arrow_drop_up arrow_drop_down
21 november 2019 

Emoji marketing: de trend in creatieve social media campagnes

Smileys, emoticons en emoji’s zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Er is zelfs een Wereld Emoji Dag in het leven geroepen. Door de toenemende populariteit en oneindige mogelijkheden worden emoticons ook steeds vaker gebruikt op sociale media. En wat blijkt? Emoticons op sociale media vergroten de betrokkenheid, het bereik en zorgen voor interactie met volgers. In dit blog bespreken we 5 creatieve sociale media campagnes met emoticons in de hoofdrol. Is emoji marketing de nieuwe trend?

Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te versturen

Emoticon marketing Domino's

Vanuit je luie stoel een pizza bestellen was al nooit een opgave, maar Domino’s maakt het wel heel makkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is met je Twitter account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je bestelling is geplaatst. Wel eerst even je Twitter-account aan je Domino’s profiel koppelen, want dan weten ze wat je lievelingspizza is, maar dat is dan ook alles. Het is niet moeilijk voor te stellen dat bedrijven met dit soort acties hun omzet zien stijgen en een beter imago creëren.

Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍

Emoji marketing Alpro

Nog niet zo lang geleden heeft Facebook een nieuwe like-button geïntroduceerd. Iets waar de marketingafdeling van Alpro handig op in heeft gespeeld met een fraai stukje emoji marketing. Ze vroegen hun volgers welke Amandeldrink favoriet was en de vraag kon beantwoord worden aan de hand van de emoji die geïntegreerd is in de like-button van Facebook. Een goede en innovatieve manier om erachter te komen wat (potentiële) klanten willen en vinden.

Ditzo adverteert met emoticons ter aankondiging WhatsApp dienst 🚗

Emoji marketing Ditzo

WhatsApp, het ideale middel om snel, al dan niet geïllustreerd door emoticons, een boodschap door te geven. Bellen naar een callcenter van een verzekeringsmaatschappij gaat meestal een stuk minder snel. Ditzo maakte van die ergernis een deugt en opende een WhatsApp account: “Niet in de wacht, maar een WhatsApp.” Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoji en die hebben dan ook de hoofdrol in de campagne die deze nieuwe dienst onder de aandacht brengt.

#doeslief campagne van SIRE

Emoji marketing SIRE

SIRE is een Nederlandse stichting die reclamecampagnes maakt over onderwerpen die door de makers als maatschappelijk probleem worden gezien, zoals situaties van onaardig gedrag. Met de #DOESLIEF campagne houdt SIRE Nederland een spiegel voor. Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Colin twittert: „Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren. Een geschrokken emoji volstaat. En natuurlijk de hashtag: #Doeslief.

IKEA heeft haar eigen emoticons pakket

Emoji marketing IKEA

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus. Volgens IKEA zouden deze verschillen kleiner worden als ze in de communicatie met elkaar meer emoji’s zouden gebruiken 👫. Daaropvolgend ontwikkelde de Zweedse meubelgigant haar eigen palet aan emoticons. Hét middel om thuis samen beter door één deur te kunnen. Nu worden de emoticons slechts nog gebruikt in hun app om productgroepen te categoriseren, maar wellicht dat ze in de toekomst ook zichtbaar zijn in de online communicatie en in de fysieke winkels.

Ook Emoji Marketing toepassen?

Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke sociale media kanalen en een stukje creativiteit, zoals met emoji marketing, kan zeker geen kwaad. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want met een duidelijke sociale media strategie is het beheren van je kanalen zo gepiept! Wil je meer weten over de mogelijkheden? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.

Dit gastblog werd geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions.

Over de schrijver
Jeroen van der Zwet is SEO & Content Marketeer bij JM Promotions & Promoboer.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies