arrow_drop_up arrow_drop_down
14 november 2019 

Google Bert update [dit moet je hier over weten]

De afgelopen weken ging het in veel online media over de Google Bert update. Het is volgens Marketingfacts* de grootste Google update in vijf jaar. Ook Neil Patel* kwam direct met een groot artikel rondom de update. Nu de storm van publiciteit is gaan liggen, is dit een mooi moment om de Google Bert update eens onder de loep te nemen.

Wat is de Google Bert update?

Eind oktober 2019 kondigde Google de update aan en wanneer dit gebeurt is het over het algemeen genomen een kwestie van weken voordat deze overal actief is. Zoals heel vaak het geval, was o.a. Amerika als eerste aan de beurt.

Google publiceert dagelijkse wijzigingen in de vorm van kleine updates op het algoritme, maar alleen wanneer de veranderingen naar verwachtingen een grote impact zullen hebben, worden deze als grote updates aangekondigd en wordt er vanuit Google iets over gepubliceerd. Deze updates hebben altijd leuke namen zoals Google Pinguïn, Google Florida, Google Panda, et cetera.

Wat de Google Bert update in essentie doet is het volgende: het geeft betere zoekresultaten gebaseerd op de context van zoekopdrachten. Het Bert-algoritme zorgt ervoor dat Google zoekopdrachten nog beter gaat begrijpen. Dit zal vooral effect hebben op langere zoekopdrachten, die we steeds meer gaan gebruiken en is een voorloper op de groei in voice-search.

Creatief met Google Bert

Wat Google over de Bert update zegt

“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.

Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like ‘for’ and ‘to’ matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

De essentie van de boodschap is dat Google steeds meer probeert om natuurlijk taalgebruik van mensen te vertalen in goede zoekresultaten of zelf directe antwoorden op vragen. In mijn optiek is dit een zeer goede ontwikkeling. We hebben jarenlang artikelen geschreven vanuit de “SEO bril”. Kortom, was een artikel zo opgebouwd dat deze zou gaan scoren in de zoekresultaten.

In essentie is die werkwijze niet zuiver en dat geeft Google hiermee ook duidelijk aan. Schrijf vanuit de gedachte dat hetgeen je maak van toegevoegde waarde moet zijn voor de lezer, de consument. Zelf ben ik hier altijd al voorstander van geweest.

2 praktische voorbeelden van Google Bert

Google geeft op haar blog* een aantal voorbeelden van hoe Google Bert de zoekresultaten beïnvloed. Ik behandel er twee hier in het Nederlands ;).

2019 brazil traveler to usa need a visa

Google Bert update: 2019 brazil traveler to usa need a visa

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat voorafgaand aan de update mensen bij de zoekterm “2019 brazil traveler to usa need a visa” nog resultaten te zien kregen over het reizen van Amerika naar Brazilië, terwijl uit de zoekopdracht duidelijk blijkt dat dit niet relevant is. In de situatie na de update is dit euvel verholpen en is het zoekresultaat relevanter geworden.

do estheticans stand a lot at work

Google Bert update: do estheticans stand a lot at work

Ook hier zien we dat Google Bert in staat is om een relevanter zoekresultaat weer te geven. In het zoekresultaat na de update is Google beter in staat om woord “stand” te koppelen aan het fysieke staan.

Beantwoord vragen van mensen en wees relevant

Iets wat altijd al een goed idee was en dat nu ook zal blijven na de Bert update, is het maken van content waarmee je direct vragen van mensen beantwoord. Nu Google Bert actief is zal het belang hiervan alleen maar toenemen, omdat context van de in Google gestelde vragen beter wordt begrepen door de zoekmachine.

Het maken van dit soort content hoeft niet altijd in enorm lange blogs, maar kan bijvoorbeeld ook via een FAQ of via een kennisbank, zoals wij dat doen met de Online Marketing Kennisbank.

Mijn advies: blijf bij jezelf

De Google Bert update is in mijn optiek geen update waardoor je jouw gehele SEO werkwijze op de kop zou moeten gooien. Mijn filosofie en de werkwijze van ons hier bij DGOC Online Marketing blijft hetzelfde. Maak content voor mensen en probeer waarde toe te voegen. Als je vanuit die filosofie werkt zul je succesvol zijn. Dit was al waar voor deze update van Google en dat blijft ook waar.

Heb je hulp nodig bij jouw SEO-strategie? Neem dan vooral eens contact met ons op.

Bronnen voor dit artikel:

* Google blog artikel
* Marketingfacts artikel
* Neil Patel artikel

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies