoe kunt gaan kun je goed inspelen op de vele feestdagen momenten en vooraf de reserveringen vol krijgen via acties met e-mailmarketing.

Hoe is de e-mail lijst van de webwinkel opgebouwd?

In een ideaal scenario bij e-mailmarketing voor webwinkels bestaat je lijst uit mensen die bewust een opt-in hebben gedaan voor jouw lijst en bewust ervoor hebben gekozen om jouw boodschappen te ontvangen. In de praktijk komen adressen vaak ergens anders vandaan of zijn ze bijvoorbeeld afkomstig van een bedrijfsovername. Dan zie je dat er veel verloop zal zijn, klachten zullen komen en dergelijke. Zorg er voor dat je in dialoog blijft en dat je lijst “schoon” is.

Hoe vaak wordt er een e-mail verzonden?

Mensen die langer dan een half jaar geleden bij jou iets besteld hebben zullen zich dit niet herinneren, daardoor wordt een mailing dan al snel als spam ervaren. Kortom, zorg ervoor dat je vanaf het eerste moment regelmatig blijft communiceren. Ook zonder grote acties kun je altijd wel iets bedenken. Zorg dat je minimaal maandelijks in beeld blijft bij je klanten. Al is het maar vanuit een branding oogpunt.

Komt de e-mail goed aan in de mailbox van de ontvanger?

Dit is simpel op te lossen met de juiste software. Denk bijvoorbeeld aan MailChimp, Copernica, ActiveCampaign en alle andere vergelijkbare pakketten. In al die programma’s kun je specifieke dingen doen waardoor jouw berichten niet terecht komen in de reclame map. Dit niet 100% te sturen maar er zijn een aantal stappen te ondernemen. Denk bijvoorbeeld ook aan hoe je mail is opgebouwd. Is het een html mail? Zitten er gekke dingen in? Ook dit zijn belangrijke factoren.

Is de inhoud van de mailing aantrekkelijk genoeg?

Op het moment dat jij je lijst elke maand ongeveer dezelfde boodschap stuurt zal de interactie enorm afnemen. Wees creatief en zorg ervoor dat je niet telkens hetzelfde doet. Geef bijvoorbeeld ook eens dingen weg, doe een prijsvraag of iets dergelijks. Houd het spannend ;). Het allerbelangrijkste is dat je e-mail inhoud zo waardevol is dat de ontvangers er naar uitkijken om deze weer te mogen ontvangen.

Wordt er persoonlijke inhoud in de mailings meegenomen?

Vaak worden er algemene nieuwsbrieven verstuurd en wordt er weinig of niets gedaan met de beschikbare persoonlijke data zoals: aankoopgeschiedenis, man/vrouw segmentatie enzovoorts. Je weet steeds meer van je klant, doe er dan ook iets mee. Een voorbeeld van een partij die dit regelmatig heel leuk doet is Bol.com. Zorg er dus voor dat jouw mailing zo persoonlijk mogelijk wordt.

E-mailmarketing voor webwinkels: een conclusie?

Een echte conclusie is er in dit thema niet. Elke webwinkel moet voor zichzelf de overweging maken of er wel of niet gebruik wordt gemaakt van e-mailmarketing. Ik persoonlijk vind dat iedereen in verschillende mate baat heeft bij e-mailmarketing. Al is het maar om in beeld te blijven en om ervoor zorgen dat wanneer je nodig bent men naar jou zoekt en niet naar het product of de dienst in het algemeen. Wees top of mind.

Denk voor jezelf na wat jij met e-mailmarketing zou kunnen doen. Laat ons weten wat jouw best practice is. Ik zie je mailtje graag tegemoet. Of ga met mij in gesprek op onze stand tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Dit artikel is een publicatie in de serie artikelen rondom webwinkel marketing. Bezoek ook onze stand op de Webwinkel Vakdagen op 24 of 25 januari.

Marc