Effectieve Facebook campagnes met Kevin Bruggink
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 maart 2016 

Effectieve Facebook campagnes met Kevin Bruggink

Regelmatig neemt Marc interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Kevin Brugman, de Business Development Manager bij Social Blue.

Wie is Kevin Bruggink?

Ik ben 26 jaar, woon in het pietoreske Westerwoud. Ik ben bijna 2,5 half jaar werkzaam bij Social Blue. Ik ben begonnen als marketeer en na een jaar ben ik Business Development Manager geworden. In deze functie test ik alle nieuwe features van Facebook en Instagram en vervolgens kijk ik bij welke klanten deze het beste passen. Daarna instrueer ik de marketeer over hoe ze deze het beste kunnen gebruiken. Sinds 2 maanden ben ik tevens trainer bij de Social Blue Academy.

Hoe is Social Blue ontstaan vanuit Scoot Media?

Ik ben aangenomen door Social Blue. Scoot Media hield zich voornamelijk bezig met lead generatie via e-mailmarketing. Facebook bewees steeds meer een groot medium te worden. Toen heeft de directeur de vertaalslag van e-mail naar Facebook gemaakt.

Waarom hebben jullie die volledige focus op Facebook?

Facebook heeft 1,5 miljard actieve gebruikers. Ze zijn het grootste platform ter wereld. De segmentatie is het beste. Geen enkel platform heeft het zo uitgebreid. Verder hebben ze een relatief goedkope inkoop. Die combinatie zorgt ervoor dat het een ideaal platform is op in te adverteren.

Wat was een van de meest succesvolle campagnes en waarom?

Dat moet ik direct aan de campagne denken voor de NS International. Dat ging om een nieuwsbrief inschrijving voor vrouwen met kinderen die graag reizen. Daarmee hebben we vierhonderdzestigduizend mensen bereikt. Met een conversieratio van 60% voor de nieuwsbrief en aanvullend vanuit de e-mail directe conversie op NS producten waren wij zeer tevreden. Je ziet in dit voorbeeld dat een TV-campagne in combinatie met Facebook ontzettend goed werkt.

Waaruit bestaat de training van de Social Blue Academy?

Voor ondernemers die niet de capaciteit hebben om klant bij ons te worden. We geven hier tips en trucs om op een goede manier te kunnen adverteren op Facebook. Het is een zes stappen plan. We leren eerst de structuur van Facebook, hoe zit het allemaal in elkaar. Daarna leer je de basis van Facebook Adverteren. Daarna ga je naar de bovenste verdieping van het pand met ons aan een lange tafel zitten en krijg je een laptop van ons ter beschikking. Samen zetten we een campagne en een add set op. We leren segmenteren en het creëren van advertenties, welke teksten en afbeeldingen werken goed. De laatste stap is leren alles te onderhouden en te optimaliseren.

Hoe belangrijk is remarketing binnen jullie campagnes?

Je kunt leads generen maar we hebben ook een remarketing kant. Als iemand een product niet heeft gekocht krijgt hij deze later nog eens in zijn tijdlijn te zien. Heeft een persoon het product wel gekocht krijgt hij aanverwante producten te zien. Dit is dynamische remarketing. Dat houdt in dat je per product mensen in bepaald poeltje kunt plaatsen zodat ze jouw product niet vergeten. Als ik bijvoorbeeld bij een bushokje sta te wachten en op zoek ga naar nieuwe tennisschoenen. Ik zoek daar naar op mijn mobiel en zie schoenen, wil ze kopen, maar op dat moment komt de bus aan. Ik kom thuis en heb nooit meer aan de schoenen gedacht. Als ik dan op de desktop door mijn tijdlijn scrol zie ik dat product terug komen en koop ik ze. Je ziet dat de CTR cijfers op mobiel heel hoog liggen, maar op desktop apparaten liggen de sales hoger.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik weet niet waar ik dan ben. Ik probeer wel altijd te groeien. Als ik het gevoel heb dat ik stil sta zal ik een nieuwe route uitkiezen. Maar als ik zie hoeveel we met ontwikkelingen bezig zijn denk ik dat ik nog wel bij Social Blue zit. Misschien niet in Nederland maar wel bij Social Blue.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Als het gaat om Facebook adverteren dan is mijn tip: ga niet uit van je eigen gevoel, doe geen aannames. Maar TEST TEST TEST. Dat is het allerbelangrijkste. Daarbij wil ik me aansluiten bij een quote die ik vond op Instagram: “If you know what matters to people you can be what matters to them”.

Wil jij alle antwoorden van Kevin weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies