De Instagram Marketing strategie van Amber van Leeuwen
De Instagram Marketing strategie van Amber van Leeuwen
12 maart 2019 

De Instagram Marketing strategie van Amber van Leeuwen

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Amber van Leeuwen.

Wie is Amber van Leeuwen?

Ik ben online marketeer met een hele grote liefde voor Instagram. Dit begon ongeveer drie jaar geleden toen mijn vriend mij meesleurde naar Thailand. In Thailand kom je als westerse niet gemakkelijk aan een baan. Ik wilde niet afhankelijk zijn van mijn vriend en ging dus vanuit mijn professie online marketing op zoek naar freelance klussen. Na drie maanden realiseerde ik me dat er veel brandingsvragen kwamen en zodoende ben ik begonnen met branding via Instagram. Eerste deelde ik heel veel gratis kennis en later ben ik begonnen met een online programma zodat ik er ook iets aan zou verdienen.

Hoe bouw je echte relaties op via Instagram?

Ook ik had nul volgers aan het begin. Ik had een goede hashtag strategie. Vanaf dag één kreeg ik likes en interacties. Dit is tot nu een stijgende lijn.

Welke Instagram Marketing strategie werkt in 2019?

Nog steeds bij jezelf blijven. Ik krijg oprecht kriebels bij het woord authenticiteit, maar daar komt het wel op neer. Mensen komen bij mij omdat je krijgt wat je ziet. Mijn missie is dan ook om Instagram echt te maken. Er zijn altijd mensen die doen wat jij doet maar ze zullen nooit precies hetzelfde zijn als jij. Dus er is altijd plek voor jou. Volg je eigen weg en stop vergelijken.

Hoe kun je als bedrijf met Influencers aan de slag gaan?

Van dat woord krijg ik ook kriebels. De term is iemand die invloed heeft op een ander. Dat hebben we allemaal. Maar deze personen worden ervoor vergoed. Ten eerste zijn er heel veel cowboys op de markt. Heel belangrijk is het zoeken naar de juiste influencers. Het volgers aantal zegt helemaal niets. Het is nog steeds belangrijk maar engagement is het belangrijkst. Je engagement rate moet boven de 3& zijn. Daar zijn tools voor. Wij zien dat hoe hoger je volgers aantal is des te lager is je engagement.

Zoek ook influencers die bij jouw markt en doelgroep passen. Kijk naar hun feed om dat te bepalen.

Waarom bevatten bijna al jouw Instagram posts een foto van jezelf?

Wanneer ik naar de data keek bleek dat post zonder mij erop 50% minder presteren. Het was nooit mijn bedoeling om hier een persoonlijk merk van te maken maar het is wel zo gegroeid. De eerste foto shoot die ik deed was heel awkward, maar heel gezellig. Mensen kiezen niet voor wat je kunt ze kiezen voor jou.

Waar komt je missie #echtinsta vandaan?

Het begon twee jaar geleden toen ik een artikel las in het Parool. Daarin stond een artikel over twee meiden een jongen waarbij de meiden zeiden dat ze enorm onzeker werken van Instagram. Toen begon volgde ik ook allemaal de grote ondernemers en ging me met hen vergelijken. Ik ging me dus erg onzeker en ongelukkig voelen doordat ik mijn huidige positie met hen vergeleek. Toen ging bij mij een lampje branden. Aan de ene kant wil ik dus dat we onze generatie het goede voorbeeld geven en dat we stoppen met onszelf vergelijken met anderen. Al helemaal nu we zowat met een mobieltje in ons hand geboren worden.

Is er leven na Instagram?

Ik ben een online marketeer, dit is mijn professie. Ik ben een goeie marketeer, ik ben overal aanwezig en heb een goede email lijst. Wanneer Instagram zou stoppen zou ik nog altijd mijn branding kunnen doorvoeren. Mijn funnels zijn verweven op alle verschillende platformen.

Waaruit blijken jouw Rotterdamse roots?

Ik woon nu in Amsterdam. Maar al mijn klanten zeggen me dat ik heel direct ben. Ik ben echt van de niet lullen maar poetsen mentaliteit. Wil je groot worden kom dan niet bij me aan met het boek de vier urige werkweek. Het boeit ons als Rotterdamer echt niet wat je doet, ben je een goed mens of niet dat is belangrijk.

Wat verwacht je van IGTV?

IGTV is een logische functie. De jonge generatie kijkt bijna alles via de telefoon. Maar wij draaien de telefoon nog. Ik raad al mijn klanten aan nog niet te beginnen met IGTV. Het bereik is er nog niet. Over een paar jaar verwacht ik van wel.

Het werkt heel goed als je goed verticaal beeld. Echter heeft niet iedereen de mogelijkheid of de financien om goed verticaal beeld op te nemen. Mijn tip is om de ontwikkeling in de gaten te houden maar er nog niet veel mee te doen.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Bij mijn vriend staat zo’n pingpong board dus ik zou een pingpong festijn organiseren. Ik zou er een feestje van maken.
Wil jij alle antwoorden van Amber weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.
Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies