Hoe Marjan Heemskerk thehappyfinancial werd - DGOC interview
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 maart 2019 

Hoe Marjan Heemskerk thehappyfinancial werd

Wie is Marjan Heemskerk?

Ik ben 33 en woon in Eindhoven, dat is misschien te horen. Ik ben in 2016 gestart met mijn blog en vlog thehappyfinacial. Toen was ik nog accountant en merkte ik dat er een groot gat was tussen de kennis die ondernemers hebben en de kennis die accountants denken dat ondernemers hebben. Dat gat wilde ik graag dichten door dit op een leuke en praktische manier uit te leggen. Ik schrijf voor persoonlijke financiën en ook voor ondernemers. Sinds 2017 doe ik het fulltime.

Van register accountant naar fulltime blogster?

Het begon voor mij als hobby. Ik vind het schrijven enorm leuk. Later pas bedacht ik me dat ik er ook geld mee kan verdienen. Toen heb ik een financieel plan opgesteld en moest gaan kiezen waar ik verder mee wilde. Mijn baan of mijn eigen bedrijf.

Verdien je niet veel meer geld als register accountant?

Ik heb er goed over nagedacht. Je studeert er acht jaar over dus die beslissing is niet in één dag gegaan. Ik heb duidelijke plannen gemaakt zodat ik mijn eigen financiële zekerheid kon behouden. Ik heb de afgelopen mijn prijzen drie keer verhoogd en zeg ook al nee tegen bepaalde klanten. Nu wil ik meer op zoek naar langdurigere samenwerkingen. Dat geeft weer extra zekerheid.

Waarom zijn geldzaken zo leuk?

Ik vind het heel leuk. Het probleem is dat mensen geldzaken in hun hoofd heel groot maken. Het zijn cijfers, dus het is lastig. Het gaat alleen maar om betalen en het voelt negatief. Terwijl juist het inzicht hebben in je cijfers en je toekomst plan is heel waardevol. Door er op een positieve manier in te staan, maak je het voor jezelf leuk. Zodra ik praat over mijn baan als register account merk je vaak wel dat mensen het toch interessant gaan vinden.

Wat is de meest gestelde vraag die je krijgt?

De vragen die ik krijg zijn vaak heel praktisch. Denk bijvoorbeeld aan: “Ik ga naar het buitenland, hoe moet ik dat factureren?”, “Ik wil een bedrijf starten, waar moet ik allemaal aan denken?” of “Ik kom er niet uit met mijn partner”. Dit soort kleine behapbare vragen, krijg ik het meest.

Wat is jouw meest waardevolle online marketing tool?

Instagram is een groot onderdeel van mijn online marketing. Met name via Stories krijg ik heel veel views. Dit is een hele korte lijn waar ik veel reacties op krijg. Het leuke is ook dat het binnen 24 uur weg is, het hoeft dus niet perfect te zijn. Verder gebruik ik YouTube veel. YouTube wordt ook voor de zakelijke markt steeds interessanter. Mensen gebruiken YouTube ook veel vaker als zoekmachine. Ik ben simpelweg aan de gang gegaan met vloggen. De een leest liever en de ander kijkt liever.

Is er een groot verschil tussen de particulieren en ondernemers die je aanspreekt?

Ik schrijf voor beide evenveel maar door mijn achtergrond richt ik me automatisch meer op ondernemers. Ik merk ook dat daar de meeste vraag naar is. Maar ik schrijf ook voor particulieren teksten die heel goed bezocht worden. Ik heb tevens een e-book geschreven voor startende ondernemers.

Waar wil je over 3 jaar staan met je merk?

Ik wil heel sterk groeien. Dit jaar komt mijn aller eerste boek in de winkel te liggen. Ik hoop dat dit goed gaat lopen zodat ik het vaker kan doen. Mijn lange termijn doel is op televisie te komen om steeds meer mensen te kunnen adviseren. Dit is ook een reden waarom ik YouTube zo leuk vind. Daar kun je al aardig oefenen met camera en dergelijke.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Wij hebben een kelder, daar zou ik ze allemaal in gooien. Dan heb je een grote mensen ballenbak. Daar zou ik mijn man in gooien en kijken hoe lang het speelkwartier duurt.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies