Facebook Marketing met Youri Meuleman

Facebook Marketing met Youri Meuleman

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Youri Meuleman.

Wie is Youri Meuleman?

Ik houd me voornamelijk bezig met het helpen van ondernemers bij hun online groei. Daarin leg ik hoofdzakelijk de focus op Facebook advertising in combinatie met e-mailmarketing om zo het grootste gedeelte van de funnel uit te werken en niet enkel meer bezoeker naar de website realiseren.

Hoe is jouw Facebook marketing avontuur begonnen?

Dat is begonnen toen ik 12 was en mijn eerste webwinkel begon in tweedehands spullen. Ik vond het super leuk om op kleedjes te staan en onze rotzooi te verkopen. Ik ging ook tussendoor zelf op de rommelmarkt spullen kopen om deze met een kleine marge vervolgens weer zelf te verkopen. Toen ik een keer bij een oom logeerde die programmeur was vroeg hij me of ik het niet leuk zou vinden om dit online te gaan doen. Zo is het begonnen. Tot de tweedehandsproducten op waren.

Via een nieuwsbrief van Paypal kwam ik op een website terecht die Buying Coins heette. Een Chineese AliExpress-achtige webshop. Daar ben ik accessoires gaan inkopen en verkocht deze vervolgens weer. Ik heb een stuk of 10-12 webshops gehad waarvan er een aantal erg succesvol waren. Vervolgens heb ik stage gelopen bij Eelco de Boer. De intentie was dat ik 6 maanden zou blijven. Dat werden drie en een half jaar loondienst. Ik zag dat steeds meer ondernemers gingen toepassen, daar zag ik de uitdaging in en ben ervoor gegaan.

Welke strategieën werken nog in 2018?

Ik merk dat Facebook zichzelf veel meer gaat indekken waar het gaat om privacy. Zo zijn partner categories verdwenen. Maar als je terug kijkt naar wat het eigenlijk inhoud hebben wij in Nederland daar geen last gehad omdat wij deze categorieën nooit gehad hebben. Als ik kijk naar de resultaten binnen advertising zie ik weinig verschil. Er zijn op dit moment twee stromen. Aan de ene kant wordt het drukker waardoor de advertentie prijzen toe nemen.

Maar er zijn ook steeds meer ondernemers die zich meer op hun Instagram gaan richten of terug vallen op Google Adwords. Dit met name omdat Google veel stabieler is. Wanneer je op Facebook een campagne hebt staan kan die na een aantal dagen ineens 6x zo duur zijn.

Welke andere marketing technieken pas je toe?

Ik heb me echt gespecialiseerd in Facebook advertising het afgelopen jaar. Nu merk ik wel dat er een verschuiving plaats aan het vinden is in de focus die ik wil hebben. Met ieder platform en iedere techniek kun je een succesvolle business opbouwen. Het is maar net waar je de focus op legt. Voor nu wil ik aandacht blijven besteden aan Facebook. Maar er is meer. Ik ben nu een kennisbank aan het opbouwen en heb een afspraak staan met een videograaf om remarketing te testen op Youtube. Zo wil ik iedere maand een thema maand creëren om een nieuw kanaal te ontdekken.

Kun je iets vertellen over het Facebook Marketing event?

8 september in Amsterdam organiseer ik het Facebook Marketing event. We gaan daar iedere stap van het funnel proces onder de loep nemen. Ik hoor van veel ondernemers dan ze Facebook gaan gebruiken omdat ze denken dat het hun redmiddel zal zijn. Het werkt goed en heeft een lage drempel. Maar enkel bezoekers naar je website krijgen is geen succesvolle strategie. Dus ik start vaak met, hoe de klant nu echt bij je komt. Op het event gaan we de nieuwste strategieën en updates bespreken. Vervolgens gaan we de strategieën in duiken over hoe je meer omzet kunt realiseren.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Ik ben veel meer aan de bedrijven aan het bouwen die we samen opzetten. Als freelancer neem ik geen nieuwe klanten meer aan en de klanten die ik heb bouw ik langzaam af. Ik stop mijn aandacht nu in onze bedrijven en kansen om nu op door te pakken. Ik geloof enorm in Facebook en Facebook adverteren. Maar of dat over 5 jaar nog zo is betwijfel ik. Ik denk dat er om de zoveel jaar een nieuw platform gaat komen waar iedereen op dat moment mee bezig is.

Rond september willen we gaan starten met een platform voor content marketing met een SEO gedachte. Verder ben ik een boek aan het schrijven dat zo goed als af is.

Hoe kun je met dienstverlening opschalen?

Als ik naar mijn eigen proces kijk (ik denk dat iedere ondernemer dit 1 op 1 kan kopiëren). Telkens wanneer ik een nieuwe klant aannam verhoogde ik mijn uurtarief een beetje. Totdat ik vol zat. Daarna heb ik online product gemaakt. Ik merkte dat een hoog geprijsd product toch serieuze marketing vereist. Vandaar dat ik er front-end producten voor ben gaan zetten. Zo kom je in de funnel terecht naar het eindproduct. Zo werd het allemaal schaalbaar. Zo blijven we telkens uitbouwen en dingen automatiseren.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik heb hem een keer gehoord. We hebben hier een tafeltennis tafel. Ik zou lekker genieten, lekker pingpongballen.

Wil jij alle antwoorden van Youri weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Marc