High-end ondernemen met Suzanne van Schaik
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 april 2019 

High-end ondernemen met Suzanne van Schaik

In 2018 was Suzanne van Schaik een periode mijn coach op het gebied van high-end ondernemen. Ik ging bij haar in de leer en had al snel door dat ik als coach op het gebied van online marketing heel wat meerwaarde kon leveren. Ik verdiende mijn investering in de coaching dan ook snel ruimschoots terug.

Toch ben ik daarna niet doorgegaan op het pad van high-end coaching en ben  ik nu op een andere manier succesvol. Samen met Suzanne kijk ik terug op de geleerde lessen en vooruit naar haar plannen voor de toekomst.

Wie is Suzanne van Schaik?

Ik ben Suzanne van Schaik en ik help ondernemers met coaching, training, consultancy of marketing. Ik help ondernemers om meer winst en vrije tijd te creëren door een hoge prijs te vragen en niet hun tijd maar hun waarde. Heel belangrijk vind ik dat ondernemers werken onder hun eigen voorwaarden. Ik spreek nog heel veel ondernemers die dat niet doen. Ik doel bijvoorbeeld op ondernemers die in de zomervakantie of s’middags na 15.00 uur tijd met hun kinderen willen doorbrengen of bijvoorbeeld graag een lange reis willen maken. In mijn gesprekken stel ik altijd hun ideale leven centraal.

Hoe zagen jouw eerste jaren als ondernemer eruit?

Heel anders. Ik ben gaan ondernemen op mijn 17e en toen heb ik eigenlijk van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ik noem het nog niet eens ondernemen achteraf. Ik dacht ik ga hier een beetje geld mee verdienen en heb dus een inschrijving nodig bij de kamer van koophandel. Dat was het ook letterlijk. Ik noem het nog niet eens “echt ondernemen”. Ik ben met een modeblog begonnen omdat ik op de middelbare school heel veel bezig was met kleding en stylen.  Op een gegeven moment dacht ik, ik hier moet ik wat mee want ik weet niet zo goed wat ik er mee kan en toen zei een klasgenoot, waarom ga je geen blog starten?  Ik had eigenlijk nog nooit van een blog gehoord. Het was 2009, een beetje een andere tijd.

Toen liet zij mij een blog zien van Amerikaanse bloggers (die waren er al wat verder in) met hele mooie foto’s en outfits en toen dacht ik jeetje maar zo’n mooie outfits heb ik helemaal niet en kan ik niet maken dus ik dacht in eerst instantie dit is niets voor mij.

Totdat mijn vader zij, goh misschien is er wel juist markt voor een wat minder gestileerde blog. Veel mensen willen zich namelijk met de blog’s identificeren en toen ben ik er mee begonnen om elke dag mijn outfits te fotograferen en deze te posten op mijn blog en dat groeide en groeide. De inkomsten vielen uiteindelijk toch een beetje tegen en dat frustreerde, dus ging ik verder nadenken over wat te doen. Ik maakte de VWO succesvol af maar ik dacht hoe nu verder. Ik was niet echt gemaakt om naar school te gaan. Ik kon goed leren maar stond niet helemaal achter het systeem school. Dus ik dacht ik gaan wel naar de universiteit gaan of reizen maar ik kan me ook volledig op het bloggen storten.

Mijn ouders hebben mij hier volledig in gesteund mede ook vanwege het feit dat ik heel dedicated was en hiervan een succes wilde maken en ze vonden dat ik mijn dromen na moest leven.

Omslagpunt in het ondernemerschap

Naast het bloggen ging ik steeds meer freelancen. Dat ging eigenlijk vanzelf. Mijn blog gelde ook een beetje als marketingkanaal. Ik werd steeds zichtbaarder en er meldde zich steeds meer merken die interesse in mij hadden. Toch vielen de betalingen een beetje tegen. Hierdoor en omdat ik RSI kreeg, dacht ik. Het roer moet om.  Ik ging me verdiepen in het ondernemerschap, ging veel boeken lezen en blogs luisteren en bedenken wat ik nou precies wilde.  Tijdens een workshop van Michael Pilarczyk bedacht dat ik reis moest gaan maken en tijdens deze reis (naar Bali) bedacht ik me dat het coachen van mensen mijn ding is.

Hoe ben je bij Laura Babeliowsky terecht gekomen?

Ik  ging veel lezen en kwam ook bij Laura Babeliowsky terecht.  Omdat ik twijfelde om Business Coach te worden vroeg ik haar om advies en zij gaf aan dat mensen komt helpen met hun mindset zonder dat je het zelf vermarkt. Zij leerde me hoe je een goede coach en goede ondernemer wordt.

Wat betekent high-end ondernemerschap voor je?

De allerbeste klanten die je het allermeest betalen helpen tegen de allerbeste prijs.

Wat maakt 1-op-1 coachen voor jou zo leuk?

Ik coach niet alleen maar op 1-op-1. Het is ook in groepsverband. Ik vind dat beide leuk. Het leukste aan coachen vind ik dat het leeft. Dat ik gevoel hebt om het verschil te maken.

Wat is de grootste valkuil voor deelnemers aan je programma?

De grootste valkuil is denk ik dat deelnemers niet tot de kern kunnen komen. Niet goed kunnen bepalen wat de transformatie ze hun klanten helpt en de bijbehorende marketing. 

Hoe ziet persoonlijk leiderschap er voor jou uit?

Persoonlijk leiderschap is de regie nemen over je eigen leven. Dat is precies wat ik vroeger niet deed en nu wel.

Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen een groeigesprek aanvragen?

Ik ben ven mening dat de juiste mensen aan mijn programma deelnemen.

Wat zijn de beste voorbeelden van een 25k programma?

Ciska een klant van mij. Haar winst is verdubbeld ze heeft 50% meer vrije tijd. Haar marketing is er op vooruit gegaan en haar verkoopgesprekken gaan stukken beter.  Ze heeft al haar kansen benut en zo zowel op het gebied van geld en tijd haar kansen behaald.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik denk iets commercieels. 1.000 pingpongballen zijn op zich niet zoveel waard. Iemand iets er mee te laten maken denk ik. Ik ben geen kunstenaar en anderen kunnen er vast iets heel creatiefs mee.

Wil jij alle antwoorden van Suzanne weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies