Google Digitale Werkplaats: waardevol om te volgen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 oktober 2019 

Google Digitale Werkplaats: doen of niet doen?

Als ervaren online marketeer is het best een aparte ervaring om door de Google Digitale Werkplaats heen te lopen en voor die certificering te gaan. Aangezien ik mijn studenten op de Fontys Hogeschool in Eindhoven heb gevraagd om dit te doen, leek het me niet meer dan normaal om hier zelf ook even doorheen te lopen. Dit leverde mij een dubbel gevoel op…

Wat is Google Digitale Werkplaats?

De Google Digitale Werkplaats is een online trainingsomgeving van Google met daarin tientallen lessen over online marketing. De opzet is zo gemaakt dat je hier doorheen kunt lopen zonder ervaring in het online marketing vak of een hele berg voorkennis. Je kunt de online lessen volgen in je eigen tempo en je kunt hiermee ook een certificaat behalen. De trainingen van de Google Digitale Werkplaats zij bovendien gratis te volgen.

Deze digitale werkplaats kun je ook zomaar offline tegenkomen. Met Google Digitale Werkplaats On Tour bezoek Google grote steden en kun je workshops op locatie volgen.

Google Digitale Werkplaats On Tour

Bron foto: vanHoorn Design

Voor wie is Google Digitale Werkplaats bedoeld?

In eerste instantie is Google Digitale Werkplaats gemaakt voor ondernemers. Google zegt hierover dat Nederlanders bekend staan als goede starters, maar dat we qua groei achterblijven bij andere Europese landen. Dit programma moet ondernemers helpen om sneller stappen te zetten met online marketing en zo meer groei te faciliteren. Inmiddels vallen niet alleen ondernemers, maar ook studenten onder de doelgroep van de Google Digitale Werkplaats.

De kern van het programma is om ervoor te zorgen dat ondernemers en studenten zich sneller kunnen ontwikkelen op het gebied van online marketing.

Hoe beoordeel je de content van Google Digitale Werkplaats?

Als ervaren online marketing specialist kijk ik op twee manieren tegen de Google Digitale Werkplaats aan. Aan de ene kant vind ik het een prachtig initiatief dat het er is en voegt het veel waarde toe aan het bestaande aanbod. Ook maak je hiermee de aanschaf van onnodig dure betaalde cursussen overbodig of in elk geval minder noodzakelijk. De lessen zijn ook helder en eenvoudig van opzet en goed te volgen zonder ervaring. Tot nu toe niets dan lof…

Echter, waar je in dit geval wellicht wel bij stil mag staan is het feit dat je hier per definitie te maken hebt met een slager die zijn eigen vlees keurt. Google leert de cursisten over online marketing, zoekmachine marketing, sociale media marketing en meer. Zou je hierbij kunnen denken dat het wellicht voor Google lastig zal zijn om volledig neutrale informatie te geven?

Het korte antwoord op deze vraag is ja. Natuurlijk is het lastig, zo niet onmogelijk. Dit is dan ook direct de reden dat ik van mening ben dat het volgen van trainingen van meer onafhankelijke bronnen beter is. Echter, deze zijn (nog) beperkt beschikbaar en vaak kostbaar. Voor nu is Google Digitale Werkplaats een prima alternatief. Wanneer je de trainingen uit dit platform volgt, sta er dan wel bij stil dat je soms een wat gekleurde mening te horen krijgt over zaken als zoekmachine adverteren tegenover sociale media marketing. Wanneer je dit weet is er verder helemaal niets aan de hand.

Ervaren online marketeer: doen of niet voor het certificaat gaan?

Ben je zelf al een ervaren online marketeer? Dan zal de Google Digitale Werkplaats weinig nieuws voor je in petto hebben. Echter, kan het zeker geen kwaad om wel voor dat certificaat te gaan. Het kost je relatief weinig tijd, zo kon ik zelf vele video lessen overslaan, en zo’n certificaat helpt je toch in het werkveld, bijvoorbeeld op je CV bij solliciaties. Het laat toch enige vorm van pro-activiteit zien.

Google Digitale Werkplaats Certificaat

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies