Laat de AdWords advertentie-extensies niet links liggen

Advertentie-extensies in Handboek SEA

Een goed bewaard geheim van Google AdWords zijn de advertentie-extensies. Ze duiken ogenschijnlijk willekeurig op onder de advertentieteksten en je hebt geen invloed op welke extensie wanneer getoond wordt. Toch is de rol van deze uitbreidingen op de advertentieteksten enorm groot en heeft het veel invloed op het resultaat. Wat zijn advertentie-extensies? Advertentie-extensies zijn de toevoegingen die u bij advertenties ziet staan. Er zijn negen verschillende soorten extensies. Sommige extensies verdwijnen weer na een testperiode en regelmatig duikt een nieuwe extensievorm op. We nemen ze in dit hoofdstuk een voor een door. U kunt de advertentie-extensies in Google AdWords beheren onder

Instagram Stories, de eerste week

Midden in de zomervakantie komt Instagram met een gewaagde functie: Instagram Stories. Het is een nieuwe functie waarmee je momenten kunt delen die bewaard worden op je profiel en deze verdwijnen weer na 24 uur. Foto’s en video’s kunnen, net als bij Snapchat, bewaard worden in ‘’jouw verhaal’’. Deze is terug te vinden bovenaan op homepagina van Instagram. Wat valt ons op aan Instagram Stories? • De functionaliteit van lijkt enorm veel op die van Snapchat; • Mark Zuckerberg wilde Snapchat ooit kopen maar dit mislukte, nu zien we een zeer gelijkwaardige functie op zijn Instagram platform; • Facebook heeft

Pokémon Go bekeken vanuit de online marketing bril

DGOC over Pokémon Go

Het aantal Pokémon Go spelers schiet vanuit het niets gigantisch omhoog, elke dagen komen er enorme hoeveelheden Pokémon trainers (zo worden spelers van het spel genoemd) bij. Afgelopen week werd in Nederland de App gelanceerd in de Play store van Google en de App Store van Apple. Inmiddels zijn er al ruim 2 miljoen spelers in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope. Door de populariteit van het spel is laatste tijd de waarde van Nintendo enorm gestegen. Na de lancering van het nieuwe spel Pokémon GO zijn de aandelen flink omhoog geschoten (en inmiddels ook weer gedaald. In de jaren

Herinneringen op Snapchat

Snapchat Herinneringen

Deze week rolde Snapchat een nieuwe functie uit binnen de App die veel zal gaan veranderen voor gebruikers en vooral voor wat wij te zien gaan krijgen. De functie Herinneringen op Snapchat is nu een feit. Welke veranderingen verwachten wij te zien en wat voor effect heeft dit op het platform? Laten we beginnen met een uitleg van wat Herinneringen op Snapchat is en hoe het werkt.   Wat is Herinneringen op Snapchat? De nieuwe feature Herinneringen maakt het mogelijk om eerder door jou bewaarde Snaps of via Snapchat opgeslagen Snaps (ja, dat deden ze) opnieuw te publiceren. Zo kun je de

Probeert Facebook ons te misleiden?

‘’Dit bericht presteert beter dan 85% van alle andere berichten op je pagina’’ De laatste tijd worden paginabeheerders op Facebook steeds vaker geadviseerd om berichten te promoten. Door wie worden zij geadviseerd? Door Facebook uiteraard. Maar kloppen deze cijfers of probeert Facebook je te overtuigen om je bericht te promoten? Wij namen de proef op de som. Voor veel bedrijven is het een uitdaging om een groot bereik te creëren op Facebook. Hoe vergroot je het bereik voor je pagina en wat is relevant voor je volgers? Organisch bereik valt voor kleinere bedrijven vaak tegen en daarom is het verleidelijk

DGOC op The Next Web Europe 2016

The Next Web Europe 2016 vond eind mei plaats op het prachtige terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam en bestond uit 2 dagen vol inspiratie, blije gezichten, energieke mensen en hier en daar een te groot ego. Marc en Ivo bezochten het evenement en delen hier hun belangrijkste inzichten. Hoewel The Next Web al aan zijn elfde editie begon, was het voor ons de eerste keer dat wij het evenement bezochten. Daar hebben wij bepaald geen spijt van gekregen. Het werden twee dagen vol topsprekers, bekende gezichten, zoals Jeroen van de Ven en Jelle Drijver, nieuwe gezichten en een hoop

ABN AMRO start met Snapchat voor studenten

VENLO, 28 januari 2016 – ABN AMRO start per 1 februari met het aanbieden van webcare voor studenten via Snapchat. Dit kondigde Jeroen van de Ven, Sociale Media Marketing Manager van de bank, aan in de DGOC Online Marketing Podcast. Het bedrijf is daarmee een van de eersten in Nederland die het op jongeren gerichte kanaal actief inzet om de dialoog met haar klanten aan te gaan. Jeroen van de Ven vertelt het volgende over deze stap: “Ik vind dat je altijd moet blijven meebewegen met de markt en de studenten doelgroep is een erg bewegelijke en moeilijk grijpbare doelgroep.

Alle Gouden Tips van 2015

Afgelopen zomer startte de DGOC Online Marketing Podcast. Eind 2015 kijk ik daar met een zeer tevreden gevoel op terug en mag ik vol trots concluderen dat er al 20 gasten de revue hebben gepasseerd. Aan alle gasten was mijn laatste vraag de vraag naar hun gouden online marketing tip. In de laatste uitzending van de podcast van dit jaar heb ik al deze tips op een rij gezet. Lees, luister en doe en je voordeel mee! 1. De gouden tip van Chelsea Bosters De ontwikkeling die ik in het bedrijfsleven zie is oprechte transparantie. Steeds meer bedrijven laten meer

Wat doe jij met website usability?

Welke rol speelt website usability in jouw organisatie en haal je er het maximale uit? In dit artikel laat ik je kennis maken met de verschillende mogelijkheden en introduceer ik het onderwerp. Laat ik beginnen met de formele definitie van website usability: “De mate waarin een website de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien”. Mijn definitie is simpelweg: “De gebruiksvriendelijkheid van een website”. Hiermee is in feite alles al gezegd. Op het moment dat jouw website gemakkelijk te gebruiken is zul je meer verkopen en resultaten boeken. Voorbeelden van elementen

Periscope als Online Marketing tool

Onlangs lanceerde Twitter met Periscope de tegenhanger van Meerkat, beide Apps om live video te streamen. Na de initiële lancering op het iOS systeem is Periscope nu ook beschikbaar op Android. Hartstikke leuk natuurlijk om weer een nieuw speeltje te hebben, maar wat kun je hier nu mee op het gebied van online marketing? Mijn eerste Periscope experiment Afgelopen week volgde ik een webinar van Eelco de Boer en hij was zo enthousiast over Periscope dat ik die avond besloot niet langer te wachten en ook zelf met de tool aan de slag te gaan. Tijdens een wandeling met de

28 manieren om het maximale uit AdWords te halen

Google AdWords blijft zich in een razend tempo ontwikkelen. In elke branche zijn inmiddels ook vele partijen actief aan het adverteren en dat op een steeds slimmere manier. Daarmee veranderen de beste strategieën om het maximale resultaat uit je campagnes te halen ook continu. Dit artikel biedt een overzicht van 28 manieren waarmee jij de komende maanden succesvol kunt zijn. 1. Richt een aparte campagne per land in Elk land is anders en daarom is het verstandig om voor elk land waarin je actief bent een aparte campagne in te richten. Het is praktisch omdat alles goed meetbaar is en

Thuiswinkel.org Nieuwjaarsreceptie 2015

Bericht door De Groot Online Consultancy. Tijdens de Thuiswinkel nieuwjaarsreceptie was René C.W. Boender, auteur van het voorwoord van Succes met e-commerce, de keynote spreker. Ik kreeg de kans om hem te ontmoeten en deze memorabele foto’s te maken. De avond van Thuiswinkel gaf verder veel nieuwe inzichten op het gebied van e-commerce trends voor de aankomende periode en een overzicht van de bevindingen binnen het project Shopping 2020. Na afloop van het officiële gedeelte volgde uiteraard een gezellige borrel waar ik enkele mooie nieuwe mensen heb leren kennen en zelfs nog mijn oude werkgever tegen het lijf liep.

Boekpresentatie Succes met e-commerce fotoverslag

Afgelopen woensdag vond de boekpresentatie plaats van Succes met e-commerce, het door 9 auteurs geschreven handboek over online marketing. Het boek biedt een praktische handleiding voor de ruim 70.000 webwinkeliers in Nederland en ligt vanaf vandaag in de boekhandel. Steeds meer mensen beginnen een webwinkel. Alleen al het afgelopen jaar is het aantal webwinkels in Nederland gestegen van 45.000 naar 59.000 begin 2014. Inmiddels is het aantal webwinkels de 70.000 gepasseerd. Met deze explosieve groei ontstaat een gebrek aan kennis. Eén op de drie webwinkels heeft nog nooit winst geboekt en 50% van de mensen die een webwinkel runnen verdient

6 soorten e-mailmarketing

Omdat e-mailmarketing een zeer brede definitie kent, is het niet verrassend dat er vele verschillende soorten te onderscheiden zijn. De meest bekende daarin is natuurlijk de nieuwsbrief, waarmee een bedrijf periodiek de ontvangers op de hoogte houdt rondom het laatste nieuws van het bedrijf of product. Maar e-mailmarketing gaat verder dan dat. Zo zijn er ook transactionele en event-driven e-mails. Transactionele e-mails Transactionele e-mails zijn e-mails die, zoals het woord eigenlijk al zegt, e-mails die een transactie faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan een bevestigingsmail die je ontvangt na een bestelling of een e-mail met daarin een nieuw wachtwoord. Event-driven e-mails Event-driven

5 tips voor mobiel adverteren met Google AdWords

Steeds meer van onze online tijd besteden we op een mobiele telefoon. Ook steeds meer aankopen vinden plaats via de mobiel. Daarom wordt het steeds belangrijker om hier ook specifiek op in te spelen. Wanneer je in Google AdWords aan de slag gaat met mobiel adverteren, zorg er dan voor dat je hier een aparte campagne voor aanmaakt. Net zoals bij de andere typen campagnes kun je op deze manier het beste de resultaten monitoren. Teksten aangepast voor mobiel gebruik De advertentieteksten kun je aanpassen zodat deze beter passen bij mobiel gebruik. Bij voorbeeld bij 123luisterboek.nl zouden we in de

Deelnemers werven voor je webinar

Het krijgen van deelnemers en sterker nog, ervoor zorgen dat ze live meedoen, kan lastig zijn. Hier volgen een paar tips die je helpen om meer deelnemers te krijgen van Robert Mares, webinar expert en mede-auteur van het boek “Succes met e-commerce”. Kies de juiste dag van de week Wanneer had je voor het laatst zin om iets op maandag te doen? Moraal van die retorische vraag; plan absoluut nooit een webinar op maandag. Uit onderzoek is gebleken dat dinsdag tot en met donderdag de beste dagen van de week zijn om je webinar te hosten. Ook zaterdagochtend is een

IKEA begrijpt video marketing als geen ander

Zo af en toe komt er iets voorbij waarvan je als online marketeer direct een enorme glimlach krijgt. Een staaltje uitstekende video marketing. In dit geval zelfs veel meer dan dat. Op meerdere momenten zat ik te schaterlachen bij het zien van deze video van IKEA en wilden de mensen om mij heen direct weten wat er toch zo “briljant” en “geweldig” was. Ik heb het natuurlijk over het 2 dagen geleden gepubliceerde filmpje van de IKEA catalogus 2015 waarin de iPad op de korrel wordt genomen. Video marketing van IKEA De video waarin de papieren IKEA catalogus wordt vergelijk

Storytelling binnen content marketing

Ieder bedrijf heeft zijn eigen verhaal en het is de kunst om deze te vertellen. Dit wordt ook wel storytelling genoemd. Storytelling heeft niet als doel om een verkooppraatje te zijn, maar is juist een methode om een sterke relatie met je publiek op te bouwen en daarmee op langere termijn een loyale klantengroep op te bouwen. De bedoeling van storytelling is dus om je publiek te boeien met jouw verhaal, betrokkenheid te creëren en uiteindelijk te binden aan jouw producten of diensten. Dat de populariteit van storytelling de afgelopen tijd een vlucht heeft genomen is niet echt verwonderlijk. Het

Het KPI optimalisatie model

De basis voor het verkrijgen van interessante en bruikbare informatie ligt bij het stellen van doelen. Deze worden vaak geformuleerd in KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren). Het stellen van KPI’s geeft je objectieve houvast om te bepalen of je doelen echt bereikt worden. Middels KPI’s verzamel je belangrijke informatie, waardoor je je online prestaties kunt meten en beoordelen. Daardoor weet je of je op de goede weg bent. Zorg dat bij het opstellen van een KPI, dat deze snel te gebruiken, eenvoudig en relevant is! Enkele concrete (online) doelstellingen die bruikbaar als KPI zijn: -7% meer verkoop in het komend half

Top 5 sociale media tools

Er zijn honderden tools rondom sociale media marketing die het je makkelijker maken om bijvoorbeeld je statistieken te bekijken, onderzoek te doen of analyses uit te voeren. Onderstaand de persoonlijke top 5 van Marjolein Bongers, co-auteur van het boek Succes met e-commerce. Buffer Via Buffer kun je updates en berichten inplannen maar je kunt het ook gebruiken om je statistieken te bekijken. Plaats je bijvoorbeeld een Tweet via Buffer dan krijg je inzage in aantal retweets, favorites, mentions, clicks en je ziet tevens het potentiële bereik. Onderstaand een voorbeeld. Uiteraard hoef je niet altijd via Bufferapp.com te posten, het is

Top 5 branches in affiliate marketing

Webwinkels uit alle branches zijn vertegenwoordigt in de verschillende affiliate marketing netwerken. Er zijn tientallen branches en honderden niches. Maar welke branches worden nu het liefst gepromoot door publishers? Een overzicht van de top 5 volgens Rick de Vlieger van Daisycon. Reizen Wie boekt zijn vakantie niet online? Reizen is een erg interessante branche, omdat er veel online wordt geboekt en de transactiewaarden hoog zijn. Een vakantie kost al snel 1000 euro. Als je hier 5 procent commissie over ontvangt, is dat zeer aantrekkelijk om te promoten. Telecom Hetzelfde geldt voor telecom. Heel veel mensen sluiten online een telefoonabonnement af.

Schrijf jij winnende advertentieteksten?

Wanneer je een tekst schrijft voor een advertentie, dan denk je daar over na. Welke boodschap wil je overbrengen, voor wie schrijf je de tekst, welke woorden zorgen voor veel klikken naar jouw website? Het schrijven van een winnende advertentietekst is niet alleen belangrijk binnen Google AdWords, maar ook op ALLE andere plaatsen waar je teksten publiceert. Ook voor dit blog geldt dat we te maken hebben met een advertentietekst. Waarom schrijf ik dit blog, wat is mijn doel? Schijf jij al winnende advertentieteksten? Waar staan jouw teksten? – Google AdWords – Blogs en andere artikelen – ALLE andere teksten

5 tips om het maximale uit Twitter te halen

Als webwinkel eigenaar bent u natuurlijk actief binnen de sociale media, waaronder Twitter. U heeft keurig een account aangemaakt, wat mensen gevolgd en af en toe eens een berichtje geplaatst. Enig meetbaar effect bleef dan ook uit. Hieronder 5 tips om het maximale uit uw Twitter account te halen, als onderdeel van de sociale media marketing strategie. 1. Volg dagelijks relevante mensen Dagelijks zie ik vele tientallen Twitter accounts voorbij komen van webwinkels die ooit met de beste bedoelingen gestart zijn, maar die vervolgens niet verder zijn gekomen dan een enkele tientallen, misschien enkele honderden volgers. Met dit soort aantallen