DGOC Interview Mitchel van Duuren

In gesprek met Internetmiljonair Mitchel van Duuren

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Mitchel van Duuren, de man achter onder andere Paleo.nl en Internetmiljonair.nl.

Wie is Mitchel van Duuren?

Ik ben een super enthousiaste vader. Ik heb twee kinderen, Lucas en Oscar, waar ik dol op ben. Ons derde kindje is onderweg. Dat heeft enorm mijn leven veranderd. Daarnaast ben ik serial-entrepreneur. Ik heb meerdere bedrijven van nul euro tot één miljoen op jaarbasis opgebouwd.

Hoe ben je bij Paleo uitgekomen?

Een andere vrij grote business die ik heb opgezet het afgelopen jaren is Eiwitpoeder.nl geweest. Daarmee is het eigenlijk allemaal begonnen. Als zestienjarige jongen was ik behoorlijk onzeker en op zoek naar meer zelfvertrouwen. Toen ben ik gaan sporten en uiteindelijk bij eiwitpoeder terecht gekomen. Dat is inmiddels 12 jaar geleden.

Toen startte ik mijn eerste eiwit webwinkel. Ik ben me steeds verder gaan ontwikkelen in de informatie over gezondheid en wat uiteindelijk het meest gezond is. Per toeval stuitte ik tijdens een roadtrip door Amerika op het Paleo dieet. Voornamelijk als een dieet om meer energie te krijgen. Dat had met name te maken met de voeding die ik op dat moment tot me nam. Van een dieet werd het een leefstijl en toen kwam het business kriebeltje. Ik kon de eiwitpoeders niet meer aanraden aan vrienden en familie dus toen ben ik eiwitpoeder gaan afbouwen en Paleo gaan opbouwen.

Bouw je een bedrijf telkens op dezelfde manier op?

In principe heb ik ze allemaal op dezelfde manier opgebouwd. Op basis van een content strategie. Schrijf zo goed mogelijke content die mensen verder helpt. Voor de rest weet ik super weinig over SEO. Als je doel is mensen zo goed mogelijk te helpen waardeert Google dat door je pagina bovenaan te zetten. Dus wij hebben heel veel tijd gestoken in waardevolle artikelen.

Bij mijn laatste business heb ik het significant anders gedaan. Ik ben PPC advertising gaan gebruiken om business die al goed werkt verder op te schalen. Ik heb een coach ingehuurd in 2016 en heb me er volledig in gestort. Het is een makkelijkere manier om je business op te zetten.

Wat ik de afgelopen jaren heb gedaan wordt steeds moeilijker om te doen simpelweg omdat er zo enorm veel content geproduceerd wordt. Dus het wordt steeds moeilijker om die top positie in Google te pakken. Goede content geeft geen zekerheid. Wie zegt dat Google jouw artikel over drie maanden nog altijd een nummer één positie geeft? Een business opbouwen op basis van SEO en ranking vind ik in de huidige tijd een gammele basis.

Wat is de gedachte achter de KuLT-Methode?

KuLT staat voor Know, Like, Trust. Ik heb er zelf een “u” tussen geplakt omdat het lekkerder bekt. Ik had vier maanden lang één op één coaching van Frank Kern gehad. Een van de dingen die ik geleerd heb is me echt is bij gebleven. Mensen doen alleen maar zaken met andere mensen die ze kennen, leuk vinden of vertrouwen. Hoe krijg je nou het beste het vertrouwen, zodat ze overgaan tot een aanschaf bij jou?

Mensen begeven zich in verschillende mindsets tijdens een koopproces. De typische Facebook-scroller is allerlei andere dingen aan het doen terwijl hij door de tijdlijn scrolt. De aandachtsspanne van zo’n persoon is enorm klein. Je moet ze dus triggeren op de mindset waarin ze zich begeven.

Ik zie veel marketeers hun producten te direct promoten of zich te richten op een directe inschrijving. Maar je kunt je voorstellen dat die persoon daar niet op zit te wachten. Een PDF van één pagina met tips voor het probleem waarvan jij denkt dat ik heb… De mensen die door hun tijdlijn scrollen hebben zelf vaak nog niet eens door dat ze een probleem hebben. Jij als marketeer bent het hun als het ware aan het aanpraten. Als de tijdsinvestering te groot is zul je zien dat er veel minder mensen zich bijvoorbeeld zullen inschrijven voor een webinar of de helft komt maar opdragen. Zo zie je dat de CPL veel te hoog wordt. Met de stijgende kosten in Facebook advertising is dat over een paar maanden niet eens meer recht te trekken qua Return On Investment.

Als je kijkt naar AdWords 12 jaar geleden waren de zoekwoordne allemaal 15 of 20 cent. Diezelfde keywords kosten nu 10x zoveel. Dit komt simpelweg doordat er meer adverteerders zijn gekomen die hierop adverteren. Het aanbod in de Nederlandse tijdlijnen is groter dan de vraag. In andere landen is dit andersom, daarom gaan zij steeds meer ook in Nederland adverteren en kom jij meer Engelse advertenties tegen in je tijdlijn. Daar door gaan ook in Nederland de klikprijzen stijgen en dus ook Cost Per Lead steeds meer stijgen. Daarom moet je goed nadenken over je strategie, hoe zet je een lead om in een vaste klant.

Wat voegt AdPowr toe aan het bestaande aanbod Facebook Marketing cursussen?

AdPowr is zo gemaakt dat het naast dat het de Facebook marketing technieken uitlegt ook probeert mensen verder te laten kijken dan enkel Facebook adverteren. Dit leg ik uit via de video’s. Ik leg ook uit waar het in eerste instantie mis gaat. Mensen denken vaak dat het mis gaat bij de advertenties terwijl het vaak mis gaat bij de optimalisatie, het kennen van de doelgroep en daar relevant voor zijn.

Daarnaast hanteer ik een andere strategie dan een hoop andere Facebook adverteerders.  Zij leggen voornamelijk de focus op CPL en sales. Natuurlijk is dit belangrijk. Wat ik daarnaast heel actief promoot zijn awareness- en audience building campagnes. Zodat jij als ondernemer overal bent. Als ik een stuk of 5 advertenties heb lopen kan het zomaar zijn dat wanneer jij je Facebook opent je eerst langs 4 posts van mij mag scrollen. Als jij overal lijkt te zijn krijgen mensen al heel snel het idee dat jij een autoriteit bent. Dat maakt uiteindelijk dat jouw advertenties een beter ROI zullen krijgen dan jouw concurrent.

Wat is de kracht van besloten Facebook groepen?

Ten eerste krijgen jouw organische posts vanuit jouw pagina steeds minder reach. Stel je hebt 1000 likes en stuurt een bericht, gemiddeld gaan 20% van die mensen dit bericht zien. Bij Facebook groepen is het bereik veel en veel groter, ik denk minimaal 50% van de leden zien die berichten. Mensen willen graag ergens bij horen dat groter is dan henzelf. Als jij als eigenaar van een groep ervoor zorgt dat er een community ontstaat waar mensen graag bij willen horen, dan heb je goud te pakken. Hou er wel rekening mee dat de leads van Facebook zijn, met één druk op  de knop vanuit Facebook kun je alles kwijt zijn.

Vraag van Hugo Bakker aan jou: Hoe ga je focus houden?

Super bedankt voor je vraag Hugo! Ik worstel hier zelf al jarenlang mee. Ik houd ervan om vanuit het niets iets op te bouwen. Daar geniet ik van. De aandachtsspanne die ik heb voor dingen herhaalt zich. Om de vijf jaar is het tijd voor iets nieuws. Dit betekend niet dat ik stop met de dingen die ik reeds heb opgezet. Ik zit nu midden in het proces om de juiste mensen aan te nemen die de bedrijven voor mij kunnen runnen. Waarbij ik alleen nog de dingen doe die in mijn zone liggen. De rest mogen dan mijn collega’s doen.

Wat zou je doen met 1.000 pingpong ballen?

Ha ha geweldig! Vroeger heb ik op tafeltennis gezeten. Hoeveel zouden dat er zijn? Ik heb een zwembad in de tuin.
Ik zou ze in een plastic zak stoppen en erop springen, kijken wat het voor effect heeft.

Waar wil je staan over 5 jaar?

Het idee van mij is om met de business Internetmiljonair een voet te zetten in ondernemend Nederland. Ik wil zoals de serie Shark Tank start-ups verder helpen met mijn kennis, een investering of een combinatie van beide. Dat is uiteindelijk mijn doel.

Wil jij alle antwoorden van Mitchel weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Selena Lindemann

Geef een reactie: