Hard gaan met Martijn van Tongeren
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 maart 2019 

Hard gaan met Martijn van Tongeren

Martijn van Tongeren timmert hard aan de weg als ondernemer en mede-eigenaar van de IMU. Ik sprak met hem over het leven als online ondernemer.

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Martijn van Tongeren.

Wie is Martijn van Tongeren?

Ik ben Martijn van Tongeren, 25 jaar. Ik ben samen met Tonny Loorbach eigenaar van IMU, de Internet Marketing Unie. Vanuit IMU helpen wij ondernemers met hun Online Marketing strategie.  Dat doen we op een paar speerpunten: zoekmachineoptimalisatie, conversieoptimalisatie en community building en de laatste tijd ben ik mezelf steeds meer gaan verdiepen en specialiseren in het topic Marketing Funnels. Vanuit de IMU hebben we ook een aantal andere bedrijven. We hebben Phoenix B.V. waar we eigen websitesoftware ontwikkelen, waarmee ondernemers zonder eigen kennis, hun eigen website in elkaar kunnen zetten die daadwerkelijk zorgt voor bezoekers en converterende bezoekers. Dat vinden wij zelf twee belangrijke dingen. We hebben de Huddle software. Dat is onze Comunity Bulding software en we hebben sinds kort de Plug & Play module, dat is de betaalmodule, een one place checkout waarmee je binnen enkele minuten een eigen betaalmodule kunt genereren.

Naast IMU en de 3 softwarebedrijven participeer ik ook nog samen met Tonny en 3 andere jongens in Salespassie. Dat is een salesbedrijf waar we leads opvolgen op basis van No Cure No Pay.

Als persoon ben ik energiek, een blij ei, maar op kantoor misschien ook wel de blije kantoor labrador. Een combinatie van een labrador en een gorilla. Ik sport regelmatig. Ik besteed veel tijd met mijn vriendin en mijn vrienden en ook heel veel tijd met mijn vrienden op kantoor, want het is eigenlijk een soort van familie die wie hier gecreëerd hebben. Ik vind het moeilijk om privé- en werk Martijn te scheiden want ik geloof niet in een scheiding tussen privé en werk. Ik geloof dat er meer een integratie tussen werk en privé en zeker als ondernemer. Zeker als je iets doet waar je blij van wordt als ondernemer, dan is er een integratie tussen die twee. Ik vind het moeilijk om die twee te scheiden want ik ben zowel privé als in het werk exact dezelfde persoon.

Ik ben ook niet iemand die naar het weekend toe leeft. Ik kan mijn weekend wel waarderen want doe ik dingen met mijn vriendin, vrienden en familie maar ik ben ook blij als het maandag is. Dan denk ik Yes ik kan weer aan de slag! Ik heb weer dit idee en we gaan dat uitvoeren met het team en deze actie en noem maar op. Daar word ik inderdaad heel blij van.

Als ondernemer heb je de luxe om je week zelf in te delen. Natuurlijk moet je wel rekening houden met klanten en personeel. Ik ben nog steeds vaak 5 dagen per week op kantoor. Het belangrijke is dat ik hier wil zijn omdat ik een missie heb. Ik wil zoveel mogelijk ondernemers in Nederland, België en wellicht later ook wereldwijd wil helpen en faciliteren met hun onderneming in de Online Marketing. Ik weet zeker dat onze tools daar zoveel bij kunnen helpen, het makkelijker maken, meer vrijheid geven en dan ga je vanzelf dingen doen die daar voor nodig zijn.

Waar komt dat vuur bij jou vandaan? 

Weet ik eigenlijk niet. Op de basisschool heb ik wel een klas overgeslagen, zo kon ik sneller naar de middelbare school, want die is leuker en interessanter. Daar heb ik ook alles in een keer gehaald en ook een leuke tijd gehad. Toen ben informatiekunde gestudeerd. Tijdens mijn bachelor was ik eigenlijk van plan om daarna te stoppen met studeren en meteen werken en dan ga ik daarna ooit nog wel een keer een master doen. Ik was toen wel al bezig met Online Marketing en websites maken, maar het is niet zo dat ik gelijk haal erg wilde gaan ondernemen ofzo. Ik dacht ik ga wel ergens aan de slag.

Toen deed het zich voor dat de overheid de plannen veranderde en je voor een studie moest gaan lenen, maar als ik direct mijn master er achter kon doen dan zat ik nog in het oude systeem en kon ik het omzeilen. Daarom heb ik daar toen nog een jarig master achter aan gekneld. Ik was 20 toen ik klaar was met mijn bachelor en 21 toen ik klaar was met mijn master. Tijdens die masterperiode ging ik echt nadenken wat ik erna wilde gaan doen en ik was toen al steeds meer bezig met het Online Marketing spelletje, met zoekmachine optimalisatie, met conversieoptimalisatie, andere ondernemers helpen en dat is ook eigenlijk waar ik het meeste energie van krijg. Dus ben ik mij daarop gaan richten en van dat punt heb ik bij de IMU aangeklopt, omdat ik  daar zelf al klant was.

Waar komt je motto “hard gaan is goed gaan” vandaan?

Dat is mijn vertaling van Go Hard of Go Home. Ik ben hier op kantoor een grote energiebom vaak en ik hou ervan om punten af te tikken en ervoor te zorgen dat mensen resultaat bereiken maar ook dat wij ook zelf het resultaat bereiken.  Als ik iets doe, wil ik er met de volle overtuiging mee bezig zijn. Als ik aan het sporten ben, wil ik gewoon 100% daar alles geven. Ben ik met vrienden wil ik daar mijn aandacht aangeven, maar ben ik met de business dan wil ik daar alle aandacht aan geven. Als je 100% overgave ergens voor gaat, dan kun je er het meeste uit halen. Dan haal je zelf de meeste voldoening er uit en kom je ook het verste denk ik.

Je kunt dan ook mensen in je omgeving overtuigen omdat je hard voor de dingen gaat.  Als je ergens met volle overgave voor gaat, boek je meer resultaat. Als je ergens maar half voor gaat, door bijvoorbeeld op je telefoon Appjes bekijken o.i.d. is je afgeleverde werk minder waard. Als je ergens volledig de concentratie op richt, boek je betere resultaten en vandaar ook mijn motto: “Hard gaan is goed gaan” en dan kijken waar het schip strandt.

Als je ergens hard voor gaat en lukt niet, dan is het misschien ook wel aan jezelf te wijten.  Maar als je ergens vol gas voor gaat en het lukt niet, kun je i.i.g zeggen. Ik heb alles gegeven, maar het lukt niet  dan kun je bijvoorbeeld in het geval van een inspirerende blog zeggen. Ik heb het geprobeerd maar inspirerender als dit kan ik toch niet zijn.

Wie is je grootste inspiratiebron?

Een beetje cliché, maar internationaal gezien zijn dit toch wel Tony Robbins en Gary Vaynerchuk. Van Tony Robbins hebben we in 2014 een seminar van bezocht met IMU.  Toen we daar naar toe gingen wist ik niet wie Tony Robbins was. We waren toen met 5 mensen bij de IMU nu met 16.  Het was toen een behoorlijke investering van Tonny (Loorbach). Voor mijn collega Chris en mij (we hadden beide nog nooit van Tony Robbins gehoord) was het toen een behoorlijke openbaring, wie je bent en waar je heen wilt in je leven en überhaupt hoe Tony Robbins zijn imperium heeft opgebouwd. Hoe hij op het podium staat, hoe hij zijn imperium heeft opgebouwd.  Hoe hij mensen raakt en hoe hij andere mensen inspireert om het beste uit zich zelf te halen. Dat vind ik heel erg mooi.

Gary Vaynerchuk is natuurlijk het boegbeeld van productiviteit en hard werken. Ik hou ook van hard werken dus dat spreekt me aan, maar soms denk ik ook ik kan nog minstens 2x zo hard gaan. Af en toe ben ik hem ook moe, maar zijn work flow en work ethic vind ik super cool.  IMU maakt heel veel content over verschillende onderwerpen terwijl Gary maar op 3 dingen focust dat vind ik ook wel cool.  Omdat wij met verschillende software tools werken is het voor ons nog wel eens uitdaging van, waar willen we nu onze aandacht op focussen en waar willen we nu onze marketing op richten.

De grootste fout voor een ondernemer is om naar een succesvol iets (bijvoorbeeld een succesvolle LinkedIn post) direct door te gaan naar het volgende project. Als je iets hebt wat goed werk doe het dan zo veel mogelijk. Tot dat het niet meer werkt. Wij hebben dat bij IMU ook wel eens gehad. Bijvoorbeeld te veel energie gestoken in Facebookcontent en te weinig in YouTube video’s. YouTube werkte in een eerder stadium ook al heel erg goed voor ons, maar we hebben dat toen verzaakt omdat we dachten dat Facebookcontent meer effect had (wat dus niet zo was).

Wij hadden bij de IMU toevallig kort geleden een mastermind over Content Marketing. Bij content kiezen we voor een stuk kerncontent, wat blijvend is en ga daar vervolgens de stukken content uit die je op andere plekken gaat delen. Hetgeen waar de meeste aandacht en energie naar toe gaat, moet het stukje kerncontent zijn en deel dan vervolgens stukjes ervan. Ga niet dagenlang resources steken in het maken van iets wat naar twee dagen weer verdwijnt.

Wat is jouw belangrijkste functie binnen de IMU?

Enerzijds het team aansturen. Zorgen dat de mensen de juiste dingen doen.  Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in het team en daar ben ik een heel groot fan van, maar er is natuurlijk wel een lijn, die ik samen met Tonny (Loorbach) bedenk. Waar we de komende periode naar toe gaan en wat daar voor nodig is. Iedereen krijg daar natuurlijk zijn eigen stukje van, maar eerst kijken of dat stukje goed gaat. Mensen daarin begeleiden, mensen daarin helpen, zorgen dat het op tijd af komt. Dat stukje is wat ik bij IMU doe. Het stukje management en anderzijds focus ik mij nu samen met Tonny heel erg op de marketing. Wat zijn de acties die we gaan doen, wat voor video’s komen er.

Hoe dragen we dat naar buiten en het stukje wat ik daarin voornamelijk op pak, is het stukje e-mail marketing. Hoe documenteren we dat, hoe pakken we onze funnels aan en hoe segmenteren we onze e-mail marketing. Dat vind ik echt super interessant. Hoe kun je de waarde halen uit iemand die zich inschrijft voor een e-maillijst, maar ook hoe kun je zo waardevol mogelijk zijn voor iemand die zich inschrijft op de e-mail lijst. Je kunt wel iemand gaan bestoken met e-mails, maar zolang het niet relevant is.

Ja dat ben je eigenlijk alleen maar aan het spammen natuurlijk. Als iemand zich net inschrijft bijvoorbeeld schrijft hij zich in voor de SEO-checklist, maar maar 70% van de mensen opent ook op de e-mail waar de checklist in staat. Na een weggeefactie sturen wij een e-mail met de vraag. Heb je hem al gelezen, heb je hem al gebruikt? om interactie op te wekken. Nu sturen we enkel de mensen die de e-mail niet gelezen hebben, of ze hem al geopend hebben en sturen pas de e-mail met de navraag als ze die e-mail geopend hebben. Tegenwoordig laten we na een week niet de e-mailmarketing functie maar Gmail een reminder sturen. Dit werkt heel goed, omdat e-mails vaak in de spam belanden.

Wat maakt de IMU uniek?

Ik denk enerzijds de software zelf. Die is gewoon goed. Anderzijds de kennis die we delen. We geven heel veel gratis weg. Waar je bij andere bedrijven heel veel geld neer moet leggen of een cursus moet betalen van een paar duizend euro. Die content staat gewoon gratis op onze website. Die is gratis te consumeren. Daardoor trekken we heel veel mensen naar ons toe denk ik en vervolgens als mensen  zich inschrijven, dan willen we  eigenlijk nog meer waarde geven.

Als wij bijvoorbeeld een webinar geven willen we in tegenstelling tot veel andere webinars de mensen wel wat leren. Ongeacht of ze vervolgens het pakket afnemen. Dat is altijd ons speerpunt geweest. Want misschien past het product niet bij ze of is het niet het juiste moment, maar ze kunnen wel positief tegen anderen over onze producten praten. Mond- op mondreclame.

Je wilt niet een slechte naam krijgen. Ik wordt blij van blije mensen en je wilt ook gewoon waarde geven aan andere mensen. Ik denk dat, dat heel belangrijk is en anderzijds hebben het team op ons kantoor, de sfeer die we hebben gecreëerd. We hebben mensen die hun verantwoordelijkheden hebben en dat ook uitdragen en ook echt de missie van de IMU met zich meedragen. Mensen die bijvoorbeeld op onze seminar komen. Die zien ook aan de bezieling van iedereen die bij ons team betrokken is. Er zijn zo vaak mensen naar mij toegekomen die zeggen: Ik vind het zo leuk dat jullie team zo enthousiast is. We doen het natuurlijk met z’n allen en ik denk dat ook een belangrijk punt is voor de IMU waardoor mensen echt denken, daar wil ik echt klant zijn, want het is echt een hele fijne club mensen.

Wat doen webinars voor jou?

Toevallig hebben we afgelopen weken weer een paar webinars gegeven over onze nieuwe betaalsoftware te helpen. Ik merk dat het een hele goede manier is om mensen te helpen in het product in te stappen en zo zie ik het ook. Dus het is enerzijds waarde geven. Wat zijn nou de elementen van een essentiële betaalpagina en vervolgens kunnen mensen zelf kiezen van ik alle tips nu implementeren  in mijn software of in mijn systeem of ik kies de makkelijke manier en koop het product waar ik al mijn technieken in een keer in heb, dus. Lang niet iedereen hoeft het product aan te schaffen, maar we merken als je een webinar geeft en je doet een leuk aanbod, zorgt het ervoor dat je mensen een duwtje in de rug geeft om hun beslissing te nemen. Ik vind als je ondernemer bent, dan moet je je een beetje verplicht voelen om je product aan de man te brengen.

Een goed product koopt zich niet vanzelf en mensen zijn nou eenmaal twijfelkonten. Als jij overtuigt bent van de waarde van jouw product. Ik ben overtuigd van de waarde van onze producten. Dan voel ik mijzelf verplicht om mensen te helpen om hun beslissing te nemen.

We leren mensen veel meer dan een andere webinars. Dat is voorwaarde van Tonny en mij omdat wij mensen die waarde willen bieden. Dat je niet als snelle internetjongens gezien worden. Dat zijn we ook niet. We zijn er om een waardevolle speler te zijn en we zijn er voor de longrun en niet omdat we ff snel een paar geld willen maken. We zijn echt een bedrijf aan het bouwen, waar we echt mensen mee willen helpen en op langere periode echt mensen willen helpen met het laten groeien van hun business.  Ik denk dat als wij onze webinars anders zouden insteken, dat we misschien wel betere conversies zouden halen, maar dan krijg je zo’n splitsing van mensen die zeggen IMU zijn alleen maar geldplukkers en andere mensen die zeggen maar hun software is heel goed. Ik heb liever dat mensen zeggen IMU is een hele waardevolle speler en hun software is heel goed.

Ik vind het ook ruig dat er mensen zijn die naar me toe komen en zeggen ik heb twee jaar geleden ene training bij jou gevolgd en ik ben nu klant geworden. Toen was het niet de juiste stap en nu wel. Dat vind ik zo cool.

Welk verschil gaat zichtbaarheid voor jullie maken?

We hebben afgelopen jaar heel veel waarde gehecht aan onze mailinglijst en onze website, maar we hebben nooit echt laten zien van kijk wij zijn IMU en we hebben Phoenix en dat is een fantastische softwaretool. Voor deze mensen heeft het al dit opgeleverd.  Er zijn mensen die miljoenen verdienen met hun Phoenix website, maar daar lopen wij helemaal niet mee te koop op dit moment omdat wij heel lang aan de achterkant bezig zijn geweest om de software goed op de rit te krijgen, om te zorgen dat het team goed staat, de processen en eigenlijk staan alle basispunten in het team, vooral waar een essentiële speler moet zijn in het team, daar is nu iemand, die wij ook echt niet kwijt zouden willen, omdat we daar een heel goed gevoel bij hebben en dat stukje kunnen wij nu helemaal los laten en daarom is denk ik nu het moment aangetreden om meer naar de voorgrond te treden.

Veel meer content te gaan delen, ook op de verschillende kanalen, daar verschillende strategieën achter te zetten, maar ook de verschillende softwaretools. Persverhalen naar buiten te brengen laten zien wat het betekent en vooral ook zichtbaar te zijn en niet alleen meer in de zoekresultaten van Google en af en toe via een advertentie, omdat we daar dan leads mee halen, maar gewoon veel meer die volledige content strategie aanhalen. Om enerzijds ook vanuit daar weer veel waarde te kunnen geven, maar ook weer te laten zien van hé  dit is wie we zijn en dat is wat onze tools voor mensen kunnen betekenen. Ik weet hoe waardevol die tools voor mensen hun business kunnen zijn, maar ik ben ook wel weer van mening dat te weinig mensen in Nederland hiervan gebruik maken.

Op elk front van de business zie ik nog wel 10 dingen waarvan ik zoiets heb van als we dit gaan doen, dan kunnen we daarmee aan de slag, kunnen we daar weer mensen bereiken, kunnen we daar weer mensen mee helpen, kunnen we vervolgens deze functie in het team weer uitbreiden, dan kan die persoon in het team weer een stapje zetten, kunnen we daar weer iemand voor aannemen, kan het bedrijf weer daar heen groeien. Ik krijg daar enorm veel energie van, van al die kansen en mogelijkheden die er nog zijn. We kunnen altijd groeien.

Waarom vind jij het zo belangrijk om effectief te sporten?

Als ik de dag begin met sporten heb ik het gevoel dat ik “aan” sta. Ik denk dat het belangrijk is om hard werken (ondernemen) te combineren met sporten. Zo haal je het maximale uit jezelf. Je fysiek heeft zoveel impact op hoe je brein functioneert. Je moet ook tijd creëren. Als je geen half uur per dag vrij kunt maken om te sporten. Dan ben je echt verkeerd bezig.

Wat is jouw advies voor ondernemers die vandaag beginnen?

Begin met het zo simpel mogelijk maken, van wat je online wilt gaan zetten. Mensen maken er vaak een te groot project van. Ze willen op hun website alles delen, wat ze in hun hoofd hebben, maar ik denk als je begint met een website is eigenlijk maar een pagina die er sowieso moet zijn en dat is de contactpagina. Dat is de belangrijkste pagina voor een dienstverlener. Mensen moet contact met je op kunnen nemen.

Het allerbelangrijkste wat je op je website duidelijk moet maken voor de bezoeker is: What’s in it for me? (Wat heb ik eraan). Maak daarom duidelijk waarom jij er bent voor andere mensen.  Maak duidelijk wie je bent en wat je voor mensen kunt betekenen en maak een actiepagina op jouw website. Dat is de belangrijkste stap die je moet zetten.

Maak er geen monsterproject van.

Waarom moeten  mensen Phoenix gebruiken?

De templates werken goed en converteren goed. Dus als je veel converterende bezoekers naar je website wilt trekken, zit je goed. Sinds 2017 werken we met Phoenix Pages en dat is eigenlijk een losse pagebuilder geworden met losse elementen, waar je veel meer vrij hebt van hoe een pagina is opgebouwd. De ideale landingspagina kun je gewoon met dat systeem bouwen. Je hebt nu heel veel vrijheid er in. Je hebt verschillende thema’s die je kunt toepassen daarop en op die manier is het eigenlijk echt een pagebuilder geworden. Je kunt je landingspagina’s zo vormgeven op de manier dat ze bij jouw business passen, maar wel volgens onze filosofie, dus de juiste kenmerken en elementen zitten er in zodat je pagina wel converteert. Dat is namelijk onze belofte naar de klant. Dit is om te voorkomen dat je veel gaat verprutsen. Veel ondernemers zijn geen webdesigner en zodra ze dan de webdesignertool gebruiken, maken ze er iets van wat het niet had moeten worden.

We proberen daarom zoveel mogelijk dingen die mensen kunnen verpesten, er uit te halen. Daardoor is er nu een tool gekomen die enerzijds heel effectief is, maar anderzijds wel de vrijheid geeft, zodat je wel een pagina in kan richten, zoals je zelf wilt. Het is op twee punten gericht namelijk SEO – Optimalisatie voor Google en anderzijds een stukje conversie wat in de twee pages verwerkt zit, en die twee samen is voor ons gewoon de gouden combinatie. Enerzijds wil je veel gratis bezoeken, anderzijds wil je dat die bezoekers converteren tot een bepaald doel.  Dat is waarom we die software gemaakt hebben.

Webben beperkingen in plug ins omdat we die uit elkaar kunnen vallen als er updates komen. Zoals bijvoorbeeld vorig jaar met Yoast dat alle afbeeldingspagina’s ook geïndexeerd werden met Google. Dat heeft een paar maanden geduurd. Wij kwamen daar vrij snel achter, zodat wij voor alle Phoenix klanten hadden omgebouwd zodat die bug van Yoast gefixt was, maar toen Yoast het 3 maanden later aanpassen, moest wij het ook weer fixen.

Je bent constant bezig met het fixen van andermans problemen en anderzijds kan het botsen met andere stukjes code. Dus we zijn nu alle tools die een online marketeer nodig heeft, zitten er nu al in verwerkt. Dus pop up’s, magnets, boomboxen, landingspagina’s noem maar op. Dus als je nu met Clickfunnels en Leadpages werkt, heb je dat niet meer nodig zodra je met Phoenix werkt.

Als je een onlineondernemer bent heb je als het goed is alleen maar Phoenix, Plug n Play en Huddle nodig bij een onlineprogramma. Phoenix en Plug N Play als je een betaalpagina hebt en alleen Phoenix als je een dienstverlener bent.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou een mega groot Beer Pong toernooi organiseren. Op elk feestje dat ik geef doen we Beer Pong, dat vind ik echt fantastisch. Ik ben namelijk heel competitief persoon.

Wil jij alle antwoorden van Martijn weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies