Het KPI optimalisatie model van Laszlo Graven
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 augustus 2014 

Het KPI optimalisatie model

De basis voor het verkrijgen van interessante en bruikbare informatie ligt bij het stellen van doelen. Deze worden vaak geformuleerd in KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren). Het stellen van KPI’s geeft je objectieve houvast om te bepalen of je doelen echt bereikt worden. Middels KPI’s verzamel je belangrijke informatie, waardoor je je online prestaties kunt meten en beoordelen. Daardoor weet je of je op de goede weg bent. Zorg dat bij het opstellen van een KPI, dat deze snel te gebruiken, eenvoudig en relevant is!

Enkele concrete (online) doelstellingen die bruikbaar als KPI zijn:
-7% meer verkoop in het komend half jaar
-50 downloads in 4 maanden tijd
-minimaal 500 unieke bezoekers per maand
-10% meer verkopen van een product
-8% meer inschrijvingen op de nieuwsbrief in het komend kwartaal

Met deze doelstellingen en de verkregen informatie uit statistieken, kan gekeken worden waar en hoe de website of webshop aangepast dienen te worden. Dit proces van meten en optimaliseren kan middels onderstaand schema/ model in een aantal stappen worden beschreven.
1) Definiëren; de eerste stap in dit proces is het definiëren van meetbare doelen. Op basis van deze doelen kan er straks gekeken worden in welke mate de gestelde doelen worden behaald.
2) Meten; de doelen uit stap 1 worden in Google Analytics ingesteld en gemeten.
3) Analyseren; de resultaten uit het meetproces worden getoetst met de gestelde doelen om te kijken waar bijgestuurd dient te worden. In deze fase kunnen acties bepaald worden om verbeteringen te realiseren.
4) Optimaliseren; de acties uit de analysefase kunnen hier doorgevoerd worden om zo een effectieve verbetering door te voeren.
Door het volgen van dit gestructureerd proces kan het resultaat verbeterd worden. Hierdoor kunnen de gestelde doelen/ KPI’s behaald en wellicht overstegen worden. Zoals de afbeelding aangeeft is dit een continu proces!

Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van Laszlo Graven, auteur van het hoofdstuk “Web analytics” in het aankomende boek “Succes met e-commerce”.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies