Facebook Adverteren met Wendy Kerssens in de podcast
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 april 2017 

Facebook Adverteren met Wendy Kerssens

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Wendy Kerssens, specialist op het gebied van Facebook adverteren.

Wie is Wendy Kerssens?

Ik ben social advertising specialist. Ik heb me gespecialiseerd in Facebook en Instagram advertenties. Om je bereik te vergroten en meer nieuwe leads aan te trekken via advertenties. Mijn thuisbasis is Alkmaar, maar ik kan vanuit elke locatie werken.

Hoe is jouw voorliefde voor Facebook adverteren ontstaan?

Het heeft heel lang geduurd voordat ik een richting durfde te kiezen. In feite ben ik er 3,5 jaar geleden ingerold toen ik voor een opdrachtgever kansen zag op het gebied van Facebook adverteren. Toen stond het adverteren eigenlijk nog in zijn kinderschoenen. Ik ben me erin gaan verdiepen en dit was achteraf gezien op het juiste moment. Ik ben als het ware met het platform mee gegroeid. Vorig jaar rolden er een aantal mooie klussen op mijn pad van ondernemers die me vroegen hen te helpen met Facebook. Dit gaf me eigenlijk het laatste zetje om ervoor te kiezen.

Waarom ben je een podcast begonnen?

Ik volg veel Amerikaanse specialisten, daar is podcasten heel groot. Ik vind het om meerdere redenen interessant. Je kunt iets van jezelf laten horen, mensen kunnen luisteren wanneer ze zelf willen. Maar het is ook nog een kanaal waar de grote spelers nog geen invloed op hebben. Dat maakt het ook extra interessant. De persoonlijkheid ervan vind ik belangrijk. Mensen weten zo met wie ze in zee gaan. Ze komen met mij persoonlijk in aanraking.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij een nieuwe Facebook campagne?

Allereerst je propositie, wat heb je aan te bieden. Wat ik vaak zie is dat mensen direct hun product of dienst willen verkopen en daar een advertentie voor maken. Dit is het eerste aandachtspunt. Ga niet direct je producten en diensten verkopen via Facebook advertenties. Je moet het eerst opbouwen, men moet je eerst leren kennen. Je moet het vertrouwen winnen voordat er sales plaats kunnen vinden. Facebook is daar heel geschikt voor.

Welke beginnersfouten kunnen we voorkomen in Facebook adverteren?

Wat ik al eerder noemde gebeurt heel veel en de targeting. Targeting is echt de sleutel van adverteren. Daar wordt ook veel naar koude contacten gekeken terwijl je eerst het laaghangende fruit moet plukken. Je zou moeten beginnen met de klanten die je al kennen. Er gaan daar veel dingen mis, dit ligt vaak ook aan gebrek aan kennis. Mensen weten vaak niet wat er allemaal mogelijk is. Daar gaat het nog wel eens mis. Doelgroepen worden vaak te klein doordat enkel op interesses wordt gezocht waardoor het niet werkt.

Hoe effectief is adverteren op Instagram inmiddels?

Dat hangt van je doelstelling en doelgroep af. Bij de jongere doelgroep tot 35 jaar is het interessant. Het kanaal is enorm gegroeid. In Nederlandse gebruikers is het zelf verdubbeld afgelopen jaar. Voor conversies is het nog minder geschikt maar qua branding is het ideaal.

Welke tools gebruik je binnen jouw werk?

Ik gebruikt nauwelijks tools. Bij tools komen ook heel wat beperkingen kijken. Ik gebruik met name de Facebook Power Editor en weinig externe tools. Voor mij werkt dit.

Is het verzamelen van likes nog een goed idee?

In mijn ogen totaal niet. Maar het is tweeledig. Het verzamelen van likes werd al snel als doel gesteld maar dan bereik je maar een heel klein groepje. Je kunt dan beter adverteren met je content of een weg-gever. Daar kun je dan beter je geld aan uitgeven. Het is wel interessant om volgers te hebben omdat deze doelgroep goedkoper is om op te adverteren. Maar ik zou nooit rechtstreeks advertenties uit zetten voor likes/ volgers.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Jeetje wat een vraag. Ik zou erin gaan zwemmen. Ik maak er een zwembad van.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Kies. Kies waar je op wilt inzetten en ga daar vol voor. Ga vanuit daar verder uitbreiden. Alle kanalen beheersen gaat niet, dus maak keuzes. Neem waar jij je goed bij voelt en niet wat de massa doet.

Wil jij alle antwoorden van Wendy weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Wil je meer online omzet met behulp van Facebook? Wij kunnen je daar mee helpen. Neem eens een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies