Groeien als ondernemer met Dirk-Jan Rebel van Rebel Opleidingen
Groeien als ondernemer met Dirk-Jan Rebel
19 maart 2019 

Groeien als ondernemer met Dirk-Jan Rebel

Dirk-Jan Rebel heeft een bewogen tijd achter de rug en ik heb dat als lid van een gezamenlijk mastermind groep mee mogen maken. Het pad van een ondernemer is er een vol uitdagingen.

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Dirk-Jan Rebel.

Wie is Dirk-Jan Rebel?

Ik ben Dirk-Jan Rebel trainer en ondernemerscoach bij Rebel Opleiding en Advies. Het bedrijf doen we met z’n tweeën. Ik werk samen met mijn vader. Wat wij in essentie doen is praktische ondernemers helpen groeien als ondernemer. Dat doen we als training. We hebben een trainerstraject, persoonlijke coaching en dit jaar zijn de dus ook gestart met Mastermindgroepen iets wat ik al 3,5 jaar geleden helemaal had uitgewerkt. Ik had het hele plannetje in mijn hoofd. Er brak alleen een ding, namelijk klanten.  Ik was nog niet in de positie om het te lanceren. Twee weken geleden op de aftrap gehad, dus dat is wel super gaaf.

Hoe was het jaar 2018 voor jullie?

Het was echt een leuk jaar een jaar waarin we best wel een paar nieuwe dingen heb geprobeerd en eigenlijk hebben we het jaar afgesloten met heel veel dingen die we stop hebben gezet. Zoals de lange coachingstrajecten. Dat was een van die dingen waarvan we dachten, daar zijn we gewoon niet goed in.  Dat hebben we nu veranderd in maximaal drie maanden. Ik geloof niet in het melkkoeprincipe. Wij staan voor het creëren van leiderschap en dat gaan we niet redden als je een heel jaar met iemand meeloopt. Dus dat zijn dingen waarvan we hebben gezegd, dat gaan we door ontwikkelen, dus hebben we dat verkort naar drie maanden.

We hebben verschillende projecten ernaast gedaan. Super interessant. Heel veel van geleerd. Dat waren voornamelijk bedrijven die in heel zwaar verkeerde, waarvan eentje echt bijna failliet was. Dat is gelukkig niet gebeurd, hij is niet failliet gegaan. Die projecten hebben ontzettend veel energie gekost, maar hebben we wel heel veel van geleerd. Wat we er ook van geleerd hebben, dat we wat ook niet meer gaan doen.

Het was een jaar van stoppen, nieuwe dingen proberen. We wisten ook tot dat heel veel energie ging kosten en als het dan daadwerkelijk heel veel energie kost, maar toch wel leuk is en je leert er heel veel van, dan is het toch ook wel een drempel om te zeggen, we kappen er mee.

Ik zelf wilde een jeugddroom najagen en dus helemaal stoppen met de business. Dat is best wel heftig. Een half jaar voorbereiden, maar uiteindelijk is het niet doorgegaan. Dan kom je in een diep gaat en sta je voor de keuze ga ik door met in de afgelopen jaren of ga ik iets totaal anders doen? Doorgaan zoals je het deed is geen optie, want daar haal je geen voldoening uit. Ik heb er voor gekozen om wel door te gaan met wat ik deed, maar meer van uit mezelf. Wie ben ik en waar sta ik, en hoe kan ik voor mezelf waarde creëren voor een ander en ik merk wel dat, dat ook wel de zoektocht is van afgelopen jaar en het levert rust op. Het levert echt heel veel rust op. Je hoeft niet meer te jagen omdat je denkt dat je klanten wat van je verwachten omdat anderen wat van je verwachten. Het levert je heel veel rust op, om vanuit jezelf gewoon je ding te doen. De dingen doen waar je blij van wordt en je klanten van daaruit te helpen.

Wat doet Rebel Opleiding en Advies eigenlijk?

Wij focussen ons op de praktische ondernemer denk aan het timmerbedrijf, metaalbedrijf, rietdekkers, installateurs, echt de vakmensen om het zo te zeggen. We zijn begonnen met time management en communicatietrainingen. Heel veel In-Company. Time Management aan de hand van inschrijvingen. Dat was altijd best wel leuk en heel veel eyeopeners. Maar mensen kwam je naar een half jaar al tegen en als je dan vroeg hoe het ging was het altijd. Ik moet wel iets doen met je training, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gehad, te druk. Het antwoord had moeten zijn Time Management.  Dat is dus niet het antwoord. Het antwoord is een mindshift. Je moet anders gaan denken. Daar zin we achter gekomen bij deze ondernemers, want het werkte gewoon totaal niet. Er is meer voor nodig om het denken van deze ondernemers om te krijgen en ze in een betere modus te laten hebben. Toen hebben we een trainingstraject samengesteld van maar liefst 5 maanden. Elke maand één training. Op zich is het niet heel erg veel, maar het is wel verdeeld over bijna een half jaar, wat betekent dat je bijna een half jaar lang bezig bent met je persoonlijke ontwikkeling bezig bent als ondernemer en dit gaf echt een heel mooi resultaat bij de bedrijven en daar worden in eens betere keuze gemaakt. Net als wij doen dus. Dingen gaan afstoten, nieuwe dingen gaan oppakken, dingen oppakken die beter bij hun passen en vooral ook klanten vinden die beter bij hen passen en daardoor ook heel veel meer bedoening halen uit hun bedrijf. In essentie is dat de focus van wat we doen: De ondernemer meer voldoening te laten ervaren vanuit zijn werk.

Levert het aannemen van 3 maanden durende klussen niet veel meer druk op jullie verkoopapparaat?

Nou nee want we zien nu dat de klanten toch wel komen. Dat klinkt misschien een beetje arrogant, maar als je echt heel erg diep graaft, is het verkoop van lange projecten meer een angst en eigenlijk een invulling van nou dan hebben we voldoende onderstel. Het zou best wel eens kunnen zijn, ik weet het niet precies maar als het nu zo gaat dan zou ik het best wel eens kunnen zijn, dat het verkopen van lange trajecten, misschien een een oudere gedachtegang is die nu niet meer bij ons past. We zijn gewoon niet erg goed in een jaar met iemand optrekken. Dan heb ik het echt over de persoonlijke coaching.

In de persoonlijke coaching geven we handvatten en tools, we geven echt zoveel mogelijk, alles wat we in huis hebben krijgen je. Wat je nodig hebt om te groeien. Dat kunnen als we het goed inrichten hebben we in drie maanden hetzelfde effect als in een jaar. Wat we kunnen iemand aanzetten en iemand kan daar een jaar mee aan de slag. Als we een jaar met iemand meelopen worden ze toch een soort van lui want we denken toch al mee. We kunnen toch even bellen, of we plannen gewoon een nieuwe afspraak in en als je in een 3 maanden traject zit creëer een soort van motor en daar moet je het, het rest van het jaar mee doen.

Hoe actief zijn jullie met jullie marketingapparaat?

Aan marketing doen we niet bijzonder veel. Netwerken blijft belangrijk. Online Marketing is meetbaar. Netwerken richt zich meer op je eigen persoonlijke ontwikkeling dus is het veel duurzamer. Daarmee groeit je netwerk en je business. Het Marketingapparaat doet niet zo veel, maar door het verkorten van onze projecten wordt onze capaciteit groter. We kunnen meer klussen aannemen.

Wat zijn je plannen voor 2019 en verder?

Dan komt wel de verbreding. De focus is heel belangrijk. Ik wil nagaan of een ondernemer echt een ondernemer is in al zijn facetten. Personal en Businesslife. De cursus is nog heel erg op het ondernemerschap gericht: Hoe sta jij er als ondernemer in. We zien nu dat heel erg behoefte om dit complete pakket aan te bieden. In de toekomst willen we ook de relaties erbij betrekken. Wij zijn heel veel dat een ondernemingen dat verlangen en zo komen we terug waarvoor we staan. Voldoening halen uit je werk. Dit gaan we verder trekken naar een betere levensstandaard.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou er sowieso een stuk of 100 aan de basisschool uitdelen waar mijn eigen dochter naar toe gaat en de rest stop ik in de auto van mijn vrouw. Ik denk dat, dat wel leuk is.

Wil jij alle antwoorden van Dirk-Jan weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.
Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies