Gouden conversie tips voor jouw webwinkel
Gouden conversie tips voor jouw webwinkel
11 november 2013 
2 min. leestijd

Gouden conversie tips voor jouw webwinkel

In dit artikel behandelen we 5 gouden conversie tips voor jouw webwinkel. Laten we beginnen met de definities rondom conversie optimalisatie, want wat is dit nu eigenlijk?

Conversie is de omzetting van een websitebezoeker naar een vooraf bepaald doel. Bijvoorbeeld een bestelling, inschrijving voor een nieuwsbrief of het downloaden van een brochure.”
“Het conversieratio is het percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot conversie. Dit geeft aan hoe overtuigend de website is.”

Conversie-optimalisatie is het verbeteren van een website met als doel het verhogen van het conversieratio.”
Nu we weten waar het echt over gaat, kunnen we direct gaan kijken naar de 5 gouden tips van dit moment.

1. Gebruik geen checklists of algemene tips

Dit is een tegenstrijdig advies, want dit artikel gaat juist om gouden tips rondom conversie optimalisatie. Toch is het heel belangrijk om je te realiseren dat het verbeteren van de conversie altijd maatwerk is. Er zijn wel algemene regels die 9 van de 10 keer kloppen. Denk aan een grote goed leesbare bestelknop, vaak in de kleur rood. Je zult net die ene partij zijn waarbij dat anders ligt. Het advies is testen, testen en nog een keer testen. Maak bij voorbeeld gebruik van de handige tools van Visualwebsiteoptimizer.com.

2. Optimaliseer waar de meeste winst te behalen valt

Dit lijkt een open deur, maar hij wordt daarom ook al te vaak gemist. Analyseer voordat je een test gaat uitvoeren EERST op welke pagina’s de meeste bezoekers afhaken, waar men de site verlaat en hoe lang men op de site blijft hangen. Daar waar de pijnpunten het grootst zijn, valt de meeste winst te behalen.

3. Kies voor A/B testen en laat multi-variatie links liggen

Maak er een gewoonte van om één ding tegelijk te testen. Multi-variatie testen lijken leuk, maar zijn alleen geschikt voor de echte grote sites waar heel veel verkeer overheen gaat. De categorie Bol.com en Wehkamp. Bij de meeste sites is dit echter niet het geval. Kies er dan ook voor om één element te testen en leg daar alle nadruk op. Op deze manier kom je sneller tot een concreet resultaat. Je hebt al snel meer dan 1.000 unieke bezoekers nodig om een test van waarde uit te kunnen voeren.

4. Communiceer je USP’s

Een consument moet weten waarom hij bij jouw koopt en niet bij je buurman. Maak direct en overzichtelijk helder wat jullie Unique Selling Points (UPS’s) zijn. Dit helpt de conversie verhogen. Een voorbeeld van een site die dit uitstekend doet is Bloompost. De UPS’s staan zo duidelijk vermeld dat je er niet omheen kunt. Ik ben alvast overtuigd!

5. Gebruik altijd een call-to-action

Een inkoppertje natuurlijk, maar doe je dit niet, loop je conversies mis. Gebruik een call-to-action aan het eind van een blog, in een advertentie tekst en eigenlijk overal waar je wilt dat men in actie komt!

Zo, genoeg gratis informatie voor vandaag. Kom in actie en sluit dat Online Consultancy abonnement vandaag nog af ;).

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen